AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
38.131

Ny tråd leak-downvärden på M70

Sida 11 av 14
Paap Reeder
Jag kör nu på 225-50-16.
Måste läsa på vad det står på dörrstolpen.

MVH /// Paap R
Då har du alldeles för lite luft i dina däck så förbrukningen bör minska en bit ytterligare.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Har för mig att stolpen säger 3,0 där bak och 2,7 där fram.
Mvh Dic.
Paap Reeder
OK Dic.
Skall kontrollera det hela.

Litet OT: råkade komma åt S-knappen vid ett rödljus ... slog bakskallen i nackstödet så mössan åkte ner på ögonen.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
I morse när jag skulle iväg så "la´ den jävla råttan" sig i limp-home-läge!
Vafalls!
Efter en omstart - the same shit!
Efter 200 m i 30 knyck ... ny start = OK.

Och jag som renoverat spjällmotorerna.

Skall i em jacka upp den i Hassos felkodsläsare ...

Alltså det säger jag ... att fortsätter den å krångla blir det pressen nästa och det enda jag skall i s f skall behålla är paketet med en sats nya kolvringar i bokhyllan!!

MVH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Det där känner jag så väl igen!
Tyckte jag hade bytt allt som var viktigt,ändå så hände det där.I mitt fall så upphörde limp-läget när jag även bytte bränsle filtrena.
Mvh Dic.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Inte pressa bilen Paap. Du kan väl meka vidare och komma med en lösning på problemet, annars så kommer den här intressanta tråden att dö... å det vill vi inte.
Paap Reeder
... vä DME hade lagt upp en felkod C9= emission (lambda) control.

Hasso ... om du ser detta vad tror du det betyder? ... när det även finns 46= Oxy sensor? ... som är väl själva lambdan.

Eftersom det skedde efter 5 sec så har ju inte lambdorna kommit "in action" ännu? ... men det hade dom ju gjort efter några 100:a meter.

OK Erik ... får väl hålla ut ett tag till.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... så här får man givetvis göra:
Jag epoxilimmar fast den felkodläsare jag köpte av Hasso med en liten krok på knippan med bilnycklarna.
När tigern ringer på mobilen och frågar: "Kan du hämta mig?" ... får man jacka in kodläsaren och så bedöma tiden innan man är på G beroende av vilka siffror man får upp i displayen.

Man kan så maila över ett arbetsschema och säga ... :"Tyvärr ... måste byta vä lambda" ...

MVH /// Paap R

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Inte ge upp när du är så nära målet nu! :-)
Skulle gissa att den detekterar öppen eller kortsluten krets på signal eller värme..
Som du sa så kan den ju inte känna av felaktigt värde innan den värmt sensorerna ordentligt.
Kablar i kläm, eller ligger dom mot avgassystemet? Kanke avgassystemet hängt i kablarna vid något tillfälle? (skulle ju inte tro det, du verkar vara noggrann mekaniker :-)

Litet skitfel, ska inte vara så svårt! Lycka till!
Paap Reeder
... jo en sak till:
mäter man på lambdorna så pendlar ena sidan - glömt vilken nu - mellan 0,01 - 0,75 och den andra fråna 0,3 -0,8.
En klar skillnad i "bandbredd" s a s.

Lambdorna är nya original sedan typ 2000 mil.

Får nog kika litet på dom vid tillfälle.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... imorse med rätt lufttryck sjönk förb från 11,8 -> 11.5.
120 kmh vid 2200 rpm.

Dock ökar vägljudet ca 15 % vilket gör att jag kommer att återgå till ca 2,7 "runt om".
Tystnad är dyrt.

MVH /// Paap R
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Hmm
Så när du fått ordning på felet som orsaker felkod och Limp home, så får du samtidigt lägre bränsleförbrukning ,bättre avgasvärden och mindre tomgångsstörningar? Du är nära nu Paap,tror jag.

Skam den som ger sig.
Mvh
Janne
Paap Reeder
A) var ute och värmde på kattarna igår. HC gick ner till ca 20 PPM och CO låg på 0,1.
Men efter några minuters tomgångskörning steg så HC sedan igen till ca 150.
Mätte på grenrören och HC låg då lika som i avgasröret bak???. Nu vet jag att dom kattar jag nu kör på är litet sunkiga. Förra bes hade jag 2 PPM i HC men det var med de andra kattarna.

B) kika på min bild på bloggen! Guldtidan står även strax efter kallstart men 5:an och enkronan får man och stå först efter att lambdorna blivit varma och kommit med i spelet.

En tändmiss och både 5:an och enkronan faller platt!

Bytte olja nu efter 60 mils körning till helsyntet och nästa åtgärd blir att nu mäta upp HC igen för att se om ngn förändring kommit till stånd.

Ytterligare åtgärder i ordning:
0) kontroll av glöggningen på LMM-trådarna
1) synka spjällen - har ännu inte blitt gjort .. slött av mig!
2) tändstiftsbyte till NGK. De stift jag nu kör på är mina gamla Bosch och dom har jag blästrat rena efter att de suttit i de förra topparna
3) byte av EML-boxen ty felkoden "Emission ... någonting" lagras upp
4) byte till de andra kattarna

Sedan blir det pressning ... men bilfan går som ett skott. Som jag sagt :topprenoveringen återställde de flesta av de hk som saknades till 300 före renov.
Med 3,91 kommer jag klart under 6 sek ... det är jag övertygad om.

Ny fundering ... om ngn upphettar en M70 till typ kokning ... då kommer cyl nederdelar att bli ovala ... hur kul är sånt??

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag säger bara... Heja Paap!
Vi är nog många som följer denna tråden med spänning och som önskar dig lycka till!

Själv är man ju livrädd att få dåliga avgasvärden på besiktningen, när det är dags att ställa på V12:an.

Skiljer sig CO(tomgång) från CO (2500)? En bra sida (som jag tipsat om förut) att lära sig mera om avgasvärden är: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
Tackar Erik!

Har själv inte läst den men skall ikväll.
Det är SUN´s sida. Dom har så vänligen satt ett perfekt liv i min avgasanalysator.

HC låg på 280 ca och CO på 2500 låg på 0,6 tror jag det var.
Nu hade ju motorn knappt körts nått alls efter reno så nu får vi gå vidare.

MVH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Mellan tummen och pekfingret känns det som att nya stift de andra kattarna och synkade spjäll bidrar till en fantastisk målgång,skulle bli klart förvirrad/förvånad om HC ligger över 10!
Nån som håller emot??
Mvh Dic.
PS:Annars kan det bara vara tjyvluft innan Lambda som ställer till det DS.
Paap Reeder
... utan att ha gjort annat än att jag nu kört slut på den bensin jag hade i tanken - hade 102 liter nytankat sedan i höstas och så litet som han nu förbrukar tar det sin tid att nöta slut på det längs E18 - ... så hade jag i måndags tankat "fräsch" 96.

Imorse ... 11,0 vid 120 kmh / 2200 rpm konstant fart.

Först tog den ju 11,8 med litet luft i däcken (1,5-1,9) och unken soppa.
Så ville den bara ha 11,6 med 3,0 bar i däcken och det trots att jag fortfarande hade en massa spindlar och gamla mygglarver i tanken.
Nu med friskt bränsle är jag nere på 11,0!! ... var monde detta sluta??

I em blir det ingen mätning ty det är psykiskt jobbigt att sitta och fisa i 120 på motorvägen ... som att sitta och dra rullstol med rymdfärja runt ett äldreboende ...

MVH /// Paap R
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Väntar bara på att du skall sätta dit 3,91 diffen å dra några klockade 0-100 och 0-200 repor :)
Läs gärna av bränsleförbrukningen då med... om du törs ;)
Paap Reeder
... nu när den fått riktig bensin jmf med den som stått sedan augusti så har CO vid tomg samt 2500 sjunkit till 0,2-0,3.
HC har gått ner till ca 200 PPM.

Har nu bytt stiften till NGK ZFR5F och imorgon bitti får jag fisköra 5 mil igen i 120 för mätning.

Sedan skall jag kolla avgasvärdena igen på kvällen efter 15 mil på E18.

Bytte alla stiften och tog kompressionsprov på 9 st cyl på 70 min. Är litet nöjd med det. Inga störningar i form av onödiga fika eller att HasseKasse ville ha mat eller annat tjaffs.

Stiften såg jämnfina ut och min bedömning är att alla cyl - även 4,5,och 6:an som är sunkigast att komptesta - ligger på 12,4-12,6 som de övriga 9 gjorde.

MMEENN ... Vafalls!! ... trots att jag drog dit stiften med topparna lösa så satt dom nu nästan bara med "handvrid"!!! Begriper inte det. Drog alla till 15-20 NM det vet jag till 110%.
7:ans tändhatt satt dessutom inte på ordentligt och även detta vet jag att jag kollade mycket noga.

Fick upp felkod 52 = MSR på hö cylbank.
Ngn som vet vad detta MSR är för nått?? "Engine drag torque control (MSR)" står det i pappren.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.