|
|
|
|---|---|
|
Tjo! Då jag har en del transmissionsljud och vinande från bakaxeln tänkte jag byta oljan i bakaxeln. Ska även få bytt i växellådan, då den är väldigt trög när det är kallt. Där tänkte jag köra Red Line MTL då jag hört mycket gott om den. Vad rekommenderar panelen till bakaxeln? Tänkte Red Line även där, men frågan är isåfall vilken. De har 75W90/NS, 75W140,80W140 och så även en serie som heter ShockProof; SuperLight, Lightweight och Heavy. Vill ju helst ha något som ökar livslängden. Hade varit kul o höra nån som fått positiva resultat av någon olja vid byte, på sin äldre BMW. /Olof Überlegenheit aus Bayern | |
|
RedLine är ett bra val som transolja! I diffen kan du gott använda deras vanliga 75/90, dvs inte NS eller ShockProof, eftrsom dessa främs är för vissa växellådor |
|
| är det lätt awtt byta olja i växlen? | |
| sorry menade .. är det svårt att bya växellåds olja (e30) länk ? | |
Hälge |
alex: Gör nu klart med toppen..innan du raserar vxl lådan ;-) |
|
Har prövat både Redline MTL och Castrol EP-80W, ingen större skillnad, möjligen att Red Line oljan var något mer lättväxlad då det var kallt. Castrol oljan är betydligt billigare men är en mineralolja. Nu kör jag med Redline i 318is och Castrol i Alpinan (Alpina rekommenderar denna oljan till Getrag 265), de andra e30 får förmodligen Redline i sig också när vinterdvalan upphör... I slutväxeln har jag kört med Castrol SAF-XO till icke bromsade växlar och SAF-XJ till bromsade. Fungerad bra och har tystat ner en del vinande slutväxlar. Kör nu med Agrols 80W-140 GL-5 olja i min 318is, fungerat fint hitills. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Tack för tipsen! Verkade vara splittrade åsikter om ShockProof när jag sökt på nätet, så det blir nog Red Line 75W90 i slutväxeln. Om SAF-XO fungerade bra så bör ju denna fungera bra också :) /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
har fixat topppen nu .. o allt bilen går bra men ska byta olja i bakaxel och i växel låda .. några länkar eller förklaringa på hur man gör detta ?` i växel lådan .. bakaxlen är inga problem |
|
| att byta växellådsolja är trångt och jävligt. ta bort påfyllningspluggen med nån stor insexnyckel och sen behöver du pumpa upp oljan på nåt sätt. omöjligt att hälla i den då det är trångt. skönt att ha det gjort :-) | |
| mycket enkelt att fylla på olja i lådan!skaffa en lagom stor tratt med ca 10-12mm hål,sätt på en lagom lång slang som räcker från motorrum ner till påfyllningshålet på lådan,sen fyller du på ifrån motorrummet tills det rinner ur hålet på lådan! | |
|
är ju jättelätt att byta olja i låda + diff! storleken på pluggarna är 14 mm på diffen och 17 mm på lådan. Pluggarna kan sitta rejält, så när man lossar så lossa ALLTID nivåpluggen (den översta) först innan du lossar drängeringspluggen! inte roligt att lossa drängeringspluggen, se all oljan rinna ut för att sen inte få loss nivåpluggen på grund av att man rundat/knäckt den eller något annat... min nivåplugg på lådan satt så hårt så jag gjorde ett hål genom kardantunneln, monterade ur passagerarstolen så jag kunde använda mycket förlängare och fast handtag, då gick det! hade man haft lyft så hade man inte behövt göra hålet kanske... MVH Johan K |
|
| 323E30 har inte den lamelldiff? i så fall behövs speciell olja avsedd för den, kostar en slant extra jäntemot de vanliga mer standard oljorna. | |
| FRIFART: Det du menar är att man behöver en olja med LS (LimitedSöip) tillsats, helt riktigt! Men ex RedLines olja har LStillsats, och en LSolja är inte många kronor dyrare än en std. Själv häller jag alltid i LSolja om jag inte med säkerhet vet att det inte är en diffad axel | |
| Japp så var det! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.