|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Meister: Det räcker nog me 30-40 med om man kör på 1:ans växel endast:-) Jag brukar köra "rundor" i garaget om ca 300m...Kör på olika varvtal som om det vore "på riktigt"....Tror det räcker bra.... |
|
|
bara 1an =) men skadar väl inte om 2an o 3an slinker i väl Skadar det nåt om man lägger i alla växlar fast inte kör på dom bara lägga i dom i lägerna. /Oskar |
|
|
Hehe...brukar köra några "fullgas acc" efter ca 30-35 min o då brukar ja hinna komma upp 80-90 om inte mer innan de e dags o tvärnita:-)Så kalrt man kan lägga i alla växlar:-) |
|
| kör du så pass länge som 30min =) | |
|
Längre....ca 45min....brukar köra den ordentligt varm o motionera Ac, alla fönsterhissar, dra på fullvärme, motioner alla spjällmotorer til ventilationen osv...OM det är fint väglag (torrt) brukar ja ta ut bilen för en kortare sväng på den lokala vägen,alltså det rör sig om en LITEN gata:-) |
|
| Tänkte jag med göra får se hur det är nu idag eller imon om det är torrt så får det bli en liten sväng. =) | |
|
Tror ni att bilhandlarna eller bilfabriken går runt och startar bilarna en gång i månaden när dem inte används? För bilar med ac rekomenderas starta den någon gång i vinterhalvåret så att packningar smörjas. För de som inte har ac är det bättre att inte starta bilen under vinterhalvåret. Bilarna är gjorda för att vara avställ under längre perioder. Jag tycker att det gör mer skada än nytta att starta bilarna under vinterhalvåret (gäller dock dem som inte har ac). Dem blir bara skitiga och saltade när du kör den ut från garage + risken för skadat när man åker utan vinterdäck! Mvh Mauricio. |
|
|
herrgud.. att ni bara orkar med krånglet att ställa av bilarna. En bil e väl till för att avnändas, kör med dom året runt istället? Okej om man har en lamborghini eller ferarri eller det stuket på bilar för flera miljoner.. Men att ställa av en gammal m3a eller m5a från 90-talet.. trams anser jag |
|
hampe m3 |
mikael_a_, självklart e det gamla bilar, men ja förstår dig också, skulle ja ha en 325 från tidigt 90 tal så skulle ja nog också köra m den året om, förmodligen otvättad o m trafik försäkring |
|
varför otvättad å bara trafik? Jag har den helförsäkrad å tvättar den 1 gång i veckan, och oftast står den i garage om nätterna.. |
|
hampe m3 |
Skillnad på bil o bil, det är inte bara priset som styr ifal en bil skall behdlas m respekt o kärlek under vintern. Även om man kan hitta en M bil för kring hundringen så är det en ganska känslig bil, hårt trimmad osv. Då vill man också att bromsarna inte ska rosta sönder på ena sidan, att den har fräsh olja, däcken håller sig fräsha mm mm |
|
jo.. dom som har riktiga "projekt" på gång under vintern förstår jag.. men att ställa in det av ren fåfänga för att tycka att den är för fin för att köra med i saltet.. tror inte att dom tar så mkt stryki av vintern så länge man sköter dom med tvättning å service |
|
|
mikael_a_: Det finns entusiaster som inte har något "projekt" med sina bilar och det är rent vansinne att köra en bil som är tänkt som entusiastbil på vintern. Seriösa entusiastbilar körs inte på vintern. Sedan alla som tjafsar om hur bra M5 E34 är på vintern, välbalanserad, etc. Många av dessa småpojkarna ligger i diket när man åker förbi. Brukar bara skaka på huvudet....grow up! De är inga rallyförare och vore det de så skulle de förstå att det finns andra bilar att härja så med. Jag tycker M5 är en extremt dålig vinterbil. Visst har den bra egenskaper, men är avsedd mer till sommarbruk än vinter. Bättre med en 525i i såna fall. "En bil e väl till för att avnändas, kör med dom året runt istället?" Frågan är vad de ska användas till? Ska man ha den och köra i saltet och låta den röta upp, vilket den ändå gör om man tvättar den. Köra med bilen året runt pga att det är jobbigt med allt som har med avställning att göra tycker jag är ett dåligt argument. Personligen kör jag hellre en Ferrari på vintern än en E34 M5. Den saken är 100% säker! //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Det är ju också vintern som förstör bilarna mest! //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
ja alla ser ju olika på saker å ting som synes men vad skulle en ferrari ha för fördelar på vintern som inte en m5 e34 har? Själv tycker jag ju (jag vet att många inte håller med mej) att det är viktigare att ha en bra bil på vintern än på sommaren. Är det inte för unberbart att både ha ABS och airbag när det är halt? jag skulle aldrig i livet vilja sätta mig i en nissan micra eller en gammal bmw från 80 talet, bara för att min "fin bil" om man nu har en 325 eller m3 skit samma inte ska behöva lida vintern. Det är ju konstigt att vi överhuvudtaget har några bilar kvar som inte är sönderrostade i sverige då "Schnitzer" för dom flesta bilar ägs ju av s k svensson-familjer och körs ju självklart året runt och dom är inte så speciellt vårdade.. Varför skulle inte en bil då klara vintrarna om man sköter den ordetligt? förstår inte det där.. tror det är mkt prat om salt å bla bla men det är ingen som har svart på vitt att en bil rötats sönder över en vinter. eller? skulle nån kunna skicka en bild till mej på en rostfri bil på hösten å sen på våren så är det stora hål i skärmkanterna? min var 100% rostfri nu innan vintern så det ska bli spännande till våren, för då har iaf jag fått svart på vitt hur vintern sliter på bilen, så får vi se om jag håller med er eller inte sen. mkt möjligt att jag kanske gör, det får ju tiden utvisa. :P |
|
hampe m3 |
100% rost fri, alltså aldrig brukad över huvud taget? Jag köpte en nästan 10 år gamal bil, som ståt i varmgarage på samma gata sedan ny, andra ägaren hade aldrig kört den i reng överhuvud taget, när ja hisade upp den första gången trode ja knappt mina ögon, "nya" bilar m mer rost fläckar under till. Under vintern så hade ja tyvär ej en garage plats utan fick ställa den på gatan, viserligen på en bak gata m ca 10 rulande bilar om dagen, tvättade den så fort det va + grader, även fast att ja ej brukade den. Ändå hade bilen föråldrats 5 år över vintern, mådde verkligen skit första gången ja kunde granska den i vår solen. Sen om man nu väljer att brika bilen dagligen över vintern, så varsogod, men den föråldras snabbt, spelar ingen roll om man tvättar dagligen blir bara skit av allt iallafall, tro mig, ja prövade med min första bil(en 2 år gammal vr6 syncro, såg ut som 10 år gammal bil efter första vintern med den, även fast att ja tvättade dagligen (bokstavligen) mvh hampus |
|
ja ok 100%.. finns väl knappt nån 10 år gammal bil som är men alltså det är ingen rost som syns i lacken.. och det finns säkert utrost under. men den är vad man i vardagligt tal kallar "rostfri". Så får väl se hur den ser den ser ut till våren då.. Låter ju skrämmande som du beskriver det hampe..... |
|
| hampe?? har du verkligen polerat bilen efter vintern då ? kan tänka mej att det behövs för att få upp finishen i lacken.. saltet sitter nog så att man inte får väck det vid en vanlig tvätt och det kan nog ge en gammal sliten look på lacken | |
hampe m3 |
mikael_a_ såld, men det är en annan historia, finns ingen polering i världen som skulle kunnat hjälpa dom 2 bilar som ej ståt inomhus o myst. Det som va mest skrämande va, ena sidan helt ok, medans den sida som stod mot vägen, uj uj uj, vilken kontrast, ock då har bilen bara ståt, ej körts, forutom tora dagar runt i kvarteret för att hålla allt igång, blev 3 st 45 min körninmgar över vintern. Helt sönder blästrad, fälgarna förstörda, bromsarna igen groda av rost, rostiga sten skot längs hela sidan, matt o äcklig i lacken. Lacken va ca 1 år gammal så ena sidan såg helt ok ut, då e det ända en litten 30 gata som knappt några bilar åker på då det bara e till huset där ja bor. |
|
mikael_a_: För mig handlar det inte om fördelar, som det verkar göra för dig. Det är saken att jag inte kör en E34 M5 på vintern. Kör som sagt hellre en Ferrari även om många tycker jag är en idiot. Gillar E34 M5 mer än en Ferrari. Måste väl få ha en egen åsikt om de modellerna, eller? Vi har ju en massa sönderrostade bilar som åker dagligen på våra vägar. Har du inte märkt det? Är alla mycket fina i plåten enligt dig? SBP har sagt 100 ggr att de importerade bilarna är 1000 ggr finare än de som har gått i Sverige, speciellt på vintern. Tar mycket värre än vad man tror. Har en kompis som körde sin rostfria 540i på vintern. Den fick rost redan efter första vintersäsongen. Det går väldigt fort när det har börjat. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.