|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vintern skördade igår ett nytt offer i Göteborg i form av en M3 csl. Motorvägsutfart med blixthalka resulterade i ordentlig avåkning och dikesavslutning. Resultatet var ett fullkomligt intryckt motorrum och en csl minus två meter. Föraren klarade sig undan med blotta förskräckelsen men tanken på en csl mindre gör att julglädjen lägger sig en smula.. Står numera på BMW Göteborgs parkering för intresserade.. Ingen som vill ha en csl baklucka? M Coupe "it´s a lot like nothing else" | |
|
Fy f*n vad tråkigt. Hoppas föraren klarade sig bra och om det var flera andra inblandande. Det är bara plåt! Undrar vilken Csl, kanske nån man känner. "Snabbt ska de gå,, annars får de´va" |
|
| En fråga, kan man anta att bilen inte lagas upp? | |
|
MAXEY: föraren klarade sig bra och vad jag förstått handlar det om en singelolycka. Hade lika gärna kunnat hända i en unimog eller jeep, fel bil på fel plats helt enkelt.. Känner ägaren, regnumret slutar på 222. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
höfläkt: tror inte det är möjligt. Strukturella skador efter smällen och en sådan bil vill man kunna lita på när man pressar den. Mycket troligt att den går till skrot.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Vad hade han för däck på den? Jag var ute i går med min m3'a i Göteborg och visst var det halt, men inte direkt glashalt. |
|
|
MAXEY; det är inte bara plåt - det är en hel massa kolfiber också... :) |
|
| Kör man en CSL vintertid har man troligen fått fel information vilken typ av bil detta är. | |
|
jorgenp: inte r- däck iallafall :). Han som körde är duktig förare & kan bilen. Var inte direkt glashalt i stan igår kan instämmas, men ett parti med blixthalka gör det ännu mer förrädiskt ju.. Tydligen räckte det iallafall. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Visst ha kanske kan med bilen, men han kan tydligen inte anpassa farten efter rådande väglag! Mvh |
|
|
bilfreak: olyckor händer alltid, oavsett bil.. Menar du att alla som råkar ut för olyckor har sig själv avv skylla? |
|
| absolut inte, men nu var det ju detta fall och inget annat som är aktuellt att diskutera om, och i detta fall, utan att veta något mer så har han troligtvis sig själv att skylla, har därmed inte sagt att det är rätt åt honom utan det är ju tråkigt när det händer. Men som sagt, han har nog missbedömt väglaget, och det är därmed ett förarmisstag. | |
| Hade han vinterhjul på? i så fall täcker försäkringen inte.... ? | |
|
Mikroklimat är ordet för dagen. Kan skilja 3-4 grader på 2-300 meter. Torrt +1 grad blir lätt -3 grader och glashalt 2-300 meter fram... M3/// Mullret |
|
| Tror knappast den går till skroten, dvs. om bilen var helförsäkrad. Om bilens skador överstiger bilens värde blir det kanske skroten. Bilen är nog värd mer än det kostar att laga bilen. | |
|
mbolo: Det var skönt att höra att han klarade sig bra. Eftersom regnr slutar på 222 var det inte någon jag/vi känner. Maxey. "Snabbt ska de gå,, annars får de´va" |
|
|
bilfreak: Den enda info du har om det här är att en bil hamnat i diket på grund av blixthalka och en isfläck. Utifrån det kan jag inte se hur du direkt kan konstatera att det är ett förarmisstag? I vissa fall kan varken erfarenhet eller kunskap rädda en förare ifrån att hamna i diket, det tror jag de flesta av oss är medvetna om.. Menar du då ändå att alla halkolyckor är förarmisstag eller hur kan du direkt konstatera att föraren av den här bilen gjort ett misstag? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
perf: men om bilen fått strukturella skador kan den väl ändå inte gå att reparera? Vet inte hur det står till med denna bil men efter vad jag förstått/ sett antar jag att den inte går att rädda. Kan man som kund välja att den inte skall skrotas, på grunderna att den inte kommer vara "det den brukade"? Har aldrig funderat på det men vore intressant att höra om någon vet mer om vad som gäller. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Det är väl ingen diskussion om var felet ligger om en ensam bil hamnar i diket när det är halt? Rankat efter sannolikhet: 99.9% - Förarmisstag alt dåliga däck (vilket också är förarens ansvar). 0.1% - Fel på bilen som låste en eller flera hjulaxlar. Om bilen färdat i en långsammare hastighet, hade den fortfarande åkt i diket? Om svaret är NEJ så är det föraren som har ansvaret. Man anpassar hastigheten efter väglaget/temperaturen, man kan inte skylla på underlaget om man kör av vägen (ensam). |
|
|
Jag tror som du perf, värdet är högre än skadekostnaden. Och skulle försäkringsbolaget lösa ut den så säljer väl skroten den vidare.. Vilket kan innebära att det kan rulla en ordentligt upplagad csl på vägarna framledes... |
|
|
dali: din uppdelning är jag med på även om statistiken kanske är en smula överdriven.Vad jag frågar mig är om man inte kan klassa vissa olyckor som oundvikliga då vissa förutsättningar gäller. Ett förarmisstag tolkar jag som att föraren varit vårdslös eller inte haft tillräcklig kompetens. Har vi alltid bara oss själva att skylla om vi kanar av vägen på en isfläck vi aldrig kunnat förvänta oss? Är inte säker på att jag själv sett det som fullkomligt mitt misstag alls, men intressant diskussion.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.