AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
38.124

Ny tråd leak-downvärden på M70

Sida 3 av 14
ge
158
geson
E12 528i -79
Finns det två mått för varje beteckning?

/Geson
Paap Reeder
Lärde mig en "ganska OK- metod" att kolla loppovaliteten.
Man pular ner en fabriksny kolvring i loppet. "Centrerar den i höjd runt om" med kolven och sedan kan man lysa underifrån eller "känna" med ett 0,05 bladmått.
Det räcker för mig. Jag skall ju inte vinna Indianapolis 500 utan bara kunna åka till Konsum och ev vinna MS på Knutan i sommar.

Det finns tydligen kolv "A" och "B". Mina är ju märkta "B" på kolvtoppen.

Finns 3 st "A"- kolvar
84,250 - 84,000 - 84,080
(+ 0,25) (0) (00)

Finns 3 st "B"- kolvar.
84,261 - 84,011 - 84,091
(+ 0,25) (0) (00)

(... om nu inte tabellen sunkar vid sändning..)

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... sista (00) skall flyttas till under den högraste dim.

MVH /// Paap R
ge
158
geson
E12 528i -79
Tycker det verkar lite förvirrande med alla dessa olika kolvar o mått.

/Geson
Paap Reeder
Då är kannorna mätta.

83,980 med märkning B innebär att mina ursprungskolvar är av diam 84,000. Det innebär (0).
(Finns som sagt totalt 6 dim att välja mellan).

Har nu beställt EN provsats kolvringar (0). Med dessa skall jag mäta om cyl är ovala samt jmf ringslitagets omfattning.
Att dom gamla inte glappar i spåren och håller sig inom toleranserna är tidigare uppmätt.

Kolven har således slitits 0,02 mm på 20 Kmil. Man förstår varför man gått på alternativet järnplätterade aluminiumkolvar i alusil-lopp. Friktionen blir nästan 0.

Topparna börjar nu analyseras. Spänningen stiger för varje timme.

Fortfarande vet jag inte om alusil-lopp skall honas eller ej men å andra sidan är det ännu inte till 100:a fastställt att det skall bytas ringar.

MVH /// Paap R
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
för att fastställa om cylinderloppen är ovala använd en cylinderindikator.
Paap Reeder
... helt rätt men ... den är svår att få låna och att köpa en egen är inte till å tänke på fick jag klart för mig igår så det får bli "ringalternativet".

MVH /// Paap R
st
105
stephan hahn
750iAL -92
750iAL -95
det ända du bör göra i loppen är att grada av vändkanterna om du har några,
och nu när du har tagit ur kolvarna redan så kommer du inte att kunna få tillbaka dina ringar på rätt ställe eftersom dom kan vrida sig i kolvringsspåret. innan du byter till nya kolvringar bör du också kolla om dina kolvringsspår är v-formade, för då är det bortkastade pengar om du sätter i nya ringar. varje gång kolven byter håll vrider sig ringen och efter ett tag är den rund igen. att kolla om ringar är ok kan du hälla i vätska med lite viskositet, vänta ett dygn och jämföra, kolvarna bör stå ca 2-3 cm under ÖD. (billig lösning utan proffs-verktyg)
Paap Reeder
Jaha... då fick man idag ringarna till EN kolv som jämförelseobjekt.

Kan inte ens med en 20 ggr lupp se ngn skillnad mellan de nya ringarna och de som suttit i ett tag!!
Den nya oljeringen är t o m 0,15 mm lägre än den som hasat upp och ner i loppet i 20 000 mil.
Möjligen! möjligen! ... är skrapkanten en aningens aning lägre på de gamla ringarna. Ca 0,05 ... vad man kan uppskatta i luppen men det kan också vara en annan modell på den nya ringen. (Goetze är de nya i a f).

Spänsten är också lika.

Slutsats: Om inte loppen blivit ovala - skall kontrollera det i morgon - kan man objektivt inte fastställa ngn skillnad mellan gamla och nya ringar.
Ringspelet i spåret är för oljeringen < 0,05. D v s ett bladmått 0,05 går inte att få in.
Mellersta och översta ringen är mest glapp och håller ca 0,05 i spåret vilket är litet utanför toleranserna (0,02).

Kan tamigtusan inte vara fel på lopp och kolvar ty övriga 10 st ser kinesiskt lika ut i loppen.

Inväntar nu analys av topparna med ventiler och styrningar innan jag gör någe mer beslut.

Skall dock riva delar av mitt hemkonstruerade motorvärmarsystem. Se bilden på min blogg. Hålen i avtappningspluggarna i blocket får för liten area och självcirkulationen kommer inte att fungare. Shit happens!
Jag lämnar kvar kopplingarna där jag lagt in en stos för en vanlig slangstorlek i vattenpumpen samt en i tvärslån bak. Tror att det är där jag har haft den cirkulation jag ändå haft.
Calix föreslog att man skulle kunna bättra på cirk genom en extra vattenpump.
Skall kika på detta.

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Motorn är precis inkörd alltså!
Bara att glatt köra vidare!
/Mats J
Paap Reeder
Då är loppen analyserade.

Petade in en ny ring och "höjdjusterade" ca 30 mm ner i loppet med bakvänd kolv. Dito de gamla ringarna.
Fogspel ny = 0,4
Fogspel på den gamla = 0,6

I övrigt så kan ingen ovalitet påvisas. Både den gamla och nya ringen "sluter helt tätt" mot cylinderväggen.
Visst kan det finnas ovalitet i loppet men isf måste den vara "väldigt långvågig" ty ringarna reagerar i vilket fall inte.

Har jag blivit nå klokare av detta? Svar = Nej!

Köper jag nya ringar från BMW går det på ca 6300:-. Vad får jag för det? Jo fogspelet reduceras med ca 20% på kompressionsringarna. Är det bra? = Jo!
Kommer det att märkas? ... möjligen på aningens lägre bensinförbrukning.
Är det värt det? = Vet ej!

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
För att mäta cylindrar Invändiga mikrometerstickmått sats:
Länk för 1031:-
eller cylindermätare:
Länk för 657:-
Tycker inte jag är så dyrt om man vill kolla cylindrarnas rundheteller konicitet.
Jag har cylindrmätaren, men har inte behövt använda den ännu, köpt pga "bra att ha"...

/Mats J
Paap Reeder
... kunskap är makt!
Tack för info. Jag trodde det var en nolla till i priset ... men hade fel.

Skall genast kolla om BBS har en sådan ... så man kan rädda helgen ... i väntan på topparna.

MVH /// Paap R
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Skulle det omskrivna fogspelet kunna förorsaka en relativt hög oljeforbrukning och därtill hörande höga HC-värden?

Paap Reeder
... min utredning ang loppens ovalitet och mätmetoder har givit vid handen att Mats J rek indikator klarar av att indikera ovalitet upp till 0,01 mm.
Detta är max tillåten tolerans inligt "boka".

Vill man upp till - eller ner till - 0,001 måste man punga ut med 2150:- ... för då får man ett profsinstrument.

Att investera 2150:- för en engångsanvändning verkar inte klokt. Att punga ut med 637:- och få ett osäkert resultat är tveksamt det också.

Affärside: jag lånar din för 150:- under ... säg tre dgr + frakt upp och ner.

FOGSPEL: nya = 0,4 gamla = 0,6 enligt boka = 0,15-0,35

Skall mäta upp dom en gång till med resp ring på resp "höjd".

Återkommer.

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Paap,
Jag har mailat dig mina telefonnummer.
/Mats J
Paap Reeder
Hej!
Gjorde idag en ISO 9000 kvalitetssäkrad mätning av ringarnas fogspel.

Lopp 8!
Gamla ringarna:
oil nere = 0,7 uppe = 0,7
2:an nere = 0,55 uppe = 0,55
1:an nere = 0,55 uppe = 0,55

Nya ringarna:
oil nere = 0,35 uppe = 0,35
2:an nere = 0,25 uppe = 0,35
1:an nere = 0,35 uppe = 0,45

Controll lopp 5!
Nya ringar:
1:an uppe = 0,40
oil uppe = 0,35

Fogspel ny motor:
oil = 0,25 - 0,50
2:an = 0,20 - 0,40
1:an = 0,15 - 0,35

1) "I princip" halverat fogspel med nya ringar. Kostnad 5000:-
2) ... är det värt det??

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... de nya ringarna är till kolv B (0) och ger således dessa fogspel.
Kan man sätta dit (00) och minska fogspelet?? . så de kommer innanför ursprungstoleranserna????

Cyl har ju slitits litet och borde väl "tåla 0,07 mm större lopp".

MVH /// Paap R
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Intressanta fakta detta. Jag undrar om du inte skulle kunna sätta in 00-ringar och därmed få minimala toleranser. Det finns ingen fakta kring hur mycket en motor skall ha gått för att dessa 00-ringar skall kunna appliceras? 20 000 mil eller mer borde ju ge lite "spelutrymme" för dem tycker man.

Om det är värt det? Ja om inte annat erfarenhetsmässigt då vi framåt sommaren vet genom dig Paap om det gav en skillnad värt all den möda, tid och pengar du lagt ned på projektet!

Paap Reeder
... jaha! Då är loppen 5+8 uppmätta ... Tack vare en viss Mats J. Officiellt tack även här på AP till dig.

Konicitet + ovalitet i "alla riktningar och kanter" ligger inom 0,03. Enligt "boka" skall det vara max 0,01 på en nyborrad motor ... men å andra sidan TROR jag att mätverktygets noggranhet kan tillskrivas någon 100:a-del.

Såledesär min slutsats att det är inget fel på loppen.

Nu i morgon skall jag höra med vad min topprenoverare säger.

Velar hit å dit om man skall sätta nya ringar + vevlager "för säkerhets skull".
Det enda uppmätta och verifierade slitaget är faktiskt fogspelet som jag kommer att halvera med nya ringar.

Ännu behöver jag inte bestämma mig ... men "snart går vattnet".

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.