AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.077

Uppstartning av avställd bil

Sida 2 av 5
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
wendtan:

Om man ska varmköra bilen en gång i månaden på tomgång. Hur hög oljetemperatur ska man då ha innan man verkligen har varmkört den, enligt dig? Man ska väl köra varm den ordentligt??? Motorn kan väl inte må bra annars??

Om du säger att det optimalaste är att varmköra bilen med att köra iväg den direkt efter någon minut så borde väl det vara skadligare att stå på tomgång? That's it!!! Att då varmköra en bil som är avställd hela året på tomgång, en gång i månaden tror i alla fall inte jag är särskilt nyttigt. Bilen är ju dessutom tillverkad för att köra. Håller fortfarande på Johans teori. Tycker inte att du har övertygat mig med att säga vad du har "sett" på 70-80-talet och arbetar med. Har även hört samma sak av BMW som Johan säger.

"Rallynissen" kör dessutom standardbilar som är något upptrimmade. Vi snackar inte "eliten", men enligt han så skulle de aldrig varmköra bilen på tomgång och varför har jag inte frågat (som sagt).

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
wendtan:

Jag vet att motorn inte kommer att rasa, men skulle man inte ge killen som undrade ett seriöst tips om hur man ska köra varm bilen??? Vilket är mest slitsamt i längden, att varmköra den på tomgång eller att åka ut med den? Ganska självklart!

//Schnitzer

Wendtan: Tidiga M5 E39 har väl nåt liknanade problem med cylinderloppen eftersom det gjordes nån ändring i honingen, ja menar de tidiga kan dra betydligt mer olja,eller?Nu beror nog det problemet inte på tomgångskörning antagligen men ändå...

M5 E34 har väl gjutjärnsblock har ja för mig...S38 är ju en gammal konstruktion som härstammar från slutet av 70-talet(S38 är en vidareutveckling av M88 har jag för mig)...

Hur som helst, ja håller med om att det kanske varnas både för det ena o det andra på forumet kanske lite i onödan...Men det är ju bättre o vara medveten om vad som KAN hända eventuellt än o tro att allt e "toppen bra"...

Det jag menar med varmkörning är att termostaten öppnar och låter kylarvattnet passera genom hela motorn. När den har öppnat låter man motorn gå ytterligare 7-10 minuter.

Det som är mest optimalt för bilen är max en till två minuters tomgångskörning vid kall väderlek för att sen försiktigt köra iväg på uteslutande låga varvtal. Detta är bäst både för avgasreningen och ur ren mekanisk synvinkel. Detta har jag aldrig nekat till.

Jag vill bara pålysa att de är verkligen inte så skadligt som ni vill göra skenet av att låta en bilmotor gå på tomgång tills den nått driftstemperatur.

Jag arbetar med utrustning som säljs för 3-4 miljoner per anläggning. Det finns MÅNGA kritiska punkter där både tryck och vattenflöde mäts ner flerdecimals nivå. Betydligt mer kritiskt än en simpel otto motor :)

Jag undrar om du varit med och plockat ner en motor i beståndsdelar någongång?

Jag var knappt född på 70 talet, men har mekat en hel del V8:or i mina dagar. Allt från totalrenoveringar till rena underhåll.
Chev 454 är en motor som fortfarande tillverkas, vilket är mer än man kan säga om S38.

Jag misstänker att jag återigen får understryka att jag förespråkar inte vamkörning på tomgång utan försöker bara förklara att det inte är som att hälla sand i oljepåfyllningslocket som vissa vill ge sken av.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Dawwe: "Hur som helst, ja håller med om att det kanske varnas både för det ena o det andra på forumet kanske lite i onödan...Men det är ju bättre o vara medveten om vad som KAN hända eventuellt än o tro att allt e "toppen bra"..."

Det instämmer jag till fullo om. S62(M5 E39ans motors) problem med oljeförbrukning lär inte grunda sig i tomgångskörning nej :)

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, tyvärr anser jag att du har riktigt fel i denna fråga!

För det första är du tvetydig när det gäller varmkörning, ena stunden är det ok att "varmköra" motorn på tomgång och sedan skall man inte köra den ordentligt varm på tomgång...vad är varmkörning i dina ögon?

Om man inte får upp oljetemperaturen i minst 80 grader (helst mer) kommer kondensvatten och bensin/diesel att stanna kvar i oljan och drastiskt försämra smörjegenskaperna ytterligare i oljan.

V-åttorna är definitionsmässigt ganska lågtrimmade, även om de lämnar många hästar - de har låg litereffekt och har stötstänger.
Robusta och starka men inte speciellt högtrimmade!

Tomgångsvarv medför låg oljecirkulation, oavsett hur bra olja du har och det är där problemet uppstår. En bra olja smörjer även när det är många minusgrader OM du inte kör motorn på tomgång för då är flödet för lågt oavsett om oljan är varm eller kall!
Tomgångskörning ger som sagt lågt oljeflöde och samtidigt tar det mycket lång tid att nå driftstemperatur - oljan kommer att sköljas bort från cylinderväggarna av den höga bensininblaningen ("choke-funktionen") = slitaget är ett faktum även på cylinderväggar och i värre fall får man en glasning av loppen!

Att referera till gamla volvomotorer B20 eller B30 samt lastbilsdieslar är lika irrelevant i sammanhanget som att relatera till gamla marin v-åttor - även Volvomotorerna är mycket lågtrimmade och går i princip inte att "ha ihjäl utan fysiskt våld". ;o)

Motorn rasar inte ihop av en eller två tomgångsvarmkörningar, men det är definitivt inte bra ur slitagesynpunkt!

Jag hävdar tvärtemot dig att det är MER skadligt för en modern högtrimmad motor med små mekaniska toleranser, att varmköras på tomgång, än att göra detsamma på en gammal gjutjärnsmotor med stötstänger och mekaniska toleranser som inte är i närheten av vad man har nu!

Om man vill motionera AC:n kan man köra motorn med enbart startmotorn och samtidigt koppla bort säkringen för bränslepumpen. Då snurrar kompressorn några varv (det räcker) och samtidigt får man inte in bensin i motorn.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: Jag är inte ett dugg tvetydig :)

Jag har sen jag började skriva i tråden påpekat att det bästa för både avgasrening och ur ren mekanisk slitage synvinkel är det bäst att åka iväg 1-2 minuter efter start vid kall väderlek.

Varmkörning för mig är driftstemperatur på kylarvattnet så att termostaten öppnar och ger således hela motorblocket en jämn temperatur efter ett tag.

Det jag försöker påpeka är att de är inte så enomt skadligt för en bensinmotor att gå varm på tomgång några gånger under en avställnings säsong som du vill ge sken av.

Ju högre temperatur skillnad du har mellan 2 olika "klimatzoner" desto mer kondens bildas det. Det spelar ingen roll om oljetemperaturen når 90 grader, det bildas kondens ändå.
Jag instämmer till fullo med att motorn måste köras helt varm för att kondensen skall börja dunsta från motoroljan och inte lägga sig som vit "grädde" i toppen på oljelocket med flera ställen.

Jag tycker inte 330-350 hk ur 5.7 liter är särskilt lite. Men det är givetvis lägre hk/liter förhållande än i en M motor på 3.8 liter.

Jag har aldrig refererat till någon diesel motor.
Jag tog ett exempel på motorer från Lumpen och ja de är majoritet volvo motorer det handlar om där. Det finns även Rolls-Royce motorer, tyvärr fick vi inte fingra på dom så mycket bara :) Annars är de mest MDU dieslar men det är något jag inte varit inne på.

Citat: Jag hävdar tvärtemot dig att det är MER skadligt för en modern högtrimmad motor med små mekaniska toleranser, att varmköras på tomgång, än att göra detsamma på en gammal gjutjärnsmotor med stötstänger och mekaniska toleranser som inte är i närheten av vad man har nu!

Jag har aldrig hävdat det du påpekar ovan, jag försökte bara sätta ett perspektiv på hållbarhet.

Jag tror dock tvärtemot dig att slitaget i cylinderlopp vid tomgångskörning (20-25 minuter i månaden under avställning) är så enormt obetydligt att det räcker med att du varvar ur en varm motor en gång för att skapa samma slitage. Mina erfarenheter säger mig att högt varvtal sliter betydligt mer än lågt.

Länk
M3-lappen
haha ni är för härliga.. tack för att ni finns.. hoppas på varandra som om det vore lekskola..
Johan B citat: Om man vill motionera AC:n kan man köra motorn med enbart startmotorn och samtidigt koppla bort säkringen för bränslepumpen. Då snurrar kompressorn några varv (det räcker) och samtidigt får man inte in bensin i motorn.

Om detta räcker så är det ju toppen!
Om man gör så här, hur länge ska jag ha startmotorn igång?
Ungefär lika länge som om man skulle ha viljat starta motorn eller längre?

MVH
//Kalle
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
handlar inte det här om en S38 motor från M-GmbH ???
= den skall INTE varmköras på tomgång ens på sommaren med +20 gr
utetemperatur, starta + kör, alltid !! (ibland måste man kompromissa lite
och då kommer motorn inte att rasa ihop så klart -
-
att jämföra S38-motorn med gamla militärfordon och båtmotorer = vad skall det vara bra för ? vitsen är ju att samma principer som gäller i andra sammanhang INTE gäller här - då ligger jämförelsen med en rallybil-motor närmare till hands - själv varmkör jag min M5:a på ett HELT annat sätt än min gamla E9 från '75 och detta även om det i grunden är samma motor -
S38-motorn är en vardagsbrik-anpassat motor från BMW Motorsport och bör
hanteras därfefter, EN av många rekommendationer är att INTE varmköra motorn på tomgång (in ens under sommaren upprepa jag gärna) den andra är att INTE varva motorn över 3500 rpm INNAN oljetempen är uppe i 80 helst
90 grader, DET är också min rekommendation - båtmotorer m.m. i all ära
men att jämföra 'äpple med päron' är sallan i bra ide -
slutligen får självklart alla ha sina egna teorier och göra precis hur de vill och motorn kommer säkert inte att rasa men den kommer inte att gå särskilt bra heller ganska snart -
ä
Grubbe
"men den kommer inte att gå särskilt bra heller ganska snart -
"

Hahaha... Så jäkla skönt Autopower är. :DDD

Grubbe
"handlar inte det här om en S38 motor från M-GmbH ???"

Hahaha... Alltså ni måste verkligen läsa vad ni skriver. Det är sjukt roligt. :DDD

M5T: Jag tycker inte jämförelsen Chev 454 och S38 är särskilt skev. Båda är högpresterande maskiner som ungefär spottar ur sig samma effekt.
Som sagt använder Corvette 454:or eller har iaf gjort.

Kan ni vara snälla att redovisa påföljderna rent mekaniskt på en motor som varmkörs på tomgång under vintehalvåret och används normalt under sommarhalvåret?
Ni är ju HELT övertygade om att det är rent mord för motorn att göra så.
Jag jämnställde det innan med att hälla en näve sand i oljepyfyllningslocket då vissa målar upp den bilden här ibland.

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Grubbe:

....men sant! :)

//Schnitzer

Har haft ett flertal bilar som har varit avställda under vintern och startats nång gång i månaden för att motionera AC pumpen. Om man får tro det som vissa skriver här så borde alltså dom motorerna va slut vid det här laget om nästgående ägare fortsatt göra likadant, som jag också har sagt åt dom att göra vid avställning. Usch vad jag känner mej taskig ;). Ärligt talat, vill man att AC ska funka när man tar fram bilen på våren så tror jag knappast att motorn har tagit någon skada av att ha startas en 3-4 gånger under vintern. Men det är min åsikt de.

/Andreas
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Håller med "Mannen" motorerna är inte av glas, varmkör ngn minut sen en sväng grannskapet, sen om trådskaparen har svårt att komma in i bilen p.g.a kyla så får man väl ta uppstarten en mildare dag eller tina med varmluftspistol etc. :)

mvh
Hmm, jag skulle gärna göra som många rekommenderar: att köra bilen tills den är varm. Dock betyder detta att jag måste åka ut på vintersaltade vägar bara för att varmköra bilen och det är ju inte acceptabelt för mig.

Därför är mitt alternativ endast att köra på tomgång alternativt rulla 100 meter utanför garaget, frågan är ju i då: kommer jag långsamt ta kål på min motor bara för att man är noggrann och vill starta bilen då och då?
Är det bättre i detta läget att aldrig starta motorn?

/Marcus
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
ingen har väl sagt att motorn dör med en gång....... eller ens något liknande-
jag kan inte se att ha använd mig av några överdrifter.....?
det handlar ju enbart om -tomgångs-körning av en S38 M5-motor inget annat för min del, att man får göra precis som man själv vill blev redan sagt -
-
pga de många nivåhöjande inläggen får det nu räcka för min del -
-
PS:
det är tyvärr kalla fakta att S38-motorn har drabbats av ovanligt många motorras och INTE bero detta på motorn som lätt kan gå 40.000 mil problemfritt, vad beror problemen då på ??? = många, men många bäckar små.....
M-
40
M-peror
325I Cab -01
Varmkörning på vintern är väl inte endast för ac:ns skull?
Va är varmkörningen mer bra för? Eller ska man låta motorn stå orörd under vintern om man inte har ac?
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
Johan B.@ =
har redan gjord en bra redovisning och pekat på vissa förhållanden -
-
f.ö. och även om man tror man redan kan och vet allt så rekommenderas det
till alla E34 M5-ägare att läsa 'instruktionsboken' till bilen - man kan alltid lära sig något nytt -
-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.