|
|
|
|---|---|
|
Hejhej! Har i flera dagar letat järnet på nätet hur man byter bakhögtalare på 1,8:an. Hittade hyffsad hjälp på MZ3.net och lyckades komma en bit på vägen, MEN storleken på originalhögtalarna har en mystisk storlek... Bilder: Länk Länk Länk De mäter 63 eller 65 mm beroende på hur man mäter. Det ger ju en cirkastorlek på 2,6"? Så absurt små och söta högtalare har jag inte sett på länge!!! (Sitter alltså lilla ljudsystemet i min Z3, och på RealOEM.com står tyvärr inga högtalarstorlekar) Nån som vet hur man ska gå till väga för att uppgradera? Kapa plast för att få plats med 4", köpa ny plast där hålen är större, eller bygga en baffel? Råd mottages hjärtligt, eller om du själv gjort nåt liknande på Roadstern? ____ Zo3l - Länk | |
|
Jodå, har provat att sätta dit 6,5" (gick inte) och 5,25". Köp ny plast, det är inte allt för dyrt, ca 500:- per sida om jag inte minns helt fel. Det som blir tight är plåten bakom plasten i nedre delen. 4" (monterar det i vår) lär vara klockrent men på 5,25" fick jag ha distanser för att det skulle funka. Det finns inte färdigsågade (-borrade) plastdelar att köpa med större hål. Orginal skall vara 3", fast jag vette tusan hur de mäter det eller om det bara är en uppskattning. Riktigt usla är de iaf. Kollade på RealOem och på denna sida så är det del nr 1 Länk $91,51 borde ge lite högre pris än jag trodde här hemma, men jag har för mig att det inte var så farligt... Bilar under 300hk = nej tack!! /Caspar |
|
|
ahhh... perfekt! Precis, har "läst" mig till att 4" passar perfekt, 5,25 KAN funka och att 6,5 inte var nån hit. :-) Hmm... ser ut att vara lite jobb att byta "LATERAL TRIM PANEL BOTTOM". Antar att du testat Caspar? Skulle ju sedan vara smidigt o köpa nytt o ha kvar originalplasten intakt (alltid bra att spara) ____ Zo3l - Länk |
|
|
Det är en hel del att göra fast inte helt omänskligt.. Antar att Du inte har störtbågar och därigenom slipper en hel del arbete. Tyvärr har jag inte gjort någon GDS manual kring allt stereobyggande, det skulle säkert ha uppskattats annars. Skall försöka fota och skriva lite när jag monterar ihop bilen framåt våren. Bilar under 300hk = nej tack!! /Caspar |
|
|
Jag har originalstörtbågar. Äh, det är ju bara att ge sig in i arbetet. Nåt speciellt du tyckte var krångligt? ____ Zo3l - Länk |
|
|
Jag har bytt mina originalplastbitar mot Caspars gamla med urtag för 5,25. Det är lite jox, du måste ta bort i stor sett allt bakom sätena inklusive förvaringsfack och dyl. Mittkonsollen måste lättas på i bakkant. Inget är speciellt avancerat, det tar bara lite tid. Du löser det med en bra utrustad verktygslåda. Det blir en miljard skruvar som du tar bort, så det är det enda luriga att ha koll på vilka som ska sitta var. Tror att jag la ca6 timmar på att montera isär, och en bråkdel för att sätta ihop grejorna igen. Det finns någon tråd om detta på forumet där vi diskuterat detta som jag vet att jag svarat i tidigare, där får du kanske mer info. Jag använder ej distanser för mina 5,25", det fungerar ändå. Ett par Rockford Fosgate, vet ej hur djupa dom är exakt. Jag tryckte i en del isolering i tro om att det hjälper. Mats |
|
|
Mats: Klart det hjälper med isolering, då slipper elementet spela i princip ren luft, det värsta som finns, utrymmet bakom är ju knappast tätt. Mvh Henrik |
|
|
Problemet med isolering bakom (och anledningen till att jag inte hade det) är att bältesrullen sitter där och jag har ingen lust att trassla im massa isolering i rullen.. Bilar under 300hk = nej tack!! /Caspar |
|
|
Prova med att skärma av rullen då... Mvh Henrik |
|
|
...eller skärma av med annat material som inte fastnar i rullen ;-) Många lösningar finns det. Jag kommer nog köra med asfalts/blymatta, både för fram- och bakhögtalarna (som som sagt bygga runt bältesrullen så den löper fritt) Hur har ni satt fast elementen? Skruvat direkt i plasten eller med "gängsclips" eller med nåt stödmaterial att skruva i? ____________ Joel - Länk |
|
|
Avskärmade rullen med byggplast och tryckte i "lagom" mängd så att rullen fortfarande löper utan problem. Det är i det närmaste omöjligt att täta helt där bak då det finns ett otal glipor och hål som man får leva med. Jag använde gängclips. Mats |
|
|
Ni som tydligen har koll på detta. Om man kan tänka sig att såga lite i plasten hur stora högtalare får man in, eller vilket djup har man att spela på? |
|
|
1. Varför ska man ha högtalare bakom stolarna eller ska ni bygga bilbio? 2. Varför sätta högtalare i en låda som inte är tät? Z MMM Coupe |
|
|
1, vart ska jag ha dom då, det är ju inte jätte gott om plats fram heller 2, får att den inte går att täta ( med rimliga medel) :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.