|
|
|
|---|---|
|
Hejsan gott folk! Har fått i uppdrag att hjälpa en kompis sälja sin 528:a. Allt är bra med bilen förutom att det är dålig kyla från fläkten och att den gick upp i temp idag så den röda lampan tändes. Jag och David luftade kylsystemet igår och fick i en extra liter glykol. Körde bilen igår kväll och allt gick bra då. Kännde ibland att det vart kallare från fläktutblåsen i någon minut och sen vart det varmare. Sen så är det lite kallare luft som blåser på passagerar sidan och bara kall luft som blåser runt i baksätet. Hur kan detta komma sig? Frågan är nu om jag måste lufta systemet mera? Med tanke på att vattnet blir jätte varmt. Sen stannar man och man känner att det bara kommer kalluft från utblåsen. Startar, tempen går ned och varm luft kommer från utblåsen. Kylarslangarna kändes dock kalla liksom expansionskärlet. Jag tror att det bara är luft i systemet. Finns det några andra saker som kan vara fel? Termostat, vattenpump etc? Hoppas att någon har lite förslag. Mvh Tobias | |
| Troligen har du luft kvar i systemet, hissa upp framvagnen när du luftar nästa gång. Eller så har topplockspackningen gått. | |
|
Okej, ska testa att lufta en gång till nu ikväll... Se om det blir bättre! Tack för svaret! Mvh Tobias |
|
|
har för mig att det kommer bar kall luft från bak, antingen kall eller så e den stängd! du kanske har fel på termostaten att den inte öppnar sig! tempen går nog inte upp när du kör pga att det e kallt ute, stod du stilla när den var ok..... |
|
|
På min e34, -92, så kommer det bara kallt från ventilationen i mitten/bak. Nu blommar asfalten.. |
|
|
Cirkulationen till värmepaketet går utanför termostaten, om den inte skulle öppna (ovanligt) så skulle det bara bli extra varmt. Det kan vara mera luft i systemet, det finns två luftskruvar, en vid expansionskärlet och en på termostathuset. Jag har luftat min E39, det krävde ingen upplyftning osv, gick helt smärtfritt, och ett par olika manualer på E39 nämner inget om specialknep heller. Lossa lite på skruvarna med bilen på tomgång, släpp ut tills det bara kommer vätska utan bubblor. Pumpa lite genom att krama de grova slangarna till kylaren, efterfyll om nödvändigt osv. Kör en runda och testa igen. Om det fortfarande inte kommer värme så misstänker jag värmeventilerna, sitter i motorrummet under bromsservon. Om man lossar kablarna till de båda ventilerna skall de öppna fullt och ge max värme. det händer att de kärvar och behöver rengöras. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.