AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.667

Varför blir bältena alltid så fransiga i BMW?

andha45
Och varför degar elhissarna ihop, och varför blir stolen sliten så snabbt? Synd på så fina bilar.
13 000 mil och fransigt bälte... trist. Tyvärr på flera BMW jag känner till, samma sak med stolen.
(de är inte skruvade).
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Bra fråga anda45! jag är även irriterad över att rullen ej orkar dra in bältet ordentligt man måste liksom vara med och mata in bältet...

Mvh Danne
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Om man tar tag med vänsterhanden längst upp vid bälteshållaren innan man börjar dra ut bältet slipper man fransar.
Ganska självklart att det blir fransar annars eftersom ena sidan av bältet annars ligger och nöter mot bälteshållaren hela vägen ut.
Förmodligen slipper man då även problemet med att bältet inte rullar hela vägen tillbaka.
Nu har de inte gått så långt att de börjat fransas i mina bmw bilar men att upprullaren trögat har hänt mig på alla 3 faktiskt.
Silicon spray är lösningen, jag lovar dig resultat :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Fransigt bälte känner jag inte igen (men å andra sidan har jag bara kört en BMW förbi 13000 mil). Den tröga upprullaren har jag däremot stört mig på. Trodde det var fjädern som var för vek.
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
wendtan:

Är det så lätt att bota den tröga upprullaren? Jag som funderade på att byta hela rullen.
Fungerar denna spray?:
Länk

/Fredrik
Om du sprejar på en massa gucka på bältet så lär du äventyra materialets hållfasthet på sikt. Skulle själv inte chansa med en sådan säkerhetsdetalj.
DMI: Det fungerar utmärkt ja!

Powermac: Hurvida materialet får sämre hållfasthet eller ej, vågar jag inte svara för. Men det var på en Bmw verkstad jag lärde mig tricket.
Jag använder silicon spray till mycket, och har aldrig varit med om att det försvagat något material. Det är ju ofta en ingrediens i Bilinteriörsprayer typ cockpit shine osv. Om det varit så väldigt farligt för bältet så borde de kanske varna för det på förpackningen :)

Angående "gucka" på bältet så kan jag konstatera att jag inte märkte någon skillnad före och efter. Man behöver ju inte spraya så de rinner om det, utan bara en försiktig spray:ning av hela bältet. Dvs dra ut hela bältet och spraya båda sidor. Det är en enormt finfördelad dimma som absolut inte "kletar"

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Då ska jag testa det!

/Fredrik
Vad är gucka ?

BOOSING AND CRUISING
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
pimpen: Silicon spray.

Har i övrigt inte märkt av vare sig fransiga bälten eller tröga upprullare.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
wendtan:

Måste bara tacka och bocka för tipset, det fugerade ju hur bra som helst, trodde att det kanske skulle bli rester som kunde sätta sig på kläderna men bältet blev ju liksom bara "halare"

/Fredrik
…min is har gått 30.000 mil utan hål på förarsätet och fransiga säkerhetsbälten.

Ni får vara lite rädda om grejorna pojkar och flickor. =)

/Fredrik
rsarits
Sålde en 528 E28 med 46000mil på mätaren, inga fransar där!
530:n jag har nu har rullat 28000mil, inga fransar.

Verkar som bilarna som nämns här är kraftigt skruvade/ bara har gått som budbilar korta sträckor
andha45
sv.såld, köpt och ägd av min pensionerade far, i två fall har bilen 2 äg; ägare 1 + inbytt o såld av BMW Group, sv.såld resp. ty.såld . Rent spontant tror jag inte fabriksfilialen skruvar sina bilar...
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
dessa problemen är inte specefikt för bmw!
Även BMW har sina ryska funktioner.
Fransig eller icke beror på graden av ADHD är eller hur nära man befinner sig den slutliga sarkofagen. Alltså idividuellt från person till person...
Har haft problem med att lårstödet flockar sig på min. Knappt så man törs titta på den nya om den också flockar sig!

Keep Your Distance!
Inga fransar... varken på den nya eller den förra som jag sålde med 17000 på mätaren. Måste vara individuellt.. (Individual??

Ha en fin..
T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.