AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.668

"Ruppande" tomgång 525 TDSA

m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Hur fixa till den ruppande tomgången på 525 tdsa-93?
Finns en massa inlägg skrivna om detta ämnet har jag märkt.
Har sökt men inte funnit svaret.
När jag startar bilen så går den perfekt på alla cyl. Ligger på ca 650rpm. Gasar jag upp den snabbt och släpper så ligger den och ruppar som en förgasarbil med för mycket choke, ca 650-700rpm.
Den här ojämna gången ligger med ända till ca 1500rpm, sen går den som den ska igen. Den tjuvstannar aldrig. Har egentligen inga problem med den ojämna gången, men det är så förbannat irriterande.
Har provat att justera in ställverket för lite högre tomgång, har fattat att den ska ligga på ca 700-750rpm, men den ojämna gången märks ännu mer vid det varvtalet.
Ligger felet i ställverket(elektronikdelen)eller är det längre ner i själva pumpdelen felet är?
Har förstått att de nyare pumparna från 95 och framåt är bättre.
Skulle det gå att montera ställverket från den nyare pumpen på min pump, om det nu är felet?
Problemet har uppkommit nu när det blivit kallare väderlek, om det kan ha någon inverkan.
Bilen har just passerat 40000 mil, så visst slitage måste det ju blivit vid de milen.
Det är en bruksbil, så det känns inte aktuellt med ett pumpbyte för 10-15000kr+moms.
Tänkte att det kanske fanns något sätt att få den att hänga med några tusen mil till.
Vad tror ni om det här?

m30 i e30
Ett liknande fel hade kompisen på sin -93a. Han slog på ett par liter vanlig motorolja i tanken och forsatte med en liter varannan tank. Den guppande tomgången försvann och den började även växla snyggare(aut). Det har pågått nu i 6 år, bilen har snurrat 20.000 mil efter det helt oförändrad. Om han slutar med oljan så kommer symptomen tillbaka så han blandar fortfarande i en liter motorolja varannan tank. Han har även testat med tvåtaktsolja men inte fått samma effekt... Så prova och ge motorn rejält med smörj. Han körde med SAE10/30 och 10/40 i tanken alltså.

Lycka till!

m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Absolut värt ett försök iallafall. Kan dock inte förstå sambandet mellan orolig tomgång och aut.lådans växlingar. Motor-Växellåda=två skilda saker.
Ska prova med oljan imorrn. Får se hur det funkar. Jag rapporterar resultatet.

m30 i e30
Ställverket reglerar gaspådraget vid växlingar skulle jag tro. Och ECM (motorstyr) har en del gemensamt med TCM (TransmissionControlModule). Vet inte om det är rätt benämningar i BMW-världen...
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Tyvärr så är det oftast så att ojämn tomgång är det första tecknet på att ställverket är utslitet...och du kan inte byta till nyare pump
m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
gto80) Så det skulle kanske räcka att få tag på ett ställverk som inte är så slitet alltså. Du tror problemet sitter där och inte längre ner i pumpen.
Själva ställverket är ju inte så komplicerat att byta, men pumpen är det väl svårare med. Ska väl vara något specialverktyg verkar det som.
Vet du vilka ställverk som passar? Är det samma ställverk på alla tds'er upp t.o.m 94?

m30 i e30
m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Provade det där med motorolja i tanken. Hade i ca 1 liter till 70 liter diesel. Märktes ingen skillnad alls i 30 mil, men på väg hem från jobbet blåste jag ur den ordentligt, och tänka sig, nu går den som den ska igen. Den går ok genom hela registret. Vet inte om jag kan vara riktigt glad ännu, får köra några dagar till och hoppas på det bästa.
Om det är motoroljan som jag ska tacka eller om det är något annat glapp återstår att se.
Lite försiktigt optimistisk är jag för tillfället.

m30 i e30
Det brukar ta minst en tank innan det märks nån skillnad. Och sen kan du köra utan olja ett tag innan den börjar bråka igen.
m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Inte riktigt lika glad idag. Problemet med ruppande tomgång fanns där igen.
Verkar vara något glapp någonstans. Ibland går den ok-ibland inte. De gånger den inte går som den ska räcker det att stänga av den samt starta upp den igen så har jag normal tomgång igen.
Pga detta fenomen så tror jag inte att det är potentiometern i ställverket som är slut. Då borde ju inte motorn gå bättre bara för att man stängt av den och startat direkt igen. Glappkontakt någonstans tror jag.
Kan det vara varvtalsgivaren? Sitter under startmotorn väl?

m30 i e30
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
I mina öron låter det som bilen har gått på för "magert"bränsle,tanken att köra på Olja är god,prova med att köra på "Villaolja"den smörjer hela bränslesystemet ordentigt,det finns en tillsats som heter ALUMAG 200 SDA,som smörjer och rengör spridarna,återförsäljare i Höllviken.

Hade samma problen som du med ojämn tomgång,den vandrade endsat lite grann på tomgång,

Jag kör på Villa olja idag och bilen har nog alldrig gått så jämnt och fint som nu.
Så prova dett innan du kostar på ställverks byte,eller byter pump.
Jensa

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är det fel på varvtalsgivaren som sitter där du säger under startmotorn då lyser även fellampan den gule med spridarsymbol..tror ändå det är ställverket som är slitet..du kan ju prova att ta loss kontakten en liten bit från pumpen och spruta i kontaktspray ifall det är dålig kontakt där..men tror ändå inte det hjälper..vad jag vet så brukar inte ställverken klara det miltal som din gjort.
m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Jens Walles) Jag kör på villaolja för tillfället. Trodde att det var en orsak till problemet så därför har jag kört igenom en tank med riktig diesel, men utan förbättring/försämring.
Gto80)Har sprutat kontaktspray(WD40) i kontaten du menar men utan resultat. Spridarsymbolen lyser ej annat än vid endast tändläge, dvs vid avstängd motor och nyckeln i tändläge.
Har full förståelse för att ställverket kan ha börjat protestera efter dryga 40.000 mil, men kan inte förstå varför symtomen på tomgången skulle försvinna bara genom att stänga av motorn, för att sedan starta direkt efter igen. Med ett slitet ställverk borde ju motorn gå lika illa vid omstart som före.
Har funderat en hel del på detta fenomen och har en liten fundering:
Kan det ha att göra med ett bilbatteri om det ej är 100%igt?
BMW är ju tydligen känsliga för om batteriet är på upphällningen.
Bilen är som sagt en ren bruksbil, så jag kan inte tänka mig att lägga en massa pengar på ny pump alt. ren. av bef. pump.
Den går ju och gör sitt jobb men det känns så irriterande när den står och ruppar och smårycker vid tomgång och bilköer.
Bilen är ju bra för övrigt, förrutom detta irriterande fenomen.
GOD JUL till er alla!!!

m30 i e30
Os
41
Oskar N
528ia touring -00
Tristar 7,3 "Power Stroke"
Hade samma problem med min, började med att få tomgången uppställd på BMW till ca 800rpm. Då fungerade det ett bra tag för att sen komma tillbaka ibland. Nästa symtom var att den inte svarade på gas när man startade vid ca -10'c, då fick jag gå ut och slå till på locket på pumpen innan det blev bra. Vid det här laget var jag duktigt trött på alla problem så jag bytte pump och nu funkar allt bra.
Angående din teori att den fungerar ok vid en andra uppstart. Tror ställverket gör ett "svep" mellan max och min.-läge varje gång tändningen vrids på, det kanske räcker för att få lite kontakt igen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.