|
Sida 14 av 14
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Jaha! ... då var man imorse inne på bilprovningen igen. Denna gången gick det bättre utan att jag eg gjort nått förutom att jag bytt stiften till BERU 2+2 trådsstiften samt kört 200 mil efter 1:a start efter renov. (Förra gången så hade jag just satt dit alla kolvarna - startade och åkte till bilprovaren). Nu är värdena fastställda: 0-100 = 6,2 sek 0-100 = 22,3 sek Maxfart innan elektroniken stänger av = 252 (mätarfart i o f s) Br.förb 120 kmh öppen lvg = 1,05 -1,1 CO = 0,0 CO = 2500 = 0,0 HC = 035 (utan den obligatoriska rundan runt stationen) Lambda = 1,03 Kvarvarande "fel": Lambda måste "tas ner" till 1,0. Nu går den litet för snålt ? Nicht war? Vid uppmätning av lambdaspänningarna så är den ena "trögare" än den andra (vilken återstår att utreda). Härmed anser jag denna gångens renovering avslutad med betyget = berömlig ... trots ett "jävla svärande ibland under partytältet". ... nu får vi se när det är dags för nästa omgång ?????????? MVH /// Paap *R ... betyder "Paap stjärnmeken Reeder" (... litet skall man väl få götta sig?) |
|
Grattis **Paap** Klart du måste få "med beröm godkänt" ,nu när du lyckats efter allt arbete. Passa på götta dig nu tills nästa renovering om 10 år ;-) Mvh Janne |
|
|
Trög respons på lambda betyder väl att den inte blivit varm nog eller att det blivit beläggningar på den. För övrigt Grattis! /Mats J |
|
|
Som en reflektion på dina värden, var också och besiktigade min 750 imorse. Bilen har stått still sedan sommaren förra året, då jag körde ca 300 mil. Alltså direkt ur garage till tappen i med 50 liter 95 och till SBP. Det enda som är gjort är två nya batterier. CO = 0,0 CO 2500 = 0,1 HC = 034 Lambda = 1,00 Jag är sååå glad just nu, enda anmärkningen var ett däck med för litet mönsterdjup. Å andra sidan kan jag garantera att min inte hänger med din vid fullgasacc... Paap låt inte denna tråden dö ut nu när du eventuellt känner dig färdig!? Det är mycket fakta och underhållande läsning av dig och alla andra... Blir det trim nu??? |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Paap: Grattis! Ett imponernade arbete du lagt ned, i synnerhet när det varit under ett partytält :P Om du känner för ett återfall för blodiga knogar, runddragna muttrar och annat trivsamt så är det bara att höra av sig, jag kan vaska fram projekt som jag inte hinner med :) |
|
Väldigt roligt att höra,ett stort grattis till lyckad renovering. Hade du finkattarna på?Är övertygad om att ditt HC bör vara runt 10 med ordentlig värme ,visserligen petitesser i sammanhanget men ändå. Än en gång grattis,nu är det bara att braka åstad i sommar. Mvh Dic. |
|
|
Grattis till framgången! //Magnus |
|
Paap Reeder |
... det var med de "gamla" kattarna. "Finkattarna" ligger under sängen f.n. Jag tror dock att jag har en läcka före lambda. Det "känns" så. ... nåväl. Nu går jag över till Volvo ett tag. Min Aquamatic skall nu få känna på Mälarens vatten ... och det med hjälp av M30 som har drag. MVH /// Paap R |
|
Paap: Tänk om du skulle ta och göra en liten sammaställning över vad du gjort för att få till allt till slut. Även en liten lista över vad du gjort för "fel" först och vad man ska tänka på vid en renovering av M70? Allt som du funderat och forskat om, typ vilka bultar, honingar och slipningar, packningar, moment/vinkel osv... vad man ska och inte ska byta när man ändå har isär allt m.m. !? Säkerligen mycket givande och kul för andra som ev har tänkt renovera sin spis! |
|
Paap Reeder |
Intressant observation! I morse blev jag på motorvägen kraftfullt omåkt av en bautaMB utan "gradbeteckningar". Jag låg och hackade i 140 medans han blåste på i 200. Efter ett tag var jag ifatt honom och vi låg på ca 400 m avstånd och bankade mot de elektroniska stoppen. Vägen var regnfuktig och jag noterade då att "molnen av vattendimma" efter MB var inte speciellt stort men efter min såg det ut i backspegeln som när en JAS "stämplar fullt med EBK" på våt flygbana. Två stora roterande vattenvirvlar. Vad drar man för slutsats av detta?? CW på MB kan vara högst hälften av vad jag har på min E32 ... och jag som så sent som i går kväll monterade det främmre vindskyddet under motorn. Med MB CW skulle min göra 300 ... OK att MB var högst 3-5 år gammal men ändå! MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... främre ... heter det ju! MVH /// Paap R |
|
Du får sätta en spoiler på bakluckan, så är du nere på samma CW som MB:n :) /Mats J |
|
Paap Reeder |
Ikväll skall jag ställa av V12:an och 1 juni åker M535:an på jobb med att dra i båt o s v. Var hos Skälby bil och plåt idag för en "avslutande" fördjupad DIS samt 4- gasmätning. (Kan verkligen rek denna vst i Enk! Man får stå lutad över DIS- datorn med pannan i djupa veck och resonera ... ovärderligt!) Nåväl! ... så bidde siffrorna: CO= 0,00 alla varv HC 38 på vä och 45 på hö ... var inte helt "nykörd" Lambda = Vä 0,998 Hö 1,000 O2 = 14,87 på båda Felkod fick jag på vä spjällmotor samt vä lambda. Hade uppträtt 5 ggr under de senaste 50 starterna. I förrgår tändes exvis EML vid en kallstart ... men vid omstart var det OK. Diagnos: Har tidigare haft misstankar mot vä spjällmotor och vä lambda. Vi kom fram till att lambdan får det litet jobbigare att reglaera om spjället inte följer med 100%. Därav mina "trögare" värden på den ena lambdan. (Vilken skall jag mäta upp ikväll) ... sedan byter jag till en annan spjällmotor på 7-12. (Fanns en E39 750 till beskådan i servicehallen varvid jag naturligtvis kikade under huven på alldeles "nya" grejor ... Mycket såg då väldigt lika ut. Ventilkåpor - dock annan vevhusvent - spjällmotorerna var "slimmade", likaså LLM o s v ... det finns litet "förädlingsåtgärder" att planera s a s!!) MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... menar givetvis E65! (Blev litet upphetsad av lambda 1,00 ...) MVH /// Paap R |
|
Hehehe, ibland är det skönt med långa skär i maskinen, man hinner läsa så mycke kul då. Grymmt bra tråd som förkänar en liten "bump" tycker jag. Klart läsvärd för dom som nydligen skaffat 750 (som jag t ex.) eller har prob. med avgasvärden. Tack till Paap för utförliga förklaringar och beskrivningar i tråden (självklart tack till alla andra som oxå kom med vettiga förslag och funderingar). Har lite funderingar på att göra ett avgastest inna bilen ställsav för vintern (har ju inte blitt vinter än ;-), för att ha nått att referera till när den skall besiktigas nästa gång, och som koll om nått behöver åtgärdas. mvh Erik jakobsson A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.