|
|
|
|---|---|
samke |
har lite problem med denna fras: MwSt. ausweisbar. betyder inklusive moms eller? har ingen tysk-svensk ordbok hemma. jag vet att det inte är rätt fråga för detta forum men har ingen annan att vända mig till :-) |
|
>>Länk mvh |
|
samke |
tack för det snabba svaret! men om försäljaren inte skriver MwSt. ausweisbar, skulle du tolka det som att han inte betalar momsen? |
|
Hej Samke Min tolkning är att bilen är "momssmittad" så länge handlaren inte skriver motsatsen. För att du ska slippa den tyska momsen måste du ha med ett registreringsbevis från en firma. Du är dessutom skyldig att erlägga den svenska momsen istället. Vad det gäller just bilhandel finns ett flertal undantag från gängse momsredovisning. Jag påstår dock att om du önskar göra en ärlig affär så är det billigare att betala den tyska momsen och därmed slippa den svenska. Dessvärre finns det dock flera fall där man undsluppit den tyska momsen med hjälp av ett falskt reg. bevis och sedan struntat i den svenska momsen. Vad jag har hört så har dock myndigheterna intensifierat jakten på dessa myglare. Rykten går också om en ny lag som ska stipulera att momsskulden följer bilen likt en finansskuld. Detta blir i så fall inte roligt för den som intet ont anande åker omkring i ett fordon någon annan gjort momsbedrägeri på och sedan försvunnit. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
samke |
tack för svaren! ska ringa försäljaren i slutet av veckan. |
samke |
juste, kom på en sak. är det "fahrzeugbrief" man behöver? |
Scheckheft |
Hej Svar ja. En fråga - har du läst Importguiden här på AutoPower? Mvh Scheckheft |
samke |
Hej! Nu har jag ringt och talat med försäljaren. verkar seriös. han har fixat allt (dekra-test, exportskyltar, papper m.m.) jag frågade om bilens moms var inräknad i det priset som utgavs, försäljaren svarade sa att momsen var inräknad. men kan jag endast lita på hans ord? hur kan jag få reda på om momsen verkligen är inräknad? hur vet jag att jag inte behöver betala moms här i Sverige? är ganska ny på detta, tacksam för svar! |
|
Om det är en handlare du köper av så be att få ett kvitto med specificerad moms. Då har du som köpare fullgjort dina förpliktelser. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
samke |
ja, det är en handlare jag ska köpa bilen av. okej. inte så svårt :-) |
|
Alltså ett litet förtydligande. Om ditt namn (eller en firma där du är ansvarig) finns med på de dokument som handlaren skickar till de tyska myndigheterna som bevis för att han exporterat bilen till dig samt för att få tillbaka momspengarna kan du få problem. Det som kan hända är att svenska myndigheter kollar en nyimporterad bil mot Tyskland i syfte att följa upp momsen och där dels hittar ditt namn och konstaterar att skatten inte är betald. Då kan inbetalningskortet dyka upp. Vet dock inte hur långt man kommit med dessa kontroller ännu. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.