AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.590

Min 750 går illa ibland ( på sex cyl.), har konstig felkod.

Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Är ny medlem på Autopower och skulle behöva lite tips med min strulande 750 -92. ( Felkod 16 tankventilation).
Den går ofta kanonbra, men kan plötsligt börja misstända på några cylindrar. Ibland går den så en längre stund, och ibland stänger den då av halva motorn. Kan även gå felfritt i flera dagar.
Lämnade den för feldiagnos idag.
Felkoder: cyl.1-6 höger, 16 tankventilation, 41 luftmassemätare, 201 lambdareglering.
cyl.7-12 vänster, 41 luftmassemätare, 201 lambdareglering.
41 luftmassemätare och lambdareglering uppkom förmodligen då jag kopplade bort kontakterna på luftmassemätaren häromdagen, den jag undrar mest över är, 16 tankventilation.
Den felkoden återkommer, men dom andra är nu nollade och borta och lamdaregleringen fungerar.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Borde vara ventilen till kolkanistern som kan ge den felkoden tycker jag.

//Magnus

Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Tack för tipset Magnus, men vad är det och var sitter den?? Går den att testa på något vis? // Mathias

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om du har en dålig bensinpump (sitter en per cylinderrad) eller dåligt bränsletryck av någon annan anledning, så syns inte det på felkoderna. Jag fick koppla in bränsletrycksmätare på soppaledningarna frame vid motorn och då såg jag att ena sidan inte fick bensin. Men ditt fel kan ju även vara relaterat till tändning (fukt?) eller något annat i insprutningen (tex LMM). Jag läste aldrig av felkoder utan kollade tändningen med oscilloskop och det såg ok ut så då gick jag på soppan. Jag tror inte tankventilationen kan ge det problem du har med motorn.

/Mats J
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
tror inte heller felkoden på tankventilation har något med felet att göra.. inte hellre lambdaregleringen då 3 st av min a 750 E32 jag ägt har visat denna felkod utan att något fel förelegat.

Som sagt kolla bränsletrycket, dåliga bränslepumpar är inte ovanligt. Annars är defekta LMM eller kärvande spjällhus andra heta tips.

BMW CS #5139
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Glömde:
trasig LMM gav ingen felkod, inte på min förra 750iAL 91a iaf..

när bilen går dåligt, tänds och släcks EML-lampan med tändingen i läge II?

BMW CS #5139
Paap Reeder
... jag + några andra M70-drivers har fått bestående / intermittenta EML blink varvid motorn gått in i nödprogrammet.
Felet har varit i "datorn" som sitter på baksidan av instrumenthuset.

Min "tjuvkopplade" jag förbi på kretskortet. Nu har jag ett "nytt" instrumenthus.

Det kanske är så att all elektronik börjar rackla litet här och var efter 10-15 år? .... bäva månde man för framtiden!

Den viktigaste indikationen är som J.L skriver om EML tänds "stadigt" i läge II.

MVH /// Paap R
Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Hallå!
Har väntat några dagar för att se om det blev några svar. Jag tackar för dom som kommit, tänkte felsöka lite mer i mellandagarna. Om det finns mer tips så är dom välkomna. Har bytt sida på LMM men ingen skillnad. Kan kärvande spjällhus ge detta fel??? Inget konstigt med EML lampan, har jag märkt.

Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Glömde att det är ju julafton i morgon, så jag önskar alla BMW lovers en riktigt god (h)jul. Mvh: Mathias

Ba
24
Bacon Power
540ia -93
750ia -92
Har hittat ett fel idag tror jag, kollade tändstiften och mätte motståndet
i tändkablarna.
På höger sida satt 6:ans tändkabel löst på tänd stiftet. När jag mätte
motståndet låg alla kablar mellan 5,63 och 6,36 ohm (spolkablarna 1,98
ohm), men just den kabeln som satt löst visade inget på mätaren. Borde
väll vara det som är felet på bilen, eller vad tror ni. Stiften på höger
sida var lite olika i färgen vilket borde tyda på att denna sida gått
ojämt, på vänster sida var alla jämnt gulbruna. Stiftet där kabeln är paj
trodde jag skulle vara blött, men var torrt men mörkare brun/svart.(kommer
väll nån gnista ibland)
Vänster och höger 6:ans kablar sitter ju ihop med varandra med någon sorts
puls kabel eller vad det är.
Är det någon som vet om man kan köpa dom styckvis nya eller begagnade? Hel sats kostar ju skjortan.

Paap Reeder
... 6 och 12 har cylinderidentifikation. Dvs info till boxarna var i tändföljden man är.
Det är en spole runt högsp.kabeln som indikerar gnista.

Enligt min uppfattning är spridningen 5,63 - 6,36 alldeles för stor. Mina kablar ligger på 6,15-6,25.

Fundering: Om den inte producerar ngn gnista p g a avbrott i tändstifthatten ... undras om cylineridentifikationen fungerar då. Kan elektronik för dåligt .... d v s fungerar en strobolampa med tändhatten av och den inte "gör" ngn gnista. Jag tror inte det utan nar den missar på 6-an kommer boxen att undra: "Vafalls"!

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.