|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Men om man inte hinner stanna pga att en älg/unge/ren hoppas upp på vägen så har man gjort ett förarmisstag. Hjullager och muttrar som släpper kan inte vara mer än 1% utav alla olyckor. Man kan hårddra allt till förarmisstag om man vill (mer eller mindre). T ex så beror ofta olyckorna med muttrar vid byte till vinterhjul att man inte efterdrar muttrarna... |
|
|
Visst kan man hårddra, men jag tycker det handlar mer om att man i en viss situation kan antas förutse vad som (inom rimliga gränser) kan inträffa, ignorerar detta (chansar) och åker av vägen. Det är förarmisstag. Jag har svårt att få ihop att en förare som kör av vägen i blixthalka - vilket en normal bilförare vet kan inträffa om förutsättningarna är "rätt" - ska vara lika ansvarsfri som en som råkar ut för att en långtradare tappar en stock och hamnar i diket efter undanmanöver. "Blixthalkan" inträffar upprepade gånger varje år, alla bilförare i Sverige råkar ut för det varje säsong, det kan knappast komma som en överraskning. En stock som lossnar/hjullager som kärvar etc råkar kanske en på tusen bilförare ut för och är något man inte (inom rimliga gränser) kan förväntas värja sig mot. En erfaren förare anpassar hastigheten (inom rimliga gränser, man måste inte stå still) om de vet att det finns älgar eller renar i området (skyltning t ex), om de kör förbi ett dagis etc. Andra gör inte det. Det är skillnad på att lätta på gasen när det är halt och att sälja bilen för att garanterat undvika "olyckor". |
|
|
dali: anledningen att jag tar förarens parti i denhär frågan är att jag vet vilken duktig förare det handlar om. Med duktig förare i det här sammanhanget menar jag inte heller någon som kör nordslingan på 8.17, utan en som har vett och erfarenhet i trafiken. Som jag förklarat tidigare handlade det inte heller om någon buskörning, kille som vill visa hur snabbt BMW:n går för polarna eller annan naiv föraregenskap. Snarare en förare som årligen kör förar- och halk- utbildning och kör med ansvar. Tror diskussionen varit en annan om det inte handlat om en dyr sportbil däremot. Det är lätt att dra slutsatser om körstil utifrån bilen som kördes, vilket jag tror många gör. Kanske har jag fel.. Blixthalka är något de flesta förare har erfarenhet av, men man kan svårligen vara en bättre förare än att man bedömmer risken för det utifrån sin direkta omgivning. Omgivande bilar som håller höga hastigheter, inga snabba temp. fall eller andra varningstecken fanns vid det här tillfället. I det här sammanhanget har jag därför svårt att acceptera att det skall klassas som ett misstag ifrån förarens sida, snarare något som svårligen kunnat undvikas ändå. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
mbolo: hur många bilar var det som körde av där? Alla som passerade? |
|
|
A_Persson: vet inte, men det var inga olyckor tidigare under dagen vad jag vet. Däremot inte heller någon halka heller för den delen så svårt att dra några paralleller.. Efter olyckan fanns inga möjligheter att passera vad jag vet på grund av delar på vägen & sedan bärgning. Hade ju däremot varit intressant att se hur andra lyckats handskas med situationen, för antar det är det du är ute efter eller hur? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Helt rätt slutsats mbolo. Så inga andra körde av där vad vi vet utom den utomordentligt säkra och erfarna föraren. I rest my case. ;) |
|
|
Det var ett relativt svagt case måste jag säga.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Varit med om en halkolycka där 7 blev svårt lemlästade. Det var så d-a halt att stillastående bilar gled ner i diket. Hur bra förare skall man vara då??? M3/// Mullret |
|
|
"Inom rimliga gränser" skriver jag gång på gång, men alla tar ändå extrema exempel som bevis för att man aldrig är ansvarig om bilen hamnar i diket. Hur ofta inträffar det att stillastående bilar med vinterdäck glider ner i diket? Jag bor i Norrbotten, har riktigt vinter 4 månader om året, har kört bil i 15 år och har aldrig varit med om det. I det aktuella ämnet (CSL i diket) var det knappast så halt att den gled ner i diket stillastående. I så fall borde hundratals bilar ha legat bredvid den i diket. |
|
|
Visst skulle man kunna skylla alla olyckor på förarmisstag, han som krockade med renen hade förmodligen inte gjort det om han hade kört i 10km/h, alltså är det ett förarmisstag, han felbedömde möjlig maxhastighet. En bekant till mig jobbar som busschauför. Han råkade ut för någon som tog livet av sig genom att hoppa från en bro över motorvägen, rakt framför bussen. Resultatet blev att han (busschaufören) blev av med körkortet några månader. Alltså bedömer lagen detta som ett förarmisstag. Man skall köra så sakta att man hinner stanna när någon hoppar ner tio meter framför en på motorvägen (?). I praktiken är det väl så, att tillräckligt sakta ofta är för sakta. Förmodligen är det farligare att köra i 30km/h på motorvägen, för att gardera sig mot eventuella isfläckar, än att gasa upp till 90 och hoppas att man slipper isfläckar och stark sidvind samtidigt. Skulle vi ständigt vara förberedda på ALLA eventualiteter hade vi inte kunnat leva vårt liv (pendlingen fem mil till jobbet får inte lov att ta tre timmar). I början av bilens historia i Sverige var man tvungen att ha en man med röd flagga och bjällra som gick framför automobilen, för att varna att här kom det något farligt. Vi kanske skall återinföra det? Det skulle säkert minska antalet olyckor.. Fast kanske skulle det göra bilen värdelös.. Min slutsats är att en avåkning i halka ibland är otur, att hålla tillräckligt låg hastighet för att klara den EVENTUELLA halkan hade helt enkelt varit för farligt. Sedan är det naturligtvis dåligt omdöme i form av för hög fart ibland... Dessutom misstänker jag att bilen kan vara del i problemet. Jag vet för lite om M3 CSL för att kunna säga säkert, men den har stor motor och breda däck, om den dessutom saknar antisladd och antispinn är den förmodligen ingen vidare vinterbil. (tro mig, jag vet..) / Fredrik |
|
|
Zredrik: nyanserat & välskrivet. Det finns utan tvekan mycket bättre vinterbilar än en CSL, därom råder det ingen tvivel. dali: nejdå, så halt var det inte. Vi pratar ändå om lilla Götet här ;) men det är väl ingen i tråden argumenterat för att man aldrig är ansvarig då bilen hamnar i diket? Jag anser att det finns förarmisstag och så finns det situationer där man inom rimliga gränser inte kan rå för att det inträffar en olycka. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Fasen vad glad jag blir när jag läser det här! Vi verkar ha ett gäng med moraltanter här sådana gillar jag att diskutera med. Förresten många utav er borde börja köra i svenska rallyt. Självklart finns det något som heter otur, ibland är det bara så. Jag har själv råkat ut för några sådana incidenter nu utan att det blivit några skador då. Ett exempel som jag kan ta upp är den gången då jag stannade bilen i en uppförsbacke, det gick hur fint som helst att ta sig upp men när jag skulle backa in på en polares uppfart så hände det lite saker fronten tappade greppet och det blev en 180graders hollywood sväng i den höga hastigheten av max 1-3km/h och utav kraften från den rörelsen så fortsatte färden nedför backen utan någonsomhelst problem även fast jag bromsade försökte styra undan. Färden slutade efter ca 200-240meter stående mitt i en korsning, som TUR var så hann de bilar som hade grönt att stanna. Så är det, ibland händer saker som man inte kan göra något åt. Mvh Ola Thomasson Alea iacta est, the dice is rolled |
|
|
Zredrik, håller med dig i det du skriver. Man kan inte, inom rimliga gränser, förväntas förutse att en person ska hoppa ner från en bro framför bilen. Men man behöver inte köra 30 km/h om det är "normal" halka, det räcker ofta med att INTE köra 130 km/h ... Vi kan väl komma överens om att sådant som inträffar en gång var 10:e år inte kan jämföras med blixthalka, som uppstår varje år vid ungefär samma årstid? Annars är det lika bra att lägga ner, orkar inte tjafsa om extremfall som de flesta förmodligen aldrig kommer att råka ut för. Jag har själv gjort ett grovt misstag när jag var yngre, körde en fyrhjulsdriven bil när det var underkylt regn mitt i vintern, allt gick bra tills jag skulle bromsa för att köra på en annan väg. ABS-systemet jobbade som en tok men inget händer, jag rullar ut på en tvåfilig 90-väg och får stopp på bilen stående tvärs över filerna. Om det kommit en bil samtidigt så hade jag inte skrivit det här idag, men lyckligtvis var det före kl 8 en lördag och gles trafik. Var det otur? Absolut inte. Det var en grov felbedömning av underlaget från min sida, inget annat. Den dagen lärde jag mig hur otroligt halt det kan vara när det kommer underkylt regn på vinterväg. Sedan dess kör jag med ordentliga marginaler när jag kör bil i förhållanden när det är uppenbar risk för halka, men det betyder varken flytväst, hjälm eller 30 km/h på motorväg. |
|
|
dali: vänta lite.. du använder alltså inte flytväst i bilen när det regnar? ;) Instämmer, att älta extremfall är inte kontruktivt för varken tråden eller diskussionen. Antar att det den här något infekterade tråden egentligen handlar om är hur pass förberedd på en olycka man som förare kan förväntas vara och var ens eget ansvar börjar och kan rimligen slutar. Håller du med? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
| mbolo: Japp, det är det mina inlägg handlar om. | |
|
OT: Varför blir det ALLTID så här med många av trådarna på Autopower? jag var tidigare en relaivt aktiv medlem här, men det är sånt här som gör att man inte tittar in så ofta längre... ja, jag vet.. det är valfritt o läsa men jag upplever inte att det förekommer "pajkastnings SM" på andra forum i den bemärkelsen som det gör här... Tack o hej, kände bara för att skriva av mig lite. God Jul! _______ /Chrille Länk |
|
|
"Det finns inget som heter otur, däremot dåliga förberedelser" som en väldigt känd man en gång sa... Går att applicera på alla olyckor. Allt är ju som bekant farligt och den som förbereder sej bäst tar sej i regel ur det mesta bättre än den som gör det sämre. |
|
|
hm, snubblade över länken. roligt/tråkigt nog så såg jag denna bil den dag på väg hem från GBG o va så ledsen att jag ringde polaren o beklagade mig över förlusten av en så fin bil. Bakom den stod en jättefin röd X5, vet inte om det har med saken o göra, men det va vad jag noterade, tror också att CSL-n hade sommar däk på , men jag kan ha fel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.