AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.835

Mystiskt el-fel E39?

gr
11
grebnE
528iAT -98
Hej har en 528iAT -98 och har fått ett konstigt el fel.

Ibland när jag startar bilen så funkar inte vissa saker tex.
*radio/stereo
*jag kan inte "ratta" i menyerna på tv-skärmen (bilden blir låst på skärmen, kan inte göra nått)
*innerbelysningen släcks inte när jag stänger dörren
*elhissarna funkar bara i läge 2, alltså när man trycker in knappen i botten då dom vanligtvis öppnar/stänger själv fast då funkar dom som vanligt att jag måste hålla in knappen, i läge 1 händer ingenting.
*Airbag lampan är släckt trots att den "vanligtvis" är tänd pga att jag måste byta kabelhärvan till höger bältesspännare.
Det är säkert andra elfel som jag inte märkt också.

Men om jag vrider av tändningen och vrider på igen så funkar allt som det ska igen.. Oftast funkar allt som det ska men inte alltid, jag ser det direkt jag vrider på tändningen eftersom airbaglampan inte tänds, så då vrider jag bara av och direkt på tändningen så funkar allt igen?

Någon som vet vad det kan vara för fel?

mvh A
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja jag gissar på tändninglåsets kontakter som första val, är inte helt ovanligt att det ger upp med div felbilder.

///MVH Hasso
Länk
gr
11
grebnE
528iAT -98
Ok du menar kontakter som sitter bakom tändningslåset då antar jag? Typ glappkontakt?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jepp slitage förmodlingen de funktioner som du räknar upp går på tändläge 1 /radioläge därav min fundering..
(Det finns iofs ett aktiveringsrelä till en del radiopryttlar men jag har inte i huvudet vilka funktioner det styr på rak arm.)

///MVH Hasso
Länk
gr
11
grebnE
528iAT -98
okok jag får ta en titt sen på det..
Jag ska ändå ta lös instrumenteringen för att försöka fixa pixel fel så då kan man ju ta det samtidigt.. Det får nog vänta till sommaren tror jag när det är varmt så man kan skruva ute i solen =)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ta bort batterikabeln innan du tar bort instrumentet, iofs så har de redan en lysande airbaglampam men sätter du på tändningsnycklen läge 1 utan att instrumentet är inkopplade ordentligt så tänder du airbaglampan som då måste släckas med resetverktyg el diagnosutr.normalt.
jag skulle nog byta tändninglåskontakten så fort som möjligt har det börjat strula så är det väl startkontakten nästa gång inte lika kul kanske

///MVH Hasso
Länk
gr
11
grebnE
528iAT -98
tändningslåskontakten.. Sitter den bakom tändningslåset eller vart sitter den? =/ Jag är inte så haj på dom här nya bilarna med en massa elektronik.. Jag är bättre att skruva i min gamla jänkare.. Jag såg hasso att du haft massa jänkare förut också.. =) Vad bra det är med kunnig personal på forum för ringer man bmw så lär dom väl svara dåligt och säga att man ska lämna in bilen istället.. Och dom svarar väl speciellt lite när den är importerad gissar jag.. =)
Själva tändningslåsets kontakt, stor rund sak direkt bakom själva låsmekanismen. Samma som i alla tider, inget elektroniskt där inte. Slits som sagt en del med tiden och är en viktig del i elsystemet.
Man varför skulle BMW svara dåligt om du inte köpt bilen just hos dom du ringer till, alla bilar kommer från Tyskland, oavsett vilken som tagit in den.
Illa om det fortfarande förekommer nån slags diskriminering osv.

FP
gr
11
grebnE
528iAT -98
aah tackar så mycket folke.. Ska ta och kolla upp det...

Nää inte vet jag om dom svarar dåligt.. förra ägaren sa att dom hade svarat lite dåligt när han hade frågat nånting om tanken på bilen, dom mena som på att man skulle lämna in den vad jag fatta... hmm men men dom vill väl tjäna pengar dom också.. =)
gr
11
grebnE
528iAT -98
Så nu har jag bytt tändningslåsets bottenkontakt och det funkar utmärkt igen.. Va skönt.. Den kostade 400:- på bmw i luleå, inte så farligt fyrt heller.

Tack för hjälpen hasso och folke..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.