|
Sida 1 av 14
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
CYLNR...LEAK-DOWN...PYSLJUD...KOMP...TÄNDSTIFT 1.............99,5...............Ngt .......12,4......Bra+ 2.............99..................Ngt........12,0......Bra 3.............99,5..............Obet.......12,2......Bra+ 4............100................Obet.......13,0.....Litet oil 5............100................Obet.......12,0......OK 6............100................Obet.......12,1......OK- 7.............99................Obet........11,4.....OK men oil på kanten 8........80! 90!.............Kraftigt....8,0! 8,5!...Ser OK ut ??? 9...........100................Obet........12,0.....OK--men oil på kanten 10..........99,5...........Pyser......10,0 11,0 ..OK ?men oil på kanten 11..........100.............Obet.........11,9.......OK m en oil på kanten 12...........98.............Obet..........11,9.......OK men oil på kanten Nu blev det bättre! Vad tror den samlade leak-downexpertisen på AP om detta?? Motorn ställdes efter ca 10 mils körning. Ej startad sedan dess. Motorn handljummen med motorvärmaren på i 4 timmar. Värdena är "dubbelkollade" efter att ha kört med starten i 2-3 min (stiften ur) så att ordentligt med oil kommit upp på kammarna och förmodlingen även på cylenderväggarna. Skumma cyl är 4, 8, 10. Frågan är nu: "Kan man lita på mina dubbelkollade värden eller ej?" MVH /// Paap R |
|
Den där nummer 8 verkar ju inte helt frisk. Har du någon uppfattning om det pyser i avgasröret, insuget eller oljepåfyllningslocket? Oljan på stiftens kant, det kan inte vara nått som kommit dit när du skruvat ur stiften genom välsmorda hål? //Magnus |
|
|
nyfiken: hur görs detta leakdown test? Diesel-räsern /Rickard |
|
Paap Reeder |
tarzan ... kika på min blogg. Där finns en bild på "verktyget". Du kan se att man blåser in 100 psi tryckluft genom tändstiftshålet och mäter läckaget. Sprillans motor ... helt tyst och inget läckage vare sig genom ringar eller ventiler. Slut motor: värden över 10 % 944: det pyser genom ringarna. Glömde ange detta. Frågan är om 8:an "tillfälligt är förkyld" (hade som sagt HC 150 och CO 1,0) eller om det är ett bestående sunk. Ett så lågt komp som 8,5 borde väl puffa i avgasröret ... men den gick hur bra som helst. Nått fel måste det väl vara. Väntar på svar från Galant turbo om han honade själv eller lämnade på firma. MVH /// Paap R |
|
Nyrenoverad? Kan det inte vara så att ringarna inte 'satt sig' riktigt än? Ge den en omgång med lite buskörning på rätt höga varv! Hjälper det inte så har du åtminstone haft lite skoj :-) (som med konjak när man är förkyld, -man blir inte bättre av det, men det är mycket roligre att vara sjuk :-) |
|
| Kanske tom är så att ringarna fastnat i spåren om den stått länge? testa spraya i lite wd40 och låt den stå, och sen en ordentlig vamkörning (se ovan :-) | |
| Är det bara BMW som har plastkulor i automatlådorna????? | |
|
Paap: Jag säger som 944_Driver/Magnus; 8:an verkar vara ditt stora problem. Du har bytt ventilstyrningarna som du pratade om att du skulle göra förut antar jag? Du hade ju problem med 10:an förut, eller hur? Den pyser ju också fortfarande men 8:an är alltså värre... Galant Turbo lämnade in sitt block till en firma som verkade väldigt kunniga om jag kommer ihåg rätt... Mvh |
|
|
Man har ju någon gång hört om ringar som fastnat, kanske man kan testa att slå i en skvätt diesel i 8:an och låta den stå över (h)jul och se om det blir nått bättre? //Magnus |
|
Paap Reeder |
... jäkligt bra tips 944! Skall bli en snabbis på själva julafton. Skall således fixa skinkan och få fart på 8:an före ankorna. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Tack även Rallyfinnen ... men jag har bara diesel hemma .. (förutom litet Kosken till sillen...) MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Läget: Hällde i en nubbe 96 (oktan) på insugsventilen till 8:an. Körde runt med starten ett tag och tog ett nytt LD- prov. Resultat = tyst samt leak-down blev 99,5 ... således helt perfekt. Lät den stå över natten .... körde med starten i ca 1 min ... sedan nytt l LD-prov = 99 och helt tyst! Då är det väl bra då ?? ... NIX ... ty kompprovet visar 8,0 medans motsv prov på närliggande cyl ligger på 12. Flera kontrollmätningar ger 8,0. Was ist los?? Jag tror på otät avgasventil på 8:an eftersom jag ser att det inte bubblar nått från insugsventilen. ... men varför ser stiftet helt OK ut?? Inte kan den ha arbetat i en miljö med bara 8 i kompprov. " ... Tomten grubblar och tänker ...endast EML är vaken ..." MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej! Lyfte så av topparna idag. Såg inte alls bra ut. D v s det såg riktigt sunkigt ut!! Helt totalsunk på SunkEgon! 1) ca 3 + 3 vipparmar hade repor på ytorna mot kam. Så var det då inte för 1000 mil sedan. Vafalls! .... är det denna helsyntetolja igen? 2) massor med sot på kolvtopparna. Mer än för 1000 mil sedan och de "gamla" topparna som gått 17000 mil. Då slog ju 10:an igen och det var det som triggade det toppbytet. Samtliga ventilstryrningar låg VÄL inom toleranserna samt nya tätningar monterade jag. 3) i "taket" på cyltopparna hängde det sotflagor på flera av cylindrarna 4) "ny" sprickanvisning på HF bakre grenröret. Vafalls! .. jag satte dit "nya" fräscha eftersom alla 4:a mina "ursprungliga" hade sprickanvisningar. (Är det flexibyrören som saknas? Mina byxrör är ju stela.) 5) den cyl som såg "bäst ut" var 8:an som ju hade sämsta kompet. (Den kanske inte har jobbat så mycket??) 6) samtliga lopp ser hur fina ut som hest!!!!! Detta kanske är en normal 1000-mila service för M70: ??? renov toppar + kolvringar ?? Skall nu försöka gnugga min två hjärnceller och försöka klura ut om jag skall byta kolvringarna eller ej. (Kostnad ca 4000:- + 2-3 kv arbete) Finns ngn som kan se huruvida oljeförbränningen beror av ringar eller topp? Har för mig att om det är ringarna som släpper igenom oljan så kommer "den yttre centimetern" på kolvtopparna att vara ren. (Så finns inte på mina kolvar) FINNS ngn som kan verifiera detta?? MVH /// Paap R |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Paap: Du är sällsynt engagerad och kunnig M70. Det är en fröjd att läsa dina teorier samt praktiska erfarenheter. Jag tänkte jag skulle bidra med mina ringa kunskaper på området. Jag har haft flera olika 750 med M70 motor i. De som hållt tätt i packningar och således inte läckt olja utan dragit olja någonstans har jag funderat på var oljan "läcker". Jag kontaktade Jarls Bilservice då de rivit några M70 genom åren. Deras teori är att det är kolvringarna som knäcks, går itu och släpper igenom kompression samt olja. Varför? - I ditt fall där du bytt ventilstyrningar och nya tätningar tror jag att det bör vara kolvringarna som antingen är knäckta eller sotat ihop och blivit "stela". Min teori som delades av Jarls är att BMW inte riktigt räknade med den värmeutveckling som uppstår i motorrummet på 750. Det är ju trångt och även att det inte måste vara sommar med 40 grader i luften och hårdkörning på autobahn med efterföljande kökörning så blir det ändå så varmt att oljan inte riktigt förmår att smörja som den skall. Särskilt varmt och trångt lär det bli vid just vid 8:ans och 10:ans cylindrar. Vad tror du om detta Paap? Dina lopp såg ju också fina ut och de brukar vara kanonfina på M70 såvida kraftig misskötsel av oljebyten/oljekvalitet inte förekommit samt i viss mån mycket korta körningar/kallstarter som fräter på loppen med tiden. Jag tycker det vore mycket märkligt om ventiltätningar skulle kunna medföra dylik nedskitning och oljeförbränning i din motor. Att just 8:an var renare än de andra kanske kan hänföras till att du slog i ren bensin i den innan? Som vi vet så hade BMW lite nationella problem när M70 kom till Sverige. Bland annat så fick man för den nordiska marknaden byta till en annan generator. När norrlänningarna körde M70 till jobbet i de fall det var korta körsträckor hann inte generatorn ladda upp batteriet tillräckligt med alla strömförbrukare i kombination med att kylan drog ned batteriets kapacitet + att det i kylan krävdes mer ström för att dra runt motorn innan den startade. Denna anekdot kopplas till att BMW med tiden runt -90 även började byta termostater på M70 för att därigenom sänka temperaturen i motorn och förhindra kolvringsproblem. Man laborerade även ett tag med att spruta in lite mer bränsle för att kyla ned temperaturen i förbränningsrummen men detta föll ju på bränsleförbrukningen som så klart uppstod. Den ljuvliga M70 är lite känslig och ett par tips för en fräsch fortsatt problemfri motor är att köra på bästa möjliga helsyntetolja som dessutom har en hög värmetolerans som till exempel 5W-60 samt att låta motorn svalna av lite genom att släppa gasen efter rask motorväg i sommarvärmen innan tankstopp på macken. Nog om detta nu, är det fler som har liknande funderingar och åsikter? |
|
BMW-beroende: Du menar att kolvringsproblemet gäller till årsmodell -90, eller är detta bara ett ungefärligt årtal? Bara undrar då både Paap och jag har årsmodell -91. Håller med dig att Paaps inlägg är det mest intressanta som finns att läsa. Dessutom lärorikt. /Geson |
|
Paap Reeder |
Tack för svar + stöd! BMW-beroendes konstaterande: ** "Att just 8:an var renare än de andra kanske kan hänföras till att du slog i ren bensin i den innan?" ..** ... den meningen visar att folk engagerar sig i o m att dom minns vad jag skrivit och drar betydelsefulla slutsatser. Tack. Läget just nu: Tror inte på att oljan kommer från toppen. A) - alla ventilstyrningarna ligger inom tolerans B) - nya tätningar Det jag kommer att låta göra på toppen är att dom får maskinslipa in ventilerna - har bara "handjuckat" dom för 1000 mil sedan. Dessutom kan glappa avgasstyrningar inte bidra till att olja förbränns i cyl ... möjligen "efterbränning" i grenröret men inte i cyl i o m att oljan ju aldrig kan sugas in i cyl. Tänkte fel för ett år sedan. 10:ans igenslagning kunde inte bero av att avgasstyrningen glappade nästan 0,9 - 1,0 på just 10:ans ventil. Intressant teori som du "BMW-beroende" redovisar. Jag hade ju ur 10:ans kolv förra året och den var då helt OK. Kolvringarna kostar inte 4000:- utan 7000:-. Så därför kommer jag nu att först ta ur alla kolvarna för observation och analys. Det kostar mig 12x2x20:- =480:- i kolvbultar. Min tog ca 1 lit oil på 100-150 mil. Värmeproblemen är uppenbara på denna snurra. Målet är: "Den skall tamigfan få ge sig". Ikväll åker trågen av. MVH /// Paap R |
|
Bra Paap, ge dig inte. Följer fortsättningen med spänning! /Geson |
|
Paap Reeder |
... jaha! Tog så ur den sunkigaste och den renaste kolven. 5:an ... sotigast + 8:an .. renaste. Ringarna är hela och det hela ser helfräscht ut. Glappet på ringarna är 0,12-0,13 på övre kompringen. 2:a ringen = 0,03 Oljeringen = 0,05 Spåret på övre ringen innehöll en del löst "pullver"sot. Övriga ringar var rena även på "ringbotten" i spåret. "Spänsten" verkar OK men jag skall köpa ut en omgång nya ringar för att jmf = 750:-. Loppen är 100% OK. Således .... ??? MVH /// Paap R |
geson: Nej då, jag menade inget alls med årsmodell egentligen. Jag har inga belägg för att BMW ändrat kolvringars dimension eller så beroende på vilken årsmodell det är. Det kanske skiljer sig i ETK om man har tillgång till den? Däremot verkar det som att runt slutet av -90 början av -91 så har fenomenet med de "oljeförbrukande" M70 avtagit något, jag har inte kört eller hört om alls så många tillverkade efter -91 som haft detta problem som de innan -91. Om det är en slump eller har sin orsak i faktiska ändringar vet jag inte. Paap: Klart man engagerar sig och försöker hjälpa till i detta delikata problem! Det är riktigt spännande att läsa om dina bravader i verkstaden i kombination med dina reflektioner och relevanta slutsatser. Angående glappa avgasstyrningar så tror jag att det kan vara så här. När motorn är i gång så är det ju omöjligt att det kan sugas in eller dra in olja i cylindern. Däremot så har jag märkt att när man kallstartar motorn så kan de blåryka till lite. Möjlig orsak? Jag tror det kan droppa olja från de öppna ventilstyrningarna uppifrån toppen och ned i cylindrarna när motorn är avstängd om tätningarna är halvrisiga. När man sedan startar den förbränns den neddroppade oljan vilket ger upphov till lite blårök några sekunder. Det förbränns inga stora mängder men varje kallstart drar ju några droppar och utslaget på ett år eller så så blir det ju faktiskt en del på 12 cylindrar och 24 ventiler. Den största oljeförbrukaren är dock kolvringarna tror jag. Varför är detta ingen gammal skåpmat i kunskapsväg på denna tämligen vanliga motor? Det är troligtvis billigare att byta till en hyfsad motor fråns kroten och undvika att söka orsaken genom att riva motorn i normalfallet. Få verkstäder åtar sig detta med entusiasm och gäller det för övrigt kunniga auktoriserade BMW-verkstäder så blir det ju inte direkt billigt med typ 1 100:-/timmen. Därför är kunskapen begränsad. Men visst, teorier finns det många och en del kan skruva med M70:n men få analyserar exakt var och varför de drar onormalt mycket olja och byter ringar och styrningar samtidigt så man inte säkert kan säga vad som var/är huvudorsaken. Paap, din oljeförbrukning är typisk på en M70 som börjar bli dyr i oljeförbrukning om man kör på dyr helsyntetolja ;) Min före detta 750 ial highline drig runt en dryg liter/100 mil och hade då gått runt 31 000 mil. Startade i 30 minus utan problem och drog runt litern på motorväg så motorn var i kanonskick frånsett oljeförbrukningen...fick dock inget svar då bilen såldes. Borde det inte varit annat än kolvringar som var dåligt på den motorn då den alltid startade så lätt och snabbt även i stark kyla? Njae, jag tror inte det faktiskt. BMW:s insprutningsteknologi hade vid detlaget kommit så långt att datorn kompenserar upp för eventuell märkbar sviktande kompression och ger mer bränsle så att den startar snabbt i vilket fall som helst. Detta gäller så klart inte vid extrema slitage på ringar och/eller kolvar. Fortsätt nu att skruva Paap. Ge dig inte, may the autopoerforce be with you! |
Bra timing på våra inlägg där Paap :) Ja du, jag har ingen förklaring, mer en fråga. Tror du att det "lösa" sotet kan ha medfört mindre flexibilitet, spänst i ringen/ringarna så att det kan ha utgjort grund för oljeförbrukning? Ringarna kanske "släppte" i sina spår så att det bara är att återmonteraallt egentligen och oljeförbrukningen upphört? Är det en orimlig tanke? Måste ju spåna fritt och någon annan tänkbar förklaring ser jag inte just nu? Mvh Martin |
|
Paap! Ber om ursäkt för att inte ha läst den förra tråden, men det jag funderar på när jag läser den här är om motorn aldrig vart bra efter förra topplyftet? eller var den bra ett tag för att sedan bli sämre igen? Det är väl troligen ingen nyhet för herrarna, men det är ju så att en ny motor eller nyrenoverad (läs honad) drar klart mer olja ett bra tag. Efter som det mesta verkar kontrollerat börjar man ju fundera på lite mer långsökte saker som felmonterade ringar eller att ventilerna inte stänger helt . Eller att ventilerna stänger men inte håller tätt. Jag vet att det är lånsökt , men vad f-n det måste ju bero på nånting. God felsökningslycka. Mvh Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.