|
Sida 13 av 14
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... jo förra årets kattar (... dom som jag fick HC PPM 002 med) har jag som reserv men tänkte först pröva att det till 100% är fastställt vad som är fel s a s. Sedan kan ju andra "fel" lätt tillkomma under resans gång .. så riktigt säker på "blindtest" är man ju inte heller. Bl a de olika "uppträdandena" med lamdorna. Har just nu inga prober till oscilloscopet så jag kan inte mäta mer live än med digivoltmätaren. Det ät också det att man har för litet erfarenhet att dra slutsatser ur de olika avgasvärdena. Att lambda låg högt talar för att den går för snålt men å andra sidan låg CO också högt vilket väl talar mot att den skulle gå magert o s v + m.m ?? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... att köra med takluckan på glänt "kostar" 0,01 / mil. Jag har nu flera körningar på detta. 10,9-11,0 med luckan stängd. 11,0-11,1 med luckan öppen. Mätarfart 120 / rpm 2200 / sträcka 50 km - samma väg åt samma håll. (Själv tror jag på detta i a f ...) 127 kmh mätarfart ger 120 i verklig fart - kollades i dag mot en av de "sista" hkp-kryssen utanför Ekolsund på E18. Den kommer lätt att fixa 250-begränsningen. MVH /// Paap R |
|
Visst kan det stämma att luckan tar lite sås pga förändring av luftmotståndet, men frågan är om det verkligen är mätbart på sådant sätt. Nog tror jag att vindriktning, vindhastighet, trafikläge etc m.m. har påverkat mätningarna mer än takluckan.. Men jag antar att det var lite skämt inblandat i ditt inlägg =) Själv stänger jag alltid takluckan när det är dags för rödljusrace ;) .. för säkerhets skull! |
|
Paap Reeder |
... ganska säker på följande: Om EML tänds litet då och då och slocknar sedan efter omstart - helt omotiverade lamptändningar - så triggas dessa av ett intermittent tändkabel/tändstiftshatts-avbrott. Beroende på "var" i startfasen tändmissen uppstår så kommer boxarna att reagera och "smälla ner den i nödprogrammet". Samtidigt kan man få felkoden MSR lagrad ... dvs att vridmomentet inte är OK. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... vet ni vad som hände idag??? Har ett glapp i ena bakljuset som tänder pixlarna ... "Rücklicht". Väldigt irriterande men icke desto mindre så har detta inte blitt fixat ännu. Låg i ca 90 och tänkte att jag stänger väl av med nyckeln och startar igen ... får då slocknar pixlarna med sina monologer om ljusen hit och dit. Nu kom inte motorn att stanna eftersom jag låg på D (med motorbromsfunktion) så när jag vred tillbaka nyckeln till II igen fortsatte motorn "som vanligt". Ähh .... tänkte jag och petade lådan i N och gjorde samma sak - i cirka 110 nu - varvid jag då fick till en riktig omstart - men vilken jävla omstart!!!! ... ytterligare en V12 har tydligen kommit in under huven. Helt otroligt. Sanna mina ord! Körde en KD och vips i helvetet var man uppe i dryga 200. Och den gick bra till fartstoppet innan också men detta ... !! Hann sedan bara köra en rödljusstart men i morgon blir det nya mätningar. Dessutom så låg brförbr på 1,4 trots att jag i dryga 5 mil aldrig var under 150 och mest på dryga 170 och ett par race till över 200. Jag har tidigare märkt att den "vaknar litet på olika sidor om morgnarna" men har lagt det på placebo-kontot men detta kan inte ignoreras. Vad kan nu detta vara?? En vild gissning är att detta var någon form av bautaspjällsynkning jag fick till. Först trodde jag att den låg i läge S3 men icke! ... utan på bara 4:an drog den värre än det "gamla" S3. MVH /// Paap R |
|
ett litet 'varningens finger' bara, akta dig för att låta den rulla med avtängd motor längre sträckot i den hastigheten, ingen smörjning i lådan. Men det har du säkert redan tänkt på :-) Skål med fredagsölen! |
|
| Jag tycker väderlek och tid på dygnet påverkar orken.. En varm solig dag känns det segt medans en kall höstkväll är det rena dynamiten. DET är det väl iofs inte helt svårt att hitta en förklaring till, men tycker även den kan kännas lite olika från kväll till kväll.. kanske beroende på fuktighet eller något annat mysko..! | |
| Som när man körde trimmad moppe i förr i tiden, gick som ett skott en sen sommarnatt med lite dagg i luften! :-) | |
Paap Reeder |
... var ute en sväng nu på morgonen. Fullt klart att något är annorlunda ... för en gångs skull till det bättre. Nu blir det utredning. Bl a hade den lagt upp ALLA felkoderna i båda boxarna. Skall nu fundera extra noga om jag skall ta bort dom eller ej. Återkommer. MVH /// Paap R |
|
Intressant,men hur gick det när du la i D läget efter omstart,rycker det till eller glider den bara vidare med motorbroms och sen bara att gasa på? Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
... så här är det efter dagens tester: - att det skett en förändring av vridmomentkurvan är helt fullständigt klar och klart utanför alla placebo-effekter - flera resultat kan vara: A) kurvan har "flyttats uppåt" .. d v s det är en klart märkbar skillnad 140-200 mot hur det var tidigare B) ändringen i det registret kan "ha tillkommit" ... d v s blivit som det var tänkt från början i Munchen Har nu nollat alla koderna och den är fortfarande lika pigg som den plötsligt blev på motorvägen igår. Har tyvärr inte kunnat köra något klockrent 0-105 ty en massa onödiga bilar puttrar omkring på vägarna ... men det skall bli och senast på tisdag morgon skall jag dra 0-200 (210) som dd - tror jag det var - efterlyste. Tänker man logiskt/mekaniskt/elektronisk så vad kan ha hänt? Jag tror så här: tidigare gick den också klockrent till 250-stoppet utan problem men det kändes som att det fanns gott om kraft men att den pytsades ut litet långsammare mot slutet av D3. När så D4 åkte i vid 235 så tog den ordentligt med ny fart. Har inte kunnat prova 250-gränsen nu men är säker på att nu drar den "jämtjockt" ända fram och framförallt mycket fortare. Slutdiagnos: spjällsynkningen var inte helt korrekt innan. Man borde montera trådlösa videokameror mot spjällen och se hur dom agerar. Jag tror nämligen inte att vid fullt skaft så ställer sig spjällen vidöppna från början som på typ volvo B20 utan EML "matar på" spjällöppningen efter hand. Nu tror jag att detta "efter hand" har snabbats upp hos mig och blivit som det var tänkt från början. MVH /// Paap R ... fortsätter det så här blir det en dyr sommar. Får nog lägga på 245:or bak ty det verkar bli en strykande åtgång på mina 225:or. |
Paap Reeder |
... glömde dig DIC. Inget speciellt hände. När jag låg på D så hände absolut ingenting mer än att rpm dippade ... och kom igång igen när jag åter lade nyckeln i läge II. Vid N så tändes även alla kontrollampor sedan i läge II ... precis som vid en vanlig start. Den hoppade så igång i läge III ... och sedan följde jag med med gasen ungefär samtidigt ... kan inte minnas att det var några ryck att tala om. Dock är det viktigt tror jag att man inte gör omstarten i fullgasläge ... utan har släppt gaspedalen. Minns nu inter varför men för ett antal år sedan var jag tvungen att ofta göra dylika omstarter "i flygande fläng" med min M30. Det var nått med instrumentpanelen ... men det var heller aldrig några problem. .... bara man inte tar ut nyckeln ... ty då kan man hamna hos Sankte Pehr! MVH /// Paap R |
|
Det var lite snack om förbrukning här innan, gjorde test igår och idag, och vill dela med mig :-) 110 på motorväg: 10,4 på datorn (ca 5mil) samma sträcka tillbaka idag i 115, samma förbrukning. Inte illa för en gammal oljetörstig 12:a med biltema stift o 17" 235&245 däck(tryck 2,3-2,5) Verkar som chippningen gjort lite nytta! Någon som sitter på friska toppar, kanske skulle vara värt att fixa oljeförbrukningen på vagnen.. :-) |
|
| Biltema-stift till M70`n? Vilka kör du med? | |
|
Rallyfinnen, vilket chip kör du med ? mvh,komfortnissen |
|
Paap Reeder |
Tankade fullt idag och kunde då "nolla av" OBC´n. Den visade 3,2% för mycket vilket innebär att mina tidigare siffror på 10,9 vid 120 / 2200 rpm blir 10,5 vilket ju stämmer med Rallyfinnens siffror. MVH /// Paap R |
|
Paap: OBC:n går lätt att kalibrera så att den visar rätt, men det vet du kanske? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Tackar Erik och jag har det utprintat ngnstans och skall fixa även det med tiden men nu först skall jag se till att Jeperados kompisar här uppe i huvudkommunen blir nöjda med min bil. MVH /// Paap R |
|
Kör med beru-nånting..-stift. Billigaste sorten som fanns på biltema(varma stift, dvs lågt värmetal, motsvarade NGK 5 el 6 tror jag)! Kostade väl typ 300kr för 12st :-) Chip från SQR med ändrad tändkurva. Vågar inte påstå att mätningen är exakt, har inte kalibrerat färddatorn, men den är definitivt snålare än innan chippningen. |
|
Paap Reeder |
0-200 ... dvs mätarfart 205-210 (var litet svårt att exakt klocka men MINST 205 lät jag den gå till ... inte över 210) = 23,31 bidde det. Det var dock ett mycket svagt uppförslut i början ... typ 2-3 m på 500 m. Slutsats: den vill ha minst 22 sek på sig till 200 verklig fart och gör det klockrent på 23. Körde på SD och den drog absolut jämnt hela vägen. Förr så sackade den litet på slutet av 3:an. (En annan mätare som var klistrad på max var br.förbr.mätaren ... den visade sig inte förrns efter en bra stund innan den kom fram ur höger hörn ... ) MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.