AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
939

Värde på original M535 nu och i framtiden

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Hur tror ni värdet utvecklas på M535 i originalskick. Dessa börjar ju bli relativt ovanliga i originalskick. Sedan är det kanske inte en riktig M-bil då det sitter en M30 i den och inte "riktig" M-power. Men de är väl trots allt framtagna av M-avdelningen? Att de redan nu kan kallas för det något luddiga uttrycket klassiker håller nog alla med om, men frågan är som sagt vad som händer med värdet. En del säger at man får upp emot 40.000 för en riktigt fin bil i originalskick med inte allt för många mil. Frågan är om folk är beredda att betala mer för dylika bilar inom låt säga 5-10 år. Anledningen att jag frågar är att jag sitter med 2 st och har samvetskval om jag ska behålla båda två..:)

Jag tror att en välskött M535 i originalskick lär ha ett stabilt värde i framtiden. OK, det är ingen äkta M-power men den är ändå en mycket speciell modell av E28 vilket lär locka entusiasterna. Men då krävs det helst ett 100% originalskick alt. enkla möjligheter att återställa bilen till detta.

Titta bara på välskötta E30 318is och 325iM i originalskick. Dessa håller fortfarande värdet bra på marknaden.
Får väl se vad min M535 med 7400 mil och helt i originalskick
(förutom radion som var paj och åkte ut....) är värd nu efter nyår om jag kanske sätter ut den på annons. Min gissning är att de i alla fall inte är värda mindre om 5-10 år.

sw
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Alltid svårt att spekulera i pris och efterfrågan, men jag tror det ligger till ungefär så här:

Tror att dom varken kommer att öka eller minska speciellt mycket i värde i framtiden. Gamla BMW brukar ju inte göra det. Dom sjunker oftast till en viss nivå och sedan håller dom sig där. Om vi pratar överskådlig framtid alltså och inte hundra år ;-)

Anledningen till att dom verkar vara relativt lättsålda idag beror nog till stor del på att dom är ganska billiga och därmed erbjuder mycket körglädje för pengarna. Skulle dom stiga i värde skulle det finnas många fler bilmodeller att välja på och dom tilltänkta köparna skulle troligtvis bli färre.

Sedan brukar ju marknaden bli mindre och mindre, i takt med att bilen blir äldre och därmed minskar sitt bruksvärde. Det skulle göra att fler väljer lite nyare bilar. Folk kör ju oftast inte veteranbil till jobbet.

Och dom är ju inte på långa vägar lika sällsynta som tex M5 E28 eller M3 E30. Visst, oskruvade lågmilare och seriöst renoverade (dvs inte sönderskruvade) bilar är ovanliga, men dom är redan dyra och lär inte direkt springa iväg i pris.

Som en jämförelse kan man ju nämna E24 som är nästan identisk, mekaniskt sätt. Dom har nästan alltid legat högre i pris och har inte heller ändrats i värde speciellt mycket dom senast åren. Men å andra sidan verkar dom även vara mer svårsålda.
betriebsanleitung3
Kn bara svara för mig själv, jag har köpt m535 för över 40000 och ändå fortsatt lägga pengar på den. Personligen är det den Bmw jag tycker bäst om, så så länge det finns individer med samma ideer som jag så lär de väl snarast stiga lite i pris då de flesta är i uselt skick.
wadstedt vad ska du sätta ut bilen för,,, kan bli spekulant
Ekan 72

Runt 55". Priset kan diskuteras på plats men jag kommer inte gå ner
nåt i pris innan. Maila mig om det är av intresse.

/Stefan

sw
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.