AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.344

Typ av lack på 518i -92 (röd)?

he
18
herge
518i -92
Hej!
Har precis blivit en stolt BMW-ägare och har därför sökt mig till detta forum!
Fick min 518i (röd) för 16000:- vilket jag tyckte var en bra affär med tanke på det fina skicket MEN lacken var mindre fin d.v.s. väldigt matt.
Då jag vaxat och pillat en del tidigare samt läst igenom en hög med forum så undrar jag nu bara vad det är för typ av lack på dessa -92:or? 2-komponents vattenbaserade? Är det klarlack på os.v. så man inte går in för hårt med rubbingen och polishen så hela lacken blir förstörd?
Tänkte köra en total genomkörare av lacken med en flex-maskin (rubing->polish->vax) så den blir som ny igen eller har ni några andra förslag med tanke på den gamla lacken

// Ulf H
Ta en trasa med "polish/cleaner" o gnugga lite på ett dolt ställe....Blir trasan röd så har du ingen klarlack....

he
18
herge
518i -92
ok innebär det i så fall att man ska det lugnare med polermaskinen och rubbingen?? eller ska man köra på som "vanligt"? rubbing->polish->vax
E ingen expert men rubbing behövs ju bara på riktigt "repiga" lacker...Föreslår att du börjar med polish o ser hur det blir...Som det låter på din beskrivning TROR jag att det lämpligaste är cleaner/polish/vax....
Har du ingen erfarenhet av att använda polermaskin så är det lämpligt att öva sig på nån skrotbil först....

Din lack bör inte ha någon klarlack. Låter inte så på din beskrivning av lackens skick iaf.
Tror ej heller att BMW hade klarlack på sina solidlacker så tidigt som -92.

Eftersom lacken blivit matt, dvs oxiderad, är det viktigt att du polerar bort all oxid. Gör du inte detta kommer lacken snabbt bli matt igen.

Kör med en grövre rubbing först, men var försiktig!
Sedan polish för att få bort eventuella polerrepor från rubbingen.
Avsluta sedan med vax.

Pärlan: Länk
Skulle råda dig att använda oxidremover från 3M istället det tar bort oxiden, speciellt ,rubbing är till för repor, det är inte lätt när amatörer ska lära andra amatörer , sen tycker jag att du borde använda en osillernade maskin"top tool" också efter poleringen och någon finrubbning/polish/ för att "undvika" "polerrosor"som du annars kommer att få !!!!
Kan garantera att du inte har nån klarlack på din bil (92)
Har lite erfarenhet efter 6 år bakom polermaskinen !!
Lite tips från mig !!!!!!!!!!!!!
1.Se till att bilen är "ren" tvätta den noga med kallavfettning så att alla beläggningar försvinner dom får inte komma in i trissan som du kanske fattar !
2. Maska listerna med tejp om du är nybörjare det är MYCKET lätt att råka nudda (bränna) listerna, bmws är mycket känsliga, dessutom kommer du åt närmare att polera
3. Flexa den nu med oxidlytare, nu kommer du kanske att se en massa repor komma fram då kan du polera med vanlig finrubbing etc för att få bort dessa också, vigtigt är att få bort oxiden först.
4. Polera nu bilen en gång till med en ocillerande maskin för att jämna till det och få bort "rosorna" som bildats av flexen.
5 vaxa eller whatever du vill använda som på skydd på lacken, torka bort det gamla polermedlet innan bara, ännu bättre att tvätta bort allt kladd och damm men det är inte att rekommendera på oxiderade lacker då dom blir flammiga igen, på metallic går det utmärkt annars, dom stora kedjorna arbetar på detta sätt
5.Njut av resultatet ,men om du är ovan att hantera maskinen så föreslår jag att du över innan, en flexmaskin är väldigt stark (iaf den stora) det är lättare att förstöra som sagt, tänk på att ha rena nya trissor hela tiden för bästa resultat Jag använder 3Ms medel som funkar kanon dom har bla oxidlytare
Lycka till med poleringen
Här kan du köpa dessa produkter samt flexamaskiner, trissor, avfettning
Länk

BOOSING AND CRUISING
Min solidlackade E36 från 94 hade i alla fall klarlack, Violett rot II. Undra om inte alla E34 har klarlack???
powermac: Kompisens -91 E34 har inte klarlack. Det syns... :-)

Pärlan: Länk
När kom klarlacken för alla då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.