AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.080

Uppstartning av avställd bil

Sida 3 av 5
jag ställde av min bil för två måander sen. Har inte kört den sen dess och har inte tänkt göra det heller eftersom jag inte har någon möjligthet att verkligen köra bilen varm. Låta den bli varm på tomgång tror jag inte är så hälsosamt försom S54an är en ganska hårt trimmad motor.

Gör jag rätt som låter bilen vara av hela vintern eller ska jag överväga starta den ändå och låta den bli varm på tomgång?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Farsan brukar ha Porschen stå nästan ett halvår utan att starta den.
Visst, den är lite trög på våren. Men den går alltid igång efter nån minut.
Verkar inte ta skada direkt?! Även om min högst personliga tro är att bilar mår allra bäst av att användas hela tiden.

Polaren hade sin VW Polo -88 stod i 7 månader utomhus. Den startade på ett kick (2 sekunder) utan ens kolla efter före hur batteriet mådde. Det är respekt!

mvh
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
att använda bilen regelbunden på rätt sätt är naturligtvist bäst -
att ställa av den och INTE röra den alls undern vintern är helt ok det -
(oljebyte och annat efter smak, intresse och planbok, teorier finns många) -
-
problemet är AC'n som behöver lite motion för att inte packningarna skall torka helt, ingen AC inga problem, här i tråden har det redan givits råd hur
man kan motionera AC'n utan att starta motorn, OM detta är ett bra sätt
känner inte jag till -
mina inlägg här i tråden handlade om tomgångskörning av den AKTUELLA
BILEN och mindre om varmkörning och ännu mindre om ANDRA bilar och motorer -
-
klar, slut !
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
På vår förra båt, med en Volvo Penta V8, stod det klart och tydligt att varmköring var det den mådde bäst av innan man åkte iväg.

Dvs ca 5 min på förhöjt tomgång (som boken skrev) runt 900-1100 varv, så man fick upp ojletrycket, då den inte smörjer så bra vid låga varv!!

Motorn gick som en dröm under hela vår ägo ! Alltid varmkörd på det sättet...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Sim: Det står det i våran mercruiser manual med. Där finns o andra sidan inte någon direkt avgasrening o prata om vilket förklarar saken.

Vi kan väl vara överens om att det finns olika sätt att gå tillväga på när man varmkör. En bil mår absolut bäst av någon minuts tomgångs körning för att sedan åka iväg försiktigt. Att sen tomgångkörning är "mord" för motorn råder det delade meningar om :) Majoriteten mäniskor i denna tråden verkar dock inte haft maskinella problem med deras bilar som varmkörts på tomgång :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
jag ger upp ! det hela börjar bli en 'komedi' - bara en fråga = vad har
BÅTMOTORER och V8or med den här aktuella motorn att göra ???
motorn i en E34 M5 kan och skall inte jämföras ens med andra eller äldre
BMW-bil-motorer, -poängen- är ju och DET verkar vissa har missat totalt att det som gäller för andra motorer INTE gäller i det här fallet -
-
det skulle aldrig falla mig in att behandla motorn i E34 M5an som en gräsklippar-motor, båtmotor eller vad det nu kan vara eller dra några jämförelser beträffande drift och underhåll -
-
snackar om att jämföra 'äpplen med päron'
-
motorn det gäller var rätt unik när det begav sig men självklart finns det numera andra motorer som skall hanteras på liknande sätt och då inte enbart
sådana tillverkat av BMW - åsikter är många och det är helt 'ok' men att jämföra denna maskin med -båtmotorer- och V8or 'come on, you gotta be joking'....
En Mercruiser V8:a inkl drev(dvs bara motorn) kostar mer än en beg m5 E34.
Så din liknelse med en gräsklipparmotor rimmar enormt illa.

En M-motor må ha mindre toleranser än en amerikansk V8:a principen är dock densamma. Kolvar, block, vevstakar. Effektuttaget är snarlikt.

Poängen som helt går dig förbi tydligen är att om nu tomgångskörning är så enormt skadligt så varför tar bara S38 motorn skada av detta?
Enligt ert synsätt så rasar alla motorer som utsätts för detta för eller senare.

Detta för mig är enormt absurt.

Och återigen, Chev 454 sitter i bland annat corvette, jämför med den om det nu är så svårt för dig och jämföra med en båtmotor.
Det finns för övrigt Bmw marinmotorer 6cyl bensinmotorer, men de måste ju vara HELT andra motorer än vad som sitter under huven på Bmw bilar.......

Länk
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
wendtan@
;);););)
jag vet inte varför du håller på med dina båtmotorer och V8:or ?? gick du
inte med på tidigare tråden att t.ex. motorer som används i rally-bilar kan
tänkas kräva en särskild behandling ? -
vissa motorer, beroende på sin konstruktion och egenskaper REKOMMENDERAS att användas och underhålls på ett visst sätt SOM OFTA
FRAMGÅR AV 'INSTRUKTIONENBOKEN' -
-
bortsätt från tomgångs- och varmkörning så bör vissa motorer även för övrigt varken brukas eller underhållas som en V8 Cheva -
det finns även skillnader har man omgås med olika BMW-motorer, du gillade
inte det där med gräsklippare ;) låt mig då upprepa vad jag har sagt tidigare
"det skulle aldrig falla mig in att hantera motorn i min 3.8 M5 på samma sätt
som motorn i min gamla 3.0 CS och detta TROTS att du handlar i grunden
om samma motor"
olika motorer, olika karaktärer i 'power-output' m.m. olika sätt att bruka
och underhålla eftersom de är gjorde för olika ändamål och med olika målsättningar, annars kan vi ju ha en -enhetsmotor- till allting -
-
vill du på allvar säger att man kan dra alla motorer över en kam bara de ha ungefär lika 'power-output', något mera komplicerat än så är det nog -

""Det finns för övrigt Bmw marinmotorer 6cyl bensinmotorer, men de måste ju vara HELT andra motorer än vad som sitter under huven på Bmw bilar...""
= de är sannolikt helt andra och sedan förmodligen inte från ///M-GmbH
utvecklat för motorsport 'på asfalt i en bil' -
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hur som helst så brukar motorn vara den del på bilen som ger upp sist.
Så jag tror inte en och annan varmkörning på tomgång skadar motorn före rosten skadar resten av bilen.

mvh
Jag generaliserar inte till den punkt då jag drar alla 4takts förbränningsmotorer över samma kam, nej.

Jag tycker dock att Chev 454 är klart jämförbar med S38 då effektuttaget och vridmomentet är snarlikt eller större.
Vi kan jämföra med E39 M5:s V8 om det får dig att se saken med andra ögon. Snarlik slagvolym(nåja nästan iaf) snarlikt effektuttag och väldigt snarlikt vridmoment.

När jag framöver skaffar en M-bil som "sommarleksak" så kommer jag absolut tomgångsköra den under vinterförvarning. Om den nu mot all förmodan skulle rasa så vet jag vad det beror på:) Vid den tidpunkten kommer jag konstatera att en motorkonstruktion som är så känslig och sårbar inte hör hemma i mitt garage.

Nu råkar jag veta att M20 används rakt av som marinmotor så du har väldigt fel.

Länk
Jag pratade för övrigt med en arbetskamrat som kör Ferrari 355 Berlinetta på sommarhalvåret innan idag. Den bilen har tomgångskörts de senaste 6 åren under avställningssäsong och verkar fortfarande fungera väldigt bra. Märkligt de där.

Länk
Wendtan/M5Toureg: Kan ni inte nöja er med att säga att "sannolikt tar motorn ingen större skada av att bli varmkörd då o då på tomgång men detta är ej att rekommendera för den berörda motortypen (S38)." eller nåt sånt:-)

Dawwe: Det skulle kunna fungera :)
Jag väntar fortfarande på en redovisning i vad för maskinell skada som uppstår när detta görs dock. Jag tror nämligen det är en ren skröna.

Länk
Jag tror att det här med varmkörning på tomgång är mindre farligt än det ofta skrivs om här men det är nog inget nyttigt för en sugmotor som ligger på trimmgränsen med över 100hk/litern. En F1 motor (ca 300hk/liter) håller ju inte hela loppet om den tvingas stå på tomgång för länge innan start. Samtidigt ser man dagligen taxi mercor så verkar stå på tomgång i evigheter och likförbannat rullar 50.000mil på 3år. Detta är en sammanfattning av vad jag kommit fram till själv av att läsa diskutioner här samt dra egna slutsater utan att egentligen veta så mycket om oljans egenskaper.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
Stavros@
så brukar det vara och därför blev många förvånad när motorn gav sig vid redan vid 8.000 mil (som oftast bero på en kombination av
orsaker, naturligtvis) -
-
Dawwe@
Tack för medlingsförsöket. Att motorn rasar ihop med en gång eller enbart
av den anledningen har ju ingen sagt eller ? Det är inte bra för motorn och
den bl. sotar igen. T.ex. även efter vanlig bruk och körning i stadstrafik framgår det klart och tydligt att den SKALL tas ut på en öppen väg och varvas
i över 3500 varv i några minuter. F.ö. har det redan förklarats varför det inte är bra för motorn med tomgång. Kanske -priset- för motorn eller en motor-renovering kan motivera att följa rekommendationerna.
-
wendtan@
tyvärr har jag inte tid med en redovisning som delvis dessutom redan är gjord av andra, kanske en annan gång ! Att Ferrarin mår bra glädjar mig och det går säkert bra med båtmotoerna också. låt bli att skaffa en E34 M5
och du slipper att tänka på det här.
Jag orkar inte mer. Jag tar Dawwe's förslag som egentligen var det jag sagt hela tiden. HA EN GOD JUL !
Den där med att köra bilen på tomgång till det blir varm är inte så skadligt. Men jag rekomenderar att du kör en liten runda.

Ac kompressor kommer (kopplingen) inte att snurra runt så det spelar inget roll om du sätter på den om temperaturen är mindre en +3.

för att kompressor ska gå runt och packningar ska smörjas måste du köra in i något varm garaget eller gördetsjävl hall en liten stund.

vänta att det blir + grader för att starta på bilen rekomenderar jag. lister runt dorrarna måste smörjas med silicon om bilen ska vara ute i längre perioder så att dem inte går sönder när man försöker oppna dorrarna.

Mvh
mauritx
M5Toureg: Jag "varmkör" min bil precis så som du förespråkar o brukar som det rekommenderas i instruktionsboken ligga över 3000rpm konstant ca 10-15 min då o då...

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
jag skulle inte tro att någon behöver vara rädd för att varmköra sin motor på tomgång, men kanske inte skall rekommenderas att göra jämt.
En motor som går på låga varv vibrerar mer än en som varvas lite mer under tex körning. Detta bidrar till snabbare förslitning av lager/motorkuddar mm. detta är givetvis så marginellt så man kan skita i det men ändå...
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Olja är mer trögflytande kall + dålig oljecirkulation bidrar oxå till dåliga effekter tillsammans med högre vibrationer
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Läast igenom i stort alla inlägg, har min bil avställd starta den för att smörja acn, skriver att det är bättre att köra en runda än att stå på tomgång, vad menar ni med en runda? Bara så att bilen rullar eller ska man komma upp i hastigheter som 90km/h eller räcker det med en 50-70??
/Oskar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.