|
|
|
|---|---|
|
Jag har haft för lite glykol i min bil inför vintern, så jag fyllde på lite innan. Min fråga är nu, om man fyller på med glykol i expansionskärlet, blandas det då med den övriga kylvätskan? dvs åker den runt i motor, eller ligger den kvar eftersom systemet redan är full? dvs ligger det kvar som "Extra vätska" eller åker det runt om jag ställer frågan på det sättet. för om den inte gör det då får man fel värde när man mäter med en glykolprovare. | |
| Har själv funderat på detta och jag tror inte att kylarvätskan i expansions kärlet cirkulerar speciellt mkt. Kärlet är ju bara till för att kunna avge sig kylarvätska om nivån skulle sjunka i kylaren eller ta emot vätska när kylsystemet blir varmt och vätska expanderar.Det bästa är om du tappar ur 2-3 liter ur kylaren och sedan fyller på med konsentrerad glykol.Vid mätning i expansions kärlet förutsätter man att hela systemet är fyllt med samma vätska och inte upp toppat med konsentrat | |
| en sak som jag saknar soom farsan hade på sin gamla fiat är ett avtagbart lock så att man kunde hälla det direkt i kylaren. | |
|
Ni kanske kan lufta systemet.. å när man luftar så rinner ju vätskan ut.. dvs att glykolet som finns i expantionskärlet rinner ner i kylaren å blandas med resten av kylarvätskan :) Mvh Jojje |
|
|
Vet inte vad det är för bil, men på e34, iaf på 92:erna så sitter expansionskärlet bredvid kylaren typ, om ni skruvar av locket och gasar så kommer ni se att det sprutar in vatten, så lite cirkulation ska det allt vara på det.. Men lättast är nog att tappa kylarn på vatten.. Nu blommar asfalten.. |
|
|
Det cirkulerar normalt runt med hjälp av pilotstrålen bl.a, E39 har samma som E34 osv. Förutom detta så går vätskan in/ut ur expansionskärlet varje gång motorn körs varm och sen får svalna. Man kan även forcera blandningen lite genom att krama ihop de grova slangarna till/från kylaren. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.