AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.118

Inget grepp med E36 Coupé

Sida 1 av 2
Ri
43
Rikluz
525ix E34 -93
Hej hej,

Någon annan som har problem med sin E36 Coupé nu på vintern? Jag har rätt så nya dubbdäck men får ingen grepp någonstans. Bilen släpper och sladdar lite överallt även när jag kör försiktigt och när jag drar på så är det riktigt kul/farligt. Är bilen för lätt bak så det räcker med att he lite sandsäckar på golvet vid baksätet?
Anthrax
Det är ett ganska välkänt knep att lasta ner bagage-utrymmet, så att man får högre marktryck bak.

Pröva, så ska du se om det hjälper något.
Ta det bara lugnt i början efter du lastat ner den. Bilen får en del obehagliga egenskaper. Jämför med att kasta en dartpil bakochfram, dvs den lätta delen frammåt. Den vänder sig rätt snabbt.

Samma sak blir det med bilen, vid stora sladdar så kommer den att ha ruskiga tendeser till att snurra varvet runt. Märkte detta när jag var 18 år och hade lastat ner min gamla opel.. oops.. inte körde jag den här vägen nyss, kan svära på att jag körde åt andra hållet :D

/az
2e
35
2eazy
Bmw 318i e46-98
tur man har antispinn då iaf;)
Hej Rikluz,

jag känner igen din beskrivning. Krävs inte mycket kräm för att baken skall släppa, men det är riktigt kul ibland. Man ställer bilen ganska lätt och man tycker att det är skitsnyggt! :D

Tyvärr sover älsklingen nu ...

Mvh
Stephan
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Min är också rätt lätt om änden, har dessutom slittna bakdäck. Så låter bli att köra nu när halkan är som värst. Tar volvon istället då :-)
hmm prova släppa ut lite luft frånbak däcken så du får mer grepp me dem .. större kontaktuta .. dvs bara ½ kilo
Ni
221
Nick3
318i-91
HEHE HAHA...Ja man blir inte förvånad det finns nog ingen som tycker någon 3serie är den ultimata bilen för vinterväglag förra bilen var ju en e36:a och den har man ju snurrat ett x antal varv med och varit av vägen med ;-) och e46:an som jag har nu beter sig likadant nu har man ju antispinn osv, men inte vet jag förde om det är så där jätte-effektivt alla gånger! :p

För den okräsne betraktaren kan allt vara vackert.
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
En 3-serie kräver riktigt bra vinterdäck men då ger den även en hel del tillbaka. Underbar känsla och balans.
Det som brukar vara jobbigt är i startögonblicket vid mycket halt väglag, utan diffbroms och antispinn blir bilen i stort sett enhjulsdriven.

Glöm inte...bästa däcken bak!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag skulle hellre lägga bästa däcken fram då E36 understyr mycket. Greppet är alltså för dåligt fram. I år har jag nya Nordfrost 3 och jag märker ingen skillnad mot de förra gamla regummerade vinterdäcken förutom stoppsträckan då på halt underlag. Fortfarande så understyr bilen för mycket.

///Foppa
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
har tidigare kört en 318is e30
10 vintrar utan problem i norrbotten.
kör nu en e36 320 coupe med automat.visserligen diffad bak axel men inget anti spinn tjafs tack och lov.
enormt stor skillnad.e36an är en riktigt riktigt bra vinter bil tycker jag.
fast jag är ju van att köra bakjuls drivet på vintern.man måste bara köra med insidan.det är ingen ide att gasa fullt om man inte har något grepp.
och hur många anti spinn anti sladd system du än har måste du iaf bromsa och då är nog chansen att det går betydligt fortare med hjälp medel än utan(anti sladd anti spinn)förstår inte att folk i södra sverige har sånna problem med en bakjuls driven bil.har bara ägt bakjuls drivna bilar och alldrig haft problem vinter tid.visst var man av vägen när man var tånåring(kanske dom som mest har problem)men inte annars.
har kört både e30 å e36 på vintern. e36 är helt klart en mycket bättre vinterbil, min hade visserligen antispinn vilket jag är tacksam för! slipper reglera hur mycket gas man kan ge, det är bara trampa så sköter bilen resten utan att borra ner sig å sliter på dubbarna.
Kör nu e30 å där måste man vara på sin vakt så fort man svänger. känns som bilen flyter på väglaget å det kanske inte är en så skön känsla alla gånger. men visst går det att köra e30 utan att sladda runt också.

Kör försiktigt i vinter!
Bättre att köra på sladd genom alla kurvor så slipper man de där överraskande sladdarna.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
dubilidu, haha jag det är ett roligt sätt att lösa problemet. :-) Tyvärr inte så uppskattat av medtrafikanter.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Min fru tycker att E30 är en konsekvent vinterbil..
dvs konsekvent sladd:)
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Men det är nästan säkrare att köra med sladd så mycket som möjligt, än att bli överraskad av en sladd när man som minst vill det. Men säkrast av allt är nog att ha bra vinterdäck och ett ägg mellan gas och den tegelsten som sitter fast tejpad på skon.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hm.....

Intressant att se att en hel del personer alltså upplever BMW och dess bakhjulsdrift som lite lynnig halkig och lite läskig i vinterföre. Jag vill minnas att när det snackades vad som var säkrast på vintervägar i andra trådar så gallskrek i princip alla BMW-älskare att deras rwd BMW var en alldeles utomordentligt vinterbil, den bästa näst 4wd. Fwd det var bara skit det, rwd skulle det vara och en BMW, inga probbs alls på vintern.

Man undrar ju hur ni ska ha det egentligen.....

Dr Tinnitus
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Tror inte det har så mycket med vilka hjul den driver på. Har en gammal volvo också (model 740) som också driver på bakhjulen. Anser att denna är mycket mer lättkörd när det är halt ute än vad bmwen är. Dock sitter det dubbdäck på 740n och bara friktions hjul på bmwen. Men skulle aldrig byta bort nån av dem till framhjulsdrivet trams.
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Förra vintern körde jag med vinterläge på automaten och antispinn. Går hur bra som helst. Nu är e36:an såld och nu laddar man nästan av vägen i en 960 istället.

e36:an är ingen dålig vinterbil om man jämför
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Något att rekomendera alla är att ut och testa lite gränser för just den bilen man har för tillfället bmw som opel så man vet ifall det understyr eller överstyr särskillt nu när snön börjar bre ut sig i södra delarna ochså....men helst då när det inte är julrusning på gator och torg utan senare på kvällen,det är både kul och lärorikt :-)

Mpower
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Foppa:jag kör ochså på nordfrost 3 och känner att det understyr lite,men då är det halvbra mönsterdjup kvar...

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.