AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
647

Startbekymmer E30 320i -89

*H
17
*Haettman*
320i -85 12.000mil
Tjena!
Är ny på forumet så jag har inte riktigt koll på allt än.
Jag har ett problem med min 320i -89.
Den klickar när jag försöker starta den, när vi bogserade igång den så kan man köra ett tag, sen börjar den bluddra och när man ger gas så blir den slöare och slöare. Till slut så dör den.
Ispropp kanske?? Men vart?
Tacksam för svar!

Mvh Haettman
Hälge
Batteriet är nog slut p.g.a att generatorn ej längre laddar..
*H
17
*Haettman*
320i -85 12.000mil
Jag har kollat batteripolerna och anslutningarna, det var väldigt mycket ärj på dom.. Kollade även startmotorns och motorns jordkablar, inga fel där.. Jag tycker det låter så konstigt att den börjar bluddra, det låter som den får för lite soppa också, jag vet att reläet är glappt, me ndet brukar räcka med att skaka på säkringsdosan.. Batteriet ligger på laddning nu, får se senare ikväll om den vill starta..
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Låter väldigt osannolik att det skulle orsakas av en ispropp... Fick en ispropp senast i förrgår på vinterbilen (hade inte kollat glykolnivån efter jag köpt den, räckte tydligen bara till -2 haha). Och den gick att köra hur fint som helst, bortsett ifrån att den gick lite varmt bara :):)

klickar? alltså det finns ingen ström, eller?
Kolla jordning och batteriet. Får batteriet tillräckligt med laddning och det fortfarande inte funkars å kan du kolla om bensinpumpen går.

*H
17
*Haettman*
320i -85 12.000mil
Jo jag tycker också det, jag fyllde på med glykol igår, sen efter att jag hade kört i två timmar så totaldog den bara.. Har skrapat bort allt skit på polerna och anslutningarna.. Batteriet är på laddning.. Hehe jag vet inte hur mycket glykol jag har.. Räcker knappast till 10 minus som det är nu iallafall.. Japp det låter klick när man vrider på tändningen, pumpen går inte eftersom jag inte har tillräckligt med ström i den, antagligen. Jordningarna var det inga fel på alls. Min kylare läcker, så fort jag står på tomgång som rusar han upp i temp, den är på gränsen till kokning varje dag.. Vill ha M535i -87.. Snälla tomten, ge mig min bil..
Hälge

Passa på att be tomten om en ny topp till din gamle E30 på samma gång. Toppackningen går "när som helst", sedan spricker toppen, eller i bästa fall blir den endast skev. Det lär nog kosta en bra slant att reparera.
*H
17
*Haettman*
320i -85 12.000mil
Hehe, funderar på att smyga ner med en 323i motor, det syns inte (efter lite småpill) på besiktningen enligt min storebrors polare.. Topp-packningen är bytt för inte så länge sedan, den var inne på service en månad innan jag köpte den. Det var i somras.. Så jag tycker att den borde hålla ett halvår iallafall.. Gammal och gammal, haha din är ju inte så mycket yngre.. Bilarna blir bättre ju äldre dom är.. Enligt mig iallafall.
Hälge
Fast toppackningen går fortfarande sönder oavsett ålder..kokar motorn upprepade gånger, så vet du vad som gäller. Betydligt enklare att laga kylaren..? Samt fyll på med rätt mängd glycol, får du tex, en propp i kylsystemet så går toppackningen ändå. "Ve o fasa"
*H
17
*Haettman*
320i -85 12.000mil
Jo det vet jag. Den har aldrig kokat, men han är uppe på rödmarkeringen lite då och då, men då svajjar han bara från iskall till kokhet, måste vara el-fel.. Då bränsleförbrukningsmätaren också har frispel.. Tänkte åka och kolla glykol-mängden så fort jag får igång bilen.. Men tack för tipset, ska titta över bilen så fort jag har tömt ut garaget..
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
323 är en gammal motor. Annat styrsystem å hela atteraljet. syns på långa vägar att det inte är en 89ans motor....

325 motor är nog betydligt enklare att kasta i...

*H
17
*Haettman*
320i -85 12.000mil
Jo men hans polare hade en 83:ans 320.. Så det var kanske lite svårare att se det..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.