AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
38.122

Ny tråd leak-downvärden på M70

Sida 12 av 14
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Kan det vara att dom reglerar momentet för motorbroms med spjällen?
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Precis det är det.

st
105
stephan hahn
750iAL -92
750iAL -95
paap:
skumt med felkoden! om jag kollar på felkod 52 så är det fel på tändkretsen på cylinder 5. vilken felkodstolk använder du? om man får fråga
Paap Reeder
... jo jag köpte en kodläsare av Hasso.
Den är jäkligt smidig att använda istf att sitta och pumpa med pedalen.
Den har en egen kodlista.
Detta MSR finns inte i Bentleys manual över felkoder i a f.
Står det nått om det i TIS?

Imorse tog han 11,5 istf 11,0 som jag körde dagen innan med Boschstiften. Hade nu iofs litet extra last. Full tank samt en massa dataskärmar i skuffen.

Har ännu inte fått ändan ur vagnen att synka spjällen och gör det inte förrns jag avgasmätt i kväll med de nya stiften.
Fixar man en massa grejor samtidigt vet man ju aldrig vad det egentligen var för fel s a s.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... är INTE tillfreds med mina NGK.
Det lutar åt att 600 pistoler gick upp i sumpen!

Det enda jag gjort sedan gårdagens tripp är att jag tankat 96 samt bytt stiften till NGK.

Avgasvärdena har nog blivit 10% sämre överlag. Först låg CO på 0,7 men efter en tripp med en KD till 140 så låg CO på 0,1 samt HC på 20-30 för att sedan efter 1 minut börja stiga till ca 250.

Tycker dessutom att den rycker litet vid 2500-testet vilket den inte då gjorde i går kväll med Bosch-stiften.

Skall nu imorgon bitti synka spjällen ... - kaninerna med vårkänslor må huka sig i buskarna när tolvan kommer susande med 5000 rpm på S 1:an - sedan blir den en ny mätning på kvällen.

TROR NI ... att i ju sämre skick det är på kattarna desto varmare måste dom vara för att klara jobbet???

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... ngn som kan förklara hur man i TIS hittar felkodsschemat.

MVH /// Paap R
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det här med katalysatorerna är lite intressant, det tycks ju gilla värme men ändå sitter de alltid lååångt från motorn på äldre bmw. Undrar varför bmw valt att placera de som de gjort? Min 740 hade lågt och fint HC när jag körde direkt från landsvägen in i hallen men när jag kört sakta genom staden gick den knappt igenom på avgasvärden.

//Magnus

st
105
stephan hahn
750iAL -92
750iAL -95
ang kattarna: kattarna var inte lika utvecklad som förr och därför valde man att sätta dom längre bak för att dom skulle göra sitt jobb och hålla en viss tid. man vill ju inte stå på tomgång och se cool ut :-)

paap:
min gick bättre när jag bytte till NGK. kan det vara att du har inre brott på en tändkabel kanske? jag satte i ZFR5F-11, det var noga med avståndet märkte jag då. väljer man ZFR5F så är det bara ca 0,8 mm avstånd och det läckte inte riktigt till.
Paap Reeder
Stephan!
Hette inte dina stift ZFR5FiX11 ... d v s ett iridiumstift á 172:- + moms???
Nej mina kablar är som nya och ikväll skall jag återgå till Bosch igen bara för att kunna konstatera skillnader ... om det finns några.

Jag kan med NGK inte få 1:- att stå på insprutarlisten!

Har nu synkat spjäll ... och provat 0-100.
Läge S och Drive.
Från 1500 rpm "oljekokningsläge" -> jag lät mätaren gå till MINST drygt 105!mätarfart bidde det 6,62 sek, 6,82 sek och med låst S1 kom jag till 6,0 men den mätningen blev jag störd på och måste göra om.
Är helt nöjd med detta i a f.

Med 3,91:án kommer jag att komma under 6 det är jag bergis på.

MVH /// Paap R
st
105
stephan hahn
750iAL -92
750iAL -95
nej dom hette inte fix och kostade bara 70kr styck. ZFR5F-11 elektrodavstånd på dom är 1,1 mm i stället för 0,8 mm och det var skillnad, men det ska bli kul och höra ditt utlåtande ang bosch efter ditt test.
Paap Reeder
Stephan!
... pratade med NGK och det enda som skiljer ett 5F från 5F-11 är bara just elektrodavståndet.
Det innebär att först sätter jag nu dit mina gamla Bosch sedan provar jag med att öka elektrodavståndet till 1,1 på NGK sedan byter jag en gång till och sätter dit mina 4-tråds Beru som en gång i världen gjorde 2 PPM i den miljö dom då verkade i med andra kattar o s v.

1,1 kommer is f att höja tändspänningen och tidigare har jag fått lära mig att förhöjd tändspänning höjer HC ... men den som övar lär sig!

Helt solklart är att dom gamla M70 är hyperkänsliga på stiften ... typ beroende på vilken nubbevisa man börjar med ... avgör festläget.

MVH /// Paap R
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
"Helt solklart är att dom gamla M70 är hyperkänsliga på stiften ... typ beroende på vilken nubbevisa man börjar med ... avgör festläget."

Det där måste tammefan vara den bästa jämförelsen jag nånsin hört..

75
34
750 IAL

BMW 740 IA-00
BMW 523ia touring-98
Jag var å besikta min 750 förra veckan å då var den inte ens genom varm motorn eller nått för ja jobbar nära bilprovingen HC låg konstan på 019-022 och Co 0,0 och CO 2500 var 0,0..Det var samma förra året jag var dit...Kör med Std stift och byter bara dom enligt intervallen..Bilen har gott just 16 tusen mil och är Svensk såld å väl skött det kan ju ha en viss påverkan..
Vad det gäller Br förbrukning snittar han 1.28 men då ligger jag oftast å blåser på120-140..
Bilen har alltid funkar i övrigt klockrent (har haft den nästa 3år)förutom ett kylvätske läckage som kom för några dar sen..
mvh
Peter
Paap Reeder
Alltså ... nya provresultat.

750 ... vad menar du med std-stift? Är det BMW´s egna Bosch FLR8C?

Bytte nu till Beru 2+2 elektrodare. (Dom som jag fick 2 ppm med förra året). Efter en kortare varmkörning låg CO på 0,02 och HC på ca 20 ... sedan började HC pinna på upp mot 150 igen men med NGK steg det till 250.
1:- kronan stod upp så fint nu igen.

Slutsats: den går klart bättre på Bosch och Beru än på NGK ZFR5F. Dessutom tyckte jag att dessa NGK efter ca 20 mil är alldeles för vita. Gissar att dom går för varma.
Skall skicka dom till NGK - inte för ngn reklamation utan för ett expertutlåtande.

Rycker jag ur 4:ans insprutare sjunker HC till konstant ca 20 och jag vet också varför ... av ngn anledning har jag 10-50 Kohm i den kabeln.
Begriper inte det ty jag mätte ju alla före montering ... men, men det erfordras så oerhört litet bryt och just vid 4:an har jag alla rör och slangar till motorvärmaren.

Detta har nu inte enligt min mening påverkat mitt "blindtest" med NGK contra Bosch/Beru ty det felet har jag haft tydligen under alla test.

Imorgon blir det ny kabel på 4:an.

Låter litet självskrytigt absurt men snart är jag så jäkla inkörd på dessa avgaser att jag med näsan kan känna om en V12:a ligger på HC 50-150 eller över 300.

Nått kul skall det ju vara här i livet.

MVH /// Paap R

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Paap, enligt de källor jag har bör du ha dessa stift:

Bosch: FGR7DQP, eller NGK BKR6EQUP.

ZFR5F är ju ett hetare stift än ovanstående så din misstanke om att de går för varmt är nog riktig!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Paap Reeder
... bra Johan!

Är det så att värmetalet skall vara en 6:a istf en 5:a så får Knutsson punga ut med en 500:-ing till mig.

Enligt BMW själva skall jag ha dessa stift:Bosch F8LCR.
De Beru jag nu kör på heter Ultra X / UXF 79 R6 140.

Så här tror jag: Min gamla M30 trivs bäst med NGK BP5ES. D v s en 5:a i värmetal men så är det ju en rejäl gjutjärnsklump som kanske inte blir så varm ... om magen i a f.

Aluminiummonstret - M70 - , med dessutom dubbelt så många kolvar blir nog hetare i sig och vi ser ju att dina rek ligger ju på en 7:a resp 6:a i värmetal.

Tror att NGK med 5 i värmetal helt enkelt börjar glödtända litet efter rejs.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... ger mig katten på att mitt HC följer antalet inlägg i denna tråden!!
Är nu litet deppig för värdena har åkt upp igen!!

Kabelfelet var dock intressant. Först tänkte jag att jag måste nog helt tappa mitt självförtroende som mek när det var avbrott i 4:ans kabel!!
Jag hade ju kollat allt så noga!!

Efter undersökning var det inte fel på tändhatten utan felet låg i kabelskon i locket där EN var annorlunda konstruerad och hade GÄNGAT UR sig!
En av skorna var annorlunda konstruerad under det i övrigt lika utseendet på gummihylsan.
Grön ärg m.m rensade ur med litet HCL ... och nu är det OK.

Men som sagt ikväll hade värdena åkt upp till 250 igen ... efter ca 20 mil på E4.
BAH!!!
Nåväl ... än är det litet tid kvar till pressen.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Sammanfattning:

- motorn går extremt bra. Fullständigt jämnt och 1:-står hur lätt som helst på tomgången. Den drar jämnt ända till varvstoppet.
(... och jag är säker på att den fixar 0-100 på klart under 7 sek)

- vid varma kattar (efter 2-3 KD till 120-140) ligger CO på 0,01 och HC på ca 20

- efter ca 1 min stiger HC till 250 och CO efter ytterligare några minuter till ca 0,5

- förra besiktningen gjorde den 0,0 i CO och 2 i HC ... men det var med andra kattar i o f s

- vid lambdamätning så är den vä lambdan mera "stel i digivoltmätaren" (0,3-0,8 medan den hö spelar mellan 0,05-0,9)

Allt är nu genomfunderat och nu finns två teorier:

A) läckage i avgassystemet
A 1) i de nyamonterade flexirören vilka jag inte hade från början
A 2) i byxrörsflänsarna (har faktiskt använt beg packningar men med pasta)
A 3) i själva kattarna (en tidigare har jag fått svetsa p g a rost i "grenen"

B) dessa kattar är för dåliga helt enkelt och måste nästan "glödgas" för att fungera.

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag gissar på B) eftersom värdena är beroende på kattarnas temperatur. Sedan verkar ju ena lambdasonden lite dålig.
/Mats J
st
105
stephan hahn
750iAL -92
750iAL -95
paap:
har du inga andra kattar liggande?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.