|
|
|
|---|---|
|
Är mycket nära köp av en E46 330 cabriolet 2001. Undrar o det finns några ägare eller kännare här inne som kan ge lite tips och råd inför köp av en sådan?? Andra reflektioner?? Har även lite specifika frågor: * Bromsbyte, när? * Serviceintervaller? * Kostnad för Insp. II? * Vanliga fel? * Rost? * Värdering av en -01:a? ("välutrustad") * Övrigt nämnvärt? MYCKET TACKSAM FÖR SVAR!!! MVH | |
|
Ingen ens med en 330 coupé som har lite erfarenheter att dela med sig av....?? PLEASE! |
|
|
Serviceintervaller, pris på Insp 2, Rost+E46, måste du ju lätt kunna hitta om du söker på forumet ! |
|
| På kategori "* Övrigt nämnvärt?" så tipsar jag dig om att köpa din bil nu och inte till våren. Prutläge hos bilhandlare helt klart. Under den värsta snöyran i januari/februari köper man en Cab om man är smart. ;) | |
|
Tänkte mer på om cabben var lika mycket drabbad av rost som övriga karosser av E46:or. Har redan läst allt som går att läsa ang. rost på E46:an här i forumet men det står ju inget om cabben specifikt. Priser på inspektion II har jag också sökt upp nu så det är kristallklart... Vad tror ni om värdeminskningen på E46 Cab då?? Störtdyker den när nya 3-serien Coupé kommer?? Eller stagnerar värdet?? |
|
| När det gäller värdeminskningen så tror jag inte den stötdyker när nya Coupén kommer. Däremot när bättre begagnade nya (E92?) kommer ut så lär E46:ornas värde sjunka. | |
|
hmm "bättre begagnade nya" lite märkligt ordval :-) Jag menar - när bättre begagnade exemplar av nya 3-serien coupé kommer ut! |
|
|
Ok, jag skall försöka svara på dina frågor: * Bromsbyte, när? E46 bromsar, i synnerhet 330ns verkar hålla väldigt god kvalite. Vid 6000 mil var skivorna i princip som nya och orginal beläggen halvslitna. Det varierar givetvis(bankörning/körstil) * Serviceintervaller? Serviceintervall är var 2500 liter bensin samt några andra parameterar. Oilservice-insp1-oilervice-insp2 osv. Oilservice: ca 2000 kr, insp1: 3500 kr insp:2 4000-4500 kr. * Kostnad för Insp. II? Se ovan. * Vanliga fel? 330n är befriad från de värsta barnsjukdommarna. Länkarmar/spindelleder i vanlig ordning. Det finns ett problem med el/kondensor fläkten på tidiga 330 (00-01) Denna skall dock vara utbytt på garanti. Fläktmostånd verkar dock fortfarande vara en svaghet. * Rost? E46 Cab lär ha samma problem som E46 Ci. Främst huven på couperna, men även enstaka dörrar och bagage har bytts. Inte i samma utsträckning som på sedan/touring dock. * Värdering av en -01:a? ("välutrustad") Svårt, du får specificera mer utr/mil osv. * Övrigt nämnvärt? Maskinellt är de enormt tillförlitliga, drivlinan är minst sagt stryktålig. Bakaxlar har bytts på garanti pga missljud på vissa bilar. Värdeminskning är alltid svårt, de finns massor med teorier kring detta. Jag personligen tror att man kommer kunna köpa E46 Ci i prisklassen 150-170 kkr till våren. Cab:arna står sig alltid bättre men följer ofta Coupernas värdeutveckling med ett "fast" pålägg på ett par tiotusenlappar. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Skulle kunna tänka mig att en -01 330 cab ligger runt 230-260 beroende på mil och utrustning och om den är sv-såld. | |
|
En reflektion skulle vara att se till att få med PDC/HK/sportstolar/skinn/xenon/m-paketet. Jag skulle personligen rekommendera facelift på en cab också. Samt ett relativt lågt miltal. Jag tror att Grandy ligger lite högt i sin värdering av en 01:a. |
|
|
acey: Nja det kanske inte var billigt, men många vill nog ha såpass. |
|
|
acey: Kom inte faceliften till cabben/coupen först på årsmodell 2003? Eller du kanske menar en bil som faceliftats i efterhand? Kan nog bli rätt kinkigt att hitta en bil med den specifikationen du nämner om man inte ämnar hämta hem en nyare jahreswagen från någon tysk BMW handlare. Rolex: Sportstolar i helskinn är nog nära på ett måste i en bil som 330 Cab. Jag tror inte heller att steptronic behöver vara en nackdel till en cruiser som denna bil men det är ju mer en smaksak. Annars är det väl som vanligt när det gäller utrustningshysterin till premiummodellerna inom varje BMW-segment. Ju mer desto bättre men det blir ändå aldrig perfekt i spekulantens ögon när du väl skall sälja den :-) |
|
|
Kristoffer_L: Ah, det stämmer. Cabben faceliftades ännu senare än coupén. Coupén faceliftades -02 och cabben senare. Då kanske man kan stryka facelift från "måste-listan". |
|
|
acey: Faceliftades inte coupén sommaren -03??? |
|
|
Kristoffer_L: Hade gärna haft steptronic i en 330 cab men är rädd att bilen ska bli iskall vid senare försäljning.... Hade tiptronic på min förra Boxster S men den såldes faktiskt omedelbart vid annonsering... hade jag aldrig trott...konstigt men sant. wendtan: Jätteschysst att du tog dig tid att skriva denna utförliga info! Kul med någon som har personlig erfarenhet och orkar skriva. acey: Håller med dig ang. utrustningskraven. Helst också navi/tv men på en -01:a blir det ju tyvärr bara 4:3-skärmen... Lite synd kan tyckas och kan ju knappast vara ekonomiskt försvarbart att uppgradera till en 16:9.... Kostar väl mer än det smakar, antagligen billigare att välja en annan bil istället (-02) ANNAN FRÅGA: När sätter milskräcken in på en 330 cab?? Låt säga på en -01:a?? Är själv inte så kräsen och behöver inte köpa en lågmilare för min egen skull, men vet att det blir ett jäkla gnäll om milen den dag man tänkt sälja... Är 8-9.000 mil (idag) på ett tilltänkt objekt i överkant?? Eller är det "ok"?? |
|
|
Facelift på Coupen kom mig veterligen våren/försommaren 2003. Samtidigt blev 330n 6 växlad. Milskräcken på en Cab från 01 skulle jag gissa ligger runt 12 000 mil. Där borde intresset börja svalna markant. Dvs intresset som finns att köpa en cab i den prisklassen. Man köper iregel en cab för att bruka den soliga söndagar och planerar oftast att behålla den flera år. Miltalen man kör om året är oftast blygsamma och därav tror jag man förväntar sig att bilen skall ha rullat mindre. Det är inte ovanligt med 5-6 år gamla cab:ar som rullat 2-3000 mil. 8000 mil är nog en klok övre gräns, jag personligen hade nog satsat på något som rullat 4-5000 mil. Det beror givetvis på hur länge du tänkt behålla den och hur mycket du kör om året med den. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.