AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.762

sänka co med k-sprit

gl
30
glenning
525ia-93
hej undrar hur mkt k-sprit man ska ha för att kunna sänka co halten på bilen så man kommer igenom bes,katten är trasig,säg att jag har 10 liter bensin.
mvh glenn
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Kör med t-röd funkar alltid. mellan 0,5 -1liter
larre
e85 funkar bra också...
gl
30
glenning
525ia-93
t-röd???,aldrig hört talas om,men altså 0.5-1.0 liter på 10 liter bensin,sänker det varkligen avgasvärdena.
mvh glenn
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Fick ner min gamla eskort från 5,8 till 0,7 personalen på bilprovningen frågade om bilen överhuvud taget gick! men kom ihåg att köra ca en mil innan bilprovningen.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jorå, T-röd består ju av 95% etanol = ren sprit, så det går. Hur mycket man skall blanda i vet jag dock inte.

Men frågan är om det inte är billigre och enklare att tanka i E85 som ju oxå är etanol.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Det går alldeles utmärkt med alla tre alternativ.

Ca. 0,5-1,0L på 10-15L bensin i tanken räcker för att sänka värdet till godkänd nivå, allra helst på årsmodell före 1989. Har gjort så på ett flertal bilar i brist på tid innan besiktning, framför allt förgasarversioner, och därefter åtgärdat när tid så gavs efter besiktning.

Med det sagt så bör man nog ta sig en funderare varför koloxidvärdet har skenat iväg och åtgärda felet i stället för att supa ned bilen innan besiktning... inte för att jag är någon miljöaktivist, långt ifrån, men motorn/katalysator som helhet mår inte bra i längden av det som orsakar det höga värdet, och följdaktligen inte heller miljön.

/Z-motor
to
319
tobmag
525iT -03
Bodde tidigare ett tag i Brasilien.

Där är all bensin utblandad med 25% alkohol, så även idag. Funkar även som oktanhöjare.

Tobmag
Är det inte Hc som blir hög om katten/kattarna är trasig eller fungerar dåligt.. hade in min bil en 530IA V8 bytte termostaten så nu får motorn helt rätt temp men avgas värdena var fortfarande felaktiga bland annat lamda värdet var knas.. men dom sa bara kattarna utan att ta notis om att lambdan ger för fet blandning.. det var verkstaden som mätte värdena denna gång .. känns nästan som om dom inte var ut och varmkörde den alls.. suck lan man lita på verkstäder i dag tro för nog tycker jag att jag får upp temp på motor och kattar om man nu lägger sig på backen och kastar lite snö på dem fräser det till, alltså borde det vara en aktivitet i dom.. skall testa med en blöt papperstuss imorgon.. sen verkar den fortfarande dra lite för mycket soppa men mycket mindre än förut innan jag fick ordning på motortempen

Bimmer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.