AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
20.180

Värdering av M535 -85 med 7400 mil?

Sida 1 av 2
Tänkte höra vad NI tycker min gamla bil är värd.

Bilen är som rubriken antyder en M535 -85
Den har haft 2 tidigare ägare varav första ägaren hade bilen
fram till 2002. Den är köpt ny i Belgien av första ägaren och hemtagen 1994 som flyttgods. Tyvärr saknas serviceboken som ägare 1 lyckades slarva bort i flytten. Det som finns är några serviceprotokoll fr senare år som är sparat. Säkerligen låter det suspekt för spekulanter men jag har pratat med första ägaren som är en herre på 75+ och han låter verkligen inte som nån mätarskruvare. Den som sett bilen har nog inte heller svårt för att lita på milen då det ändå är en 20 år gammal bil.

Utrustning enligt följande:

Arktisblåmet
Beige sportskinn i nyskick
Fungerande Ac ( ej konverterad)
C-lås
Elspeglar
TRX fälgar

Bilen är aldrig vinterkörd och är i mycket bra originalskick utan en gnutta rost hur mycket man än letar. Den är i dagsläget entusiastförsäkrad genom MHRF till en kostnad av ca 500 kr/år.

Tacksam för svar och åsikter om bilen. (Bilder finns att se på en länk i min profil)

sw
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

En sån där pärla skall du spara på, vad den är värd är omöjligt att svara på, och egentligen ointressant.

Det är klart att den har ett värde, men om du inte är absolut tvungen att sälja den så anser jag att du absolut skall spara den.

Det skulle sannolikt finnas två typer av spekulanter, dels entusiaster/samlare som vill spara den, eller nån gasglad som vill köra skiten ur den.

Hur mycket resp kategori skulle vara beredd att betala kan man endast gissa och det avstår jag från att göra.......

Mats
BMW CS #5847
t80196

Har precis köpt en ny bil och tycker det känns tråkigt att ha en bil i garaget som jag kanske kör 10-20 ggr per år (även om det är kul de gångerna).
Rätt skönt annars när man har fjärröppning på garaget att bara komma och susa in med bruksbilen.

Håller med dig i din gissning ang de typer av spekulanter bilen har.
Kan nog säga säkert att nån gasglad som vill köra skiten ur den varken vill betala vad jag vill ha för den plus att jag givetvis vill att den ska hamna hos nåån som fortsätter vårda den ordentligt. Gärna nån riktig E-28 entusiast som verkligen uppskattar den.

Tänker ju givetvis inte ge bort bilen för att få tillgång till garaget men skulle samtidigt kunna tänka mig sälja den till rätt pris till rätt person.

Därför vore det ju intressant att höra vad de Bmw frälsta tycker den kan vara värd.

sw
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Suck... Synd att den perfekta E28:an kommer upp nu.
Detta är precis en sådan bil jag drömmer om, dock så har jag ingen möjlighet att äga den förräns om 1-2år.

Kan du inte behålla den ett tag till?? =)

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Oj, såg att det stod att den var entusiastförsäkrad. Då har jag råd att äga den, men inte köpa den =)

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Herr Gaspedal

Ja ägandekostnaderna är ju helt klart överkomliga.
En "vanlig" helförsäkring skulle kostat mig 1100/mån och det är ju inte
så lockande. Vore kul att veta hur många M535 som är entusiastförsäkrade.
Vem vet, får jag inte pengarna som går vid min "smärtgräns" så kanske
jag har kvar den när du kan köpa den......

sw
Gemini__
Självklart ska du behålla din pärla =) Den ser riktigt fin ut på bilderna.

Synd att serviceboken är borta.

Runt 50000kr +/- 5000kr borde inte vara någon omöjlighet att få ut. Om det går att verifiera den låga mätarställningen på något sätt.

Mvh:
Thomas

Länk
Gemini

Håller med om att det är synd att boken är borta. För mig personligen gick skick/utrustning/miltal före servicebok när jag köpte den.
Utan att förringa andras M535 (har ju inte sett alla....) så kan jag säga att
jag aldrig sett en M535 i det här skicket.

Självklart så får ju gärna spekulanter på bilen försöka verifiera mätarställningen på egen hand och prata med tidigare ägare osv.

Funderar ev på att göra ett M-test på den innan försäljning där man ju får objektiva åsikter om bilens skick.
Han fr Bmw Club Schweden som besiktigade den i 1 timme för försäkringen hittade ingenting att anmärka på i alla fall och det säger väl i alla fall en del om bilens skick.

sw
Gemini__
Ja, det är inte många ägare på bilen så det borde vara lätt att kontrollera historiken mao. Det är ett stort plus.

Att den är entusiastförsäkrad säger en hel del om skicket, det håller jag med om. Kikade lite noggrannare på bilderna på inredningen, skinnet ser ut som nytt för tusan hehe.

Hur mycket har du tänkt begära för den, om man får fråga det =)

Mvh:
Thomas

Länk
Hade tänkt att annonsera ut den för 57".
Några mirakelprutningar kommer inte funka men om "rätt" person
kommer och tittar och kör bilen så är jag ju givetvis öppen för förhandling.

sw
Gemini__
Ja, det kan vara värt en hel del att "rätt" person köper vagnen.

Lycka till med försäljningen!

Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
wadstedt79: Om bilen kommer ifrån Belgien så borde du väl ha 218hk motorn i den? Vad jag vet så var det bara Sverige och Schweiz som hade 204hk motorn. Jag kan iofs ha fel.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
J. Dredd

Du har helt rätt! Fick nog ett stort error i skallen idag när jag skrev Belgien.
Jag vet ju givetvis att bilen kommer fr Schweiz fr början.

sw
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Wadstedt:

Måste ventilera min personliga åsikt mera här....om du bara vill sälja bilen för att få plats med vardagsbilen i garaget så är du tokig. Skaffa eluttag på garaget och motor och kupevärmare till vardagsbilen.
Behåll din bil om du har ekonomisk möjlighet och plats för den.

Tänk att glida in på nån BMW-träff om 10 eller 20 år med denna unika bil....vilken känsla.

Säljer du den kommer du alltid att ångra dig.

Att man bara använder sin "leksaksbil" 10-20 gånger om året är fullt normalt, jag använder säkert inte mina "leksaksbilar" fler gånger.

Det är ju det som är den del av grejen med att samla på sig hobbybilar, det skall vara en lek och kul varje gång du tar ut bilen. Lyssna till sången i motorn, känna draget. Njuta av att den glänser i solen, kort sagt vara entusiast och bildåre.

Gå ner i garaget och småfixa eller putsa är också skön avkoppling tycker jag.

Alltså, behåll bilen, så slipper du ångra dig i framtiden

Mats
BMW CS #5847
t80196

Förstår vad du menar och nån gång kommer jag säkert ångra mig om jag säljer den. Har ju dock fler anledningar än ovan nämnda varför jag funderar på att sälja den.

Flyttar till vårt nya hus om 3 mån och har en hel del saker som jag vill/behöver göra med kåken och skulle inte må dåligt av att kunna skjuta in lite extra pengar i renoveringskassan.

Kan väl säga att det krävs väl lite mer för att jag ska släppa den än att nå kommer och lägger upp de pengarna jag vill ha.
Den kommer ju som sagt inte att säljas till nån som ska ha den som året runt bil och allra helst till nån riktig pedant så den är i lika fint skick i lång tid framöver.

sw
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...Jag kan nog inte räknas som entusiast/pedant iom att jag verkligen kör mina BMW's dagligen..Jag har inga speciella "vinterbilar" ej heller annat fortskaffningsmedel som används vid mina färder "runt bygden"..

Men visst har det slitit på bilarna,och skulle jag köpa en väldigt fin E28:a igen så skulle jag fortsätta köra den vidare ...dagligen.

Men nog förstår jag "Wadstedt79" i hans resonemang trots min bilanvändning :)

Undrar om 100' skulle göra att du släpper den till "vem som helst" ;)

Mvh Janne.
Janne T

ha ha ha kul frågeställning. Ja jag skulle nog inte ha råd att tacka nej till
100" om "vem som helst" skulle vilja köpa den för det.

Det viktigaste kanske inte är att den står i ett garage hela vinterhalvåret
utan mer att den som köper den sköter och tar hand om den så det inte blir nåt rostigt lik på 5 år.

Som det ser ut nu så verkar ju "alla" rörande överrens om att man inte ska sälja en sån bil utan ha kvar den så man inte ångrar sig osv men samtidigt är det ju kul om bilen kommer till användning lite mer. Visst är bilen mycket fin men det är ju ingen altartavla.......= )

sw
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Det är lätt bli lite väl patetiskt känslosam när det gäller bilar. Jag har fullt sjå bara jag ska köra en av mina gamla 518 till skroten. Det var inte lättare då jag fick ta ett skrot beslut på min gamla solblekta bruna saab 900-80:a... Men detta ska inte jämföras med din M535 som trots allt är en herre jesus så fin bil!!..:)

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Gasglad betalar kanske 35-40K
Entusiast betalar kanske 50-60K

Högst personlig uppfattning!

M3/// Mullret
Trevligt med nån som vågar sig på en värdering. = )

sw
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
För mig är det den perfekta entusiastbilen. Rätt modell, rätt skick, lågt miltal och lagom pengar att ha ståendes i garaget mesta tiden. Tyvärr har jag inte tillräckligt stort garage för en bil till :(

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.