AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.297

Bmw e34 540 ia Oljelekage...

Dj_visagee
Hej
Snälla ni som kan om 540...
Har nyligen köpt en 540ia 96 E34 Allt fungerar på bilen och den går som den ska växlar fint och går mijukt...
Men den läcker olja vid oljetråget,, först trode jag att det var oljetrågspackningen men när jag kollade närmare så läcker den nåstans över oljetråget inte från pakningen??
Har provat den några gånger den läcker mest när man stänger av motorn inte när den e på..
Nån som kan hjälpa mig????
Mvh
fl
57
floskel
bmw m5 3.6l-91
hej.jag verkar ha samma problem som dej..troligtvis är det läckage från den övre oljetråget som läker nånstans.jag själv har inte lokaliserat vart..

floskel540
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Två vanliga ställen för oljeläckage på V8:an är annars ventilkåpor och bröstkåpor.
fl
57
floskel
bmw m5 3.6l-91
hej kane nu kan jag bara svara för mej själv då ventilkåpspackningen läkte för mej så läkte oljan in till stiften annars tycker jag det borde ryka när oljan rinner ner till grenröret och hade det varit bröstkåpspackningen tycker jag det borde vara blött längre fram på motorn!! eller

floskel540
Hmmm...vet inte hur det ser ut på en 540 men det kan tänkas läcka från kamkedjesträckaren ev...Är rätt så vanligt på M5:or...

fl
57
floskel
bmw m5 3.6l-91
ok så kan det ju vara..vet inte riktigt heller hur det är på 540/530 v8

floskel540
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ja, om bröstkåpan blir det blött längre fram. Men från ventilkåpan kan det också "rinna" längsmotorn. Blir det fläckar på marken när du parkerat? Fram/bak/vänster/höger/...?
fl
57
floskel
bmw m5 3.6l-91
det är på förarsidan mitt på om du förstår vad jag menar

floskel540
Dj_visagee
Alltså det rinner mest när man stänger av motorn... är inte det konstigt?
fl
57
floskel
bmw m5 3.6l-91
jo men det gör min oxå

floskel540
Dj_visagee
Vet nån vad d kostar o reperera den på bmw verkstad??
Dj_visagee
På min läcker d på högra sidan av oljetråget... Asså passagerar sidan...
Dj_visagee
Kan det vara sumppackningen??
fl
57
floskel
bmw m5 3.6l-91
hej dj_visagee.. jo på verkstan sa dom att om det är bröstkåpan så skulle det kosta runt 10000kr och det är ju inte lite...men som sagt man vet ju inte vart det läker.kan ju lika gärna vara nån slang till servo oljebehållaren eller nått...

floskel540
Varför inte rengöra motorns framkant ordentligt så man med lite trur kan se varifrån det läcker?
Kolla på http:-//realoem.com o där ser det ut som om kamkedjesträckaren sitter på "passagerar" sidan...Så har du tur "Dj-visagee" så kommer dit läckage därifrån...

Varför inte rengöra motorns framkant ordentligt så man med lite trur kan se varifrån det läcker?
Kolla på http:-//realoem.com o där ser det ut som om kamkedjesträckaren sitter på "passagerar" sidan...Så har du tur "Dj-visagee" så kommer dit läckage därifrån...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.