AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.194

vinter: 1 - csl: 0

Sida 2 av 3
dali: det var inte hastigheten som avgjorde händelseförloppet i den här olyckan, men konsekvensen av den hade naturligtvis varit mindre om han valt att köra i 30. Att göra det på en påfart där bilar kommer bakifrån i 70 är däremot mindre lämpligt. Vad jag säger är, om vi själva hade satt oss in i en likadan situation, oavsett vilken bil man kör, hade vi lagt ansvaret bara på oss själva eller konstaterat att det helt enkelt var en ren olycka vi inte kunnat undvika?

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Formel 1 killarna kör av ett par ggr per säsong. Men AP läsarna kanske är bättre förare och vet & kan köra så mycket bättre än Alosno, Schumacher m.fl??

M3/// Mullret
Mullret: Själva vitsen med F1 (och all racing) är väl att man ska köra på gränsen hela tiden. Det gäller inte för körning på gata.

Mvh Johan
Jämförelsen är meningslös, men det är givetvis förarmisstag även i F1 om de oprovocerat kör av banan utan tekniska missöden.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Jiie,

Inlägget var menat mer som en glirning åt alla experter..:-)

M3/// Mullret
Man borde väl anpassa hastigheten efter rådande väglag?
En erfaren förare borde väl förstå att väglaget kan ändras på en väldigt kort sträcka och därmed anpassa hastigheten därefter?
Nu vet jag ju inte vad det var för väglag och hur han körde osv men antagligen hade han kunnat undvika det genom att köra lite försiktigare?
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Vilka däck hade han?

Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Mbolo: att göra ett förarmisstag, kan även vara att man felbedömt väglaget eller hur.. eller är han expert på att bedömma förrädiska väglag också eller?

Mvh

100% Original
Länk
BMW M3 Din dröm - min vardag

Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Tydligen inte, svarar jag på min egen fråga.!
;-)

100% Original
Länk

au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Om man ska anpassa farten med tanke på att väglaget kan ändras väldigt snabbt, så kanske det vore bäst att köra i 30km/h hela vintern för säkerhets skull?

Mvh
Ulf
bilfreak:

du förstår säkert att vi inte talar om behov av expertbedömningar, eller hur?
Men du anser alltså att alla singelolyckor som sker, där materialfel inte inverkar, är förarmisstag?
Med det resonemanget existerar alltås inte en olycka som beror på externa faktorer och där håller jag inte med dig.

petrus:
du har helt rätt. En erfaren förare anspassar farten efter rådande omständigheter,men min åsikt är som sagt att det i vissa fall inte går att bedöma en situation i förväg, hinna anpassa sin körning och därmed undvika en olycka. Det kan inte klassas som ett förarmisstag.

M Coupe
Mullret: Jo, förstod att det var tanken.

Mvh Johan
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
mbolo:

Att en olycka inträffar handlar i stort sett genomgående att en förare inte har varit tillräckligt uppmärksam och gjort ett misstag.

som ex en frontalkrock inträffar, det handlar ju om att en eller båda förarna har gjort en miss, som i sin tur leder till en olycka.

Att sladda av vägen vid ishalka, innebär att föraren har varit ouppmärksam eller gjort en förarmiss, som i sin tur leder till en olycka.

Det är lätt att skylla på olyckan, men bakom olyckan finns alltid ett misstag.

mvh

100% Original
Länk

bilfreak:
om du en dag blir påkörd av en ouppmärksam förare när du prickfritt skrider fram på landsvägen, skulle du då förebrå dig själv och säga att även du själv gjort en förarmiss? En frontalkrock har ju i ditt exempel både en förare som gör ett misstag och en förare som blir offer för olyckan..

Anser fortfarande att olyckor kan hända på grund av faktorer man själv inte har kontroll över. Det behöver inte innebära att man själv varit ouppmärksam, brustit eller saknar "expertkunskaper".

M Coupe
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Finns hur många exempel som helst där omständigher gör att man kör av vägen.

En mås genom rutan i 150Km/h. Bilen skrotad. Vems misstag?
En oljeläcka från en tankbil i 50km/h. Min firabil i diket, vems misstag?
En tjuv som snott 3 av 5 hjulbultar, bilen i diket, vems fel här då?
En älg kliver ut på vägen från ett granparti. vems fel här då??

Ahh, ni får nog tänk om, skall man utesluta olyckor eller föraremisstag så är enda sättet att låta bli köra bil.

M3/// Mullret
Visst finns det olyckor som beror på annat än förarmisstag, men pratar vi en ensam bil som oprovocerat kör av vägen enbart för att det är halt så beror det på att bilföraren har kört för fort (för underlaget). Man kan inte skylla på däcken, bilen, underlaget, regeringen, Bert Karlsson eller något annat.

Det är en helt annan sak om det finns ytterligare en part i olyckan, t ex en utrusande älg eller en annan bil som tvingar dig att väja. Men såvitt jag förstår så har den aktuella bilen hamnat i diket helt utan annan inverkan än föraren.
Mullret:
tror du har rätt. Varje ansvarfull bilförare med självaktning och expertkunskaper, gör tydligen rätt i att låta bilen stå. På så vis utgör man ingen risk för andra trafikanter och kan undvika misstag i trafiken.
Den här diskussionen upprepar bara sig själv numera. Drar mig därför ur för att läsa på om asfalts frysförmåga, vattenavrinnings-system och friktionskoefficienter..

Kör försiktigt.

M Coupe
Det saknas förvisso självinsikt hos många som kör BMW, men det är väl knappast någon nyhet.

Man behöver inte sluta köra bil för att undvika förarmisstag, däremot bör man lära sig köra bil.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
99% av alla olyckor måste isf bero på ett förarmisstag?

Definiera olycka. Att ensam köra av vägen pga halka (man kör fortare än underlaget tillåter, ingen annan trafikant är inblandad) är ingen "olycka" enligt mig.

Exempel på olyckor som inte är förarmisstag:

- En älg/ren/hjort/unge hoppar upp på vägen. Bilföraren väjer och åker ner i diket.
- Ett hjullager skär ihop och låser hjulet, bilen får ett kast och hamnar i diket.
- Efter byte till sommarhjul visar det sig att firman inte dragit fast alla bultar, hjulet lossnar och bilen åker ner i diket.
- En långtradare med timmer släpper iväg en stock i full fart, bakomvarande bil måste väja/bromsa och hamnar i diket.

Exempel på förarmisstag som inte är olyckor:

- Förare noterar att det är runt nollgradigt, ignorerar det, kör fortare än underlaget tillåter och hamnar i diket.
- Förare ska visa polarna hur bra han är på att burna, klantar sig och dammar in i en lyktstolpe.
- Förare petar på stereon medan han kör, tappar kontrollen över bilen och hamnar i diket.
- Förare pratar i mobiltelefon medan han kör, glömmer att svänga i en kurva och hamnar i diket.

Exempel på förarmisstag som orsakar olyckor:

- 80-åring glömmer att kolla åt något håll, kör ut på väg och orsakar en krock.
- Förare kör förblindad i snörök, håller som vanligt 120 på 90-väg, upptäcker för sent en långtradare som har stannat och kör på den bakifrån.
- Yngling ska visa hur snabbt BMW:n går för polarna, överskattar grovt sin egen och bilens förmåga och kör ihjäl en cyklist på en cykelväg 10 meter på sidan om bilvägen.

Ni kanske rycker på axlarna och tycker att allt ovanstående är otur och att man aldrig kan lasta föraren. Jag är av en annan åsikt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.