|
|
|
|---|---|
|
Jag har en Bmw Alpina som tydligen är en individual bil men grejen är att jag har ingen som helst aning om vad det kan vara. Färgen är det inte, det är en vanlig cosmos svart metallic. Någon speciell utrusning är det heller inte vad jag har märkt. Har även varit inne hos bmw och fått en utrustningslista utskrivet och där stor det såhär: "0940 Special request Entfall serienmaessiger Motor. Es ist ein von Fa. ALPINA angeliefarter und mit Barcode gekennzeichneter Motor zu verbauen. Für alle DL71/81 und DP71/81 ab PW36/01: Umfang Motorlager links verbauen (wird von Alpina beigestellt). Entfall der serienmaessigen Schalldaempferlange. Es ist eine von Fa. ALPINA bereitgestellte Schalldaempferlange zu verbauen (Anlieferung durch Fa. Boysen). Entfall des serienmaessigen Instrumentkombis. Es ist ein von Fa. ALPINA angeliefertes Instrumentkombi zu verbauen. Es sind von Fa. ALPINA bereitgestellte Fahrwerkstiele zu verbauen. Stabilisator aus M Sportfahrwerk (Schl. Nr. 704) verbauen Entfall der serienmaessigen Raeder. Es sind für von Fa. ALPINA angelieferte Lm-Raeder (3*8J*18/235/40 ZR 18 und 2*9J*18/265/35 ZR 18) zu verbauen bzw. im Kofferraum beizulegen. Wasserkuehler aus SA 823 verbauen. Re Gitter seitlich fuer Stossfaenger. Hinterachsgetriebe mit Âoebersetzung i=3,15 ohne Sperrdifferential. Es ist eine, nach Referenzmuster der Fa. ALPINA ausgeschnittene Heckschuerze zu verbauen." Så det var allt som står vid utrustningslistan - individual som jag fick idag av bmw. Detta är utskrivet från bmw tyskland... Tack på förhand! Mvh Dobo | |
|
Hi Dobo, min 'teori' är följande, din ALPINA är slutmonterad i GARCHING hos BMW Individual som är en -division- av M-GmbH och detta är mycket INTRESSANT. Din bil är en E34 B10 4,6 ?? Som du säkert känner till byggs inte alla ALPINA-bilar hos ALPINA längre. 1997 efter slutet av E34 M5 tillverkningen i GARCHING fanns det en övergångsperiod och det är då -möjligt- att E34or ALPINA slutmonterades i GARCHING hos BMW-Individual. Har bilen ett BMW-chassis-nummer från en 535 E34 utöver ALPINAs ??? För att forska vidare i frågan, tror du att du kan 'scanna' en kopia av utrustningslistan till mig till min e-mail-adress ?? Hälsn. Kalle ///M Jag skulle gärna |
|
|
Min bil är en e39 B10 V8 som den egentligen heter. Mvh Dobo |
|
|
Är det ingen som vet vad detta kan betyda??! Mvh Dobo |
|
|
Även på utrustningslistan står det 339 SATIN CHROME som jag inte heller vet vad det betyder |
|
|
min teori KAN gälla även för en E39 ALPINA - 339 - SATIN CHROME är väl samma som = shadow line, eller hur ? - är utr.-listan på engelska och 'Individual'-uppgiferna på -tyska- ? (så brukar det vara när man ta ut en lista på engelska) |
|
| ska de inte vara chrome line | |
|
Det stämmer som du säger. Min bil har shadow-line och ja det är endast individual listan som förklaras på tyska.. Men vad är det som är individual på min bil? Är det att den slutmonterades i garching eller? |
|
|
På min E39 står det liknande - Individual innertak antracit samt shadowine osv. trots att det var en del av Mpaketet. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
dobo@ som sagt redan min teori är att din bil har slutmonterats i GARCHING av BMW Individual där f.ö. alla bilar som inte kan färdigställas på löpande bandet hamnar numera - - för att få en bekräftelse att detta är korrekt bör man antingen kontakta ALPINA eller BMW Individual, jag kan försöka att hjälpa till men då skulle jag behöva en kopia av utrustningslistan - hur var det med chassis-nrt ? den bör ha ett BMW + ett ALPINA-chassisnr. är BMW-numret till en E39 535 ? det står förresten på ALPINA-sidan vilken BMW som är 'donator' till din ALPINA, har du kollat där ??? |
|
|
m5toureg; Du har fått mail!!! |
|
|
Bilens utrustningslista finns att få i den s.k. SA-koden som kan beställas hos BMW. För övrigt så tillverkas alla? Alpina numera hos BMW Individual i Garsching. Detta har gjort att en Alpina i dag är avsevärt billigare att köpa än den var för 10-15 år sedan eftersom man inte behöver "slakta" en ny bil. God Jul Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
dobo@ jag har fått mailet. Bosse J.@ tjänare Bosse, det var ett tag sen.... Knutstorp - Tack för inlägget DET var precis DET jag trodde och det framgår också av -utrustningslistan- det s.k. 'BTX-printen' - - man kan dessutom lugnt utgå ifrån att dessa ALPINA-bilar byggdes i princip av somma gäng av 'craftmen' som tidigare byggde E34 M5or - som de flesta känner till så är BMW Individual en division av M-GmbH - - dobo@ är du nöjd med det svaret då ?? - GOD JUL ! Kalle ///M BMW CS 299 V ;);) |
|
|
Jepp det e jag!!! Tack för hjälpen samtliga.... GOD JUL O GOTT NYTT ÅR! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.