AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.076

Uppstartning av avställd bil

Sida 1 av 5
Hej, nu är det så här att jag har lärt mej att bilen måste startas för att inte en packning i ACC´n ska bli torr och spricka och därigenom orsaka en läckande ACC.
Bilen har stått nu i drygt en och en halv månad. Bilen står ute och är som en is iglo nu när temperaturen sjukigt till -10.
Frågan är då som förljer:
Hur ska jag få upp dörrar utan att riskera att lister och annat förjer med? Sen väl inne i bilen, ska man sitta lite på tomgången eller bara köra lungt och fint runt kvarteret tills bilen är varm?
Ska man sätta igång ACC direkt eller vänta tills bilen blivit varm och då sätta igång ACC´n?

Tacksam för svar.

MVH
//Kalle
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det bästa är att köra med bilen direkt eftersom bilen mår bättre av det. Tomgångskörning är inte bra för motorer pga oljetrycket (rätta mig om jag har fel). ACC? Syftar du på kliman? Den kan du sätta på direkt efter att du har startat bilen.

Hade ju varit bäst att ha bilen i garage, men går det inte så är det ju tråkigt. Brukar bli mycket problem när de är ute under vintern, åtminstone de som jag har sett. Känns väldigt surt om det händer något med den och man får börja meka i -15 :(

//Schnitzer

M5 -95: Länk
På vilket sätt menar du att tomgångskörning skulle skada motorn? Att oljetrycket är lägre på tomgång är väl sant, men jag ser inte hur de skulle vara skadligt.

De är ju snarare avgasreningen som skadas av tomgångskörning primärt.
Att timtal med tomgångskörning inte är bra maskinellt kan jag nog gå med på, men de är de inte tal om här.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Grubbe
Oljetrycket är fullt tillräckligt på en kall motor. Isåfall skulle det vara många gånger värre att stå på tomgång då bilen är varm, då brukar inte oljetrycket vara lika övertygande.

Jo ACC är väl förkortningen för klima, eller? (Automatic Climat Control) Fast samma förkortning används väl också för de aktiva farthållarna hos BMW.

Hade farsan bara byggt ett till garage hade den fått stå där men just nu
blev det så här. Fattar ju också att det inte är super bra men hade jag köpt en annan bil hade den ju rullat omkring just nu så den borde ju klara sej slittastående också.
Grubbe: Visst borde det vara högre tryck med kall motor men oljan är ju bra mycke mer segflytande då än när den e varm...Är inte bara "trycket" som har betydelse utan även hur bra oljan "flödar"...
Johan B kan säkert förklara:-)

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
wendtan:

Jag antar att bilen i fråga ska skötas korrekt, m.a.o. köra till den är helt varm = ca 90 grader. Då menar du att det är helt "OK" att stå på tomgång tills oljetempen står på ca 90 grader i ev. -10, -15 grader??? Då lär man få stå till våren eller i alla fall extremt lång tid.

Förklaring: "Varmkörning på tomgång är rena döden för motorn pga. det låga oljetryck/flöde det medför!" Citat taget ur ett av Johan B:s inlägg. Låter dessutom rimligt.

Du måste m.a.o. köra bilen så lång tid på tomgång tills den går upp i 90 grader och det gör den knappt på sommaren. Krävs att det är lite varv på maskinen.

//Schnitzer

Schnitzer: Jag har läst detta på flera ställen här på siten, jag bara ifrågasatte vad det fanns för relevans bakom. Även Johan B har fel ibland :) De händer dock inte så ofta.

Största anledningen är väl egentligen att i Båtvärlden är varmkörning på tomgång vardag. Dessa motorer är dessutom på land stora delar av säsongen så förhållanden är snarlika med en avställd bil.
Vi har haft ett flertal båtar i familjen och många av dom med 6-8 cyl 4 takts motorer. Detta är iregel marinkonverterade bilmotorer även om båtförsäljande företag vill hävda något annat.
På vår/höst varmkörs motorerna 30-35 minuter åt gången för att ge laddning till batterierna. 2 av våra fd båtar har fått sina motorer urlyfta för diverse jobb/renovering och då har vi alltid passat på att lyfta på topparna för att se slitage i cylinderlopp/vändkanter osv. Dessa har alltid varit i exeptionellt bra skick.

Oljan kommer nå en arbetstemperatur, den behöver inte vara 90 grader vid de temperaturerna du pratar om för att termostaten skall öppna.
På vilket sätt menar du att man inte sköter bilen korrekt om oljan inte når 90 graders temperatur? Att låta den göra det innan man varvar maskinen är ju något helt annat.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det är INTE bra att varmköra motorn upp till 90 grader på tomgångsvarv!
Det tar dessutom lång tid...

Bäst för motorn är att man startar den och låter den gå på tomgång max en minut eller så innan man försiktigt belastar den med "vanlig" drift.

På tomgångsvarv är motorvarvet (och automatiskt oljepumpens varv) lågt, varför oljeCIRKULATIONEN blir låg. När oljan är kall hämmar det cirkulationen, även om trycket kan vara "OK" enligt mätare/sensor. Resultatet blir för lite olja vid kritiska ställen om man har otur. Oftast är det kamaxelnockar och vippor som får för lite olja, men även ramlager etc. kan bli skadade.

Ett litet förtydligande "tankeexperiment" angående tryck och flöde:
Tänk dig ett sugrör där du skall försöka blåsa ett tuggummi genom, trycket blir högt men flödet blir nästan noll...
Givetvis kan inte trycket bli hur lågt som helst om oljan skall kunna smörja ordentligt, men oftast är det just flödet som är gränssättande.

Anledningen till att man mäter tryck och inte flöde i motorn är troligen på grund av "tradition" och att det är mycket enklare att mäta tryck än flöde.

Ps. båtmotorer är oftast betydligt mer enkla/robusta/lågtrimmade än en modern bilmotor. Dessutom är det förhållandevis få båtägare som varmkör sina motorer vid stränga minusgrader...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
wendtan:

"Se bara till att motorn blir ordentligt varm, för korta starter orsakar mycket kondensvatten, oförbränd bensin och annan "skit" i oljan och avgassystemet!" Det har jag fått i mail av Johan B som jag även i detta fallet inte tror har fel.

Har även en bekant som håller på med mycket med rally och det sista de vill göra är att ha bilen ståendes på tomgången. Nu vet inte jag något om dina båtar, men rallynissen sa att de slänger upp bilarna på lyften så den kan varmköras ordentligt. Enligt han var också tomgångskörning rena döden för motorn. Även han plockade ner sina motorer efter körning och han hade också gjort misstaget när han var ung att köra varm bilen på tomgången. Det såg inte lika bra ut sa han och nej, jag frågade honom inte i detalj hur det såg ut och vad det berodde på (tyvärr).

"Ordentligt varm" för mig är när oljetemperaturen har överstigit den rekommenderade gränsen av hur fabrikens regler lyder, alltså minst 80 grader. Då är den ändå inte helt driftsvarm, där temperaturen "brukar" ligga vid normal körning som är ca 90 grader.

//Schnitzer

Grubbe
Dawwe: Visst är det så. Jag ville bara berätta att oljetrycket inte är för lågt med kall olja.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt - trycket säger tyvärr bara en liten del av "sanningen".

Mvh

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Johan:

"Nja, det är INTE bra att varmköra motorn upp till 90 grader på tomgångsvarv!
Det tar dessutom lång tid..."

Det menade jag inte som du kanske förstod. Motorn måste ju må bättre av att få köras varm (ute på vägen) upp till 90 grader än t.ex. 70. Förklarade lite dåligt.

//Schnitzer

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Schnitzer, mitt inlägg var mer menat som ett svar på Wendtans...

Tror nog att vi båda är inne på samma tankebana - varmkör motorn under vanlig drift, inte genom att låta motorn stå på tomgångsvarv.

Mvh

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Johan B:

Ja precis!

//Schnitzer

Johan B: Jag påstog aldrig att man skulle varmköra upp till 90 graders oljetemp. De förstår du om du läser mitt inlägg ovan.

Båtmotorer är inga lågtrimmade versioner av bilvärldens. Chev 454, som exempel används av corvette och så även i Mercruisers motorprogram. Många Ford V8:or 351W osv användes i bilvärlden även om det är ett tag sedan nu.

Jag köper inte att en olja som är gjord för att klara exempelvis -40 grader celsius inte smörjer ordentligt på tomgång när det är 10 grader kallt.

Ditt tankeexperiment är intressant men knappast relevant i deta ämnet.

Jag jobbar i en bransch där i både mäter tryck och flöde i anläggningar, jag ser inte svårigheten i att mäta ett oljeflöde faktiskt. De lär dock bli en dyrare konstruktion än motsvarande tryckgivare.

Schnitzer: Att en hårdtrimmad rallymotor inte mår bra av att gå på tomgång förstår jag då den är utvecklad troligtvis med en speciell oljesump samt pump för att säkerställa god oljetilförsel till oljepumpen även vid extrema g-krafter.

Kondens uppstår vid temperatur skillnader. När det är minus 10 grader ute och du varmkör din motor till arbetstemperatur så uppstår absolut kondens när du stänger av den. Detta är helt ofrånkomligt. Kondensen försvinner iregel när du kör längre sträckor och oljan får bli riktigt varm. Du kan tex lyfta försiktigt på oljepåfyllningslocket på tomgång och se ur kondens ångar upp en kort stund.
Om det hamnar oförbränd bensin i oljan vid tomgångskörning så är det fel på motorns bränlse/luftinställningar. Detta händer inte normalt.

Min poäng är: Tomgångskörning en gång i månaden på en avställd bil är inte "rena" döden för motorn.
Jag förespråkar aboslut inte tomgångskörning, de optimala är att köra iväg redan någon minut efter du startar motorn, men det är lite svårt i exempelvis en lada med hjulen borttagna och bilen uppallad.

Under mina 12 månader inom försvaret såg jag bilar från 70-80 talet som stog på tomgång 20-40 minuter åt gången. Det hade de gjort 15-20 år med och kan säkert göra det 10-15 år till.

Jag vill gärna att du redogör hur det uppstår större mekaniskt slitage i exempelvis cylinderlopp vid tomgångskörning än vid normal/lite mer aktiv körning. Jag vågar sätta pengar på att 5000-7000 rpm sliter "något" hårdare än 800 rpm :)

Länk
Jag instämmer med Johan B i detta ämne... en annan viktig aspekt som man missar om man bara varmkör på tomgång är att övriga oljor, transmission och så vidare, inte motioneras. Det bästa är att köra med bilen på riktigt. Alternativt om man har den upppallad : att starta motorn och köra en sväng" på låtsas", köra genom alla växlar osv.

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Grubbe
Men alltså ni får det verkligen att låta som att bilen kommer att kapsejsa om man står på tomgång med den. Alltså, det inträffar inte. Tror man att den ultraexotiska hårdtrimmade 318is:en eller Bmw M5 e34 kommer att gå sönder för att den står på tomgång så måste man verkligen söka hjälp.

Ursäkta att jag blir så upprörd, men någon måste verkligen skapa balans på detta forum.

Wendtan: En motor KAN få "glaserade" cylinderlopp av alltför många varmkörningar endast på tomgång., cylinderloppen "poleras" så att säga varvid den där speciella "honingen" försvinner o oljeringar mm tätar inte som det borde längre...

Kalle: Då utsätter du en transmission som är byggd för en viss belastning med i princip noll belastning. Det tror jag inte är särskilt hälsosamt alls.

Det blir ju inte heller den kondensbildningen då temperaturen på exempelvis bakaxel oljan inte är i närheten av motorns.

Det finns många gamla "man får absolut inte"

Med dagens moderna motorer samt de enormt högkvalitativa oljorna som finns så tror jag risken är enormt liten att motorn tar skada av en varmkörning några gånger på tomgång under en avställnings säsong.

Ta min nybil tillexempel, den har snart rullat 70 mil. Jag är tokförsiktig med att inte varva över 2500 rpm när den är kall och inte över 3500-4000 rpm när den är varm. Varför?
Motorn har genomgått ett inkörningsprogram på fabriken och har således fått den inkörning den behöver enligt instruktionsboken och tillverkaren.

Jag kör ändå in bilen på traditionellt sätt med låga varvtal och inga segdragningar de första 400-500 milen. Troligtvis helt i onödan, men dock :)

Länk
Grubbe: De är lite min poäng du är inne på, De får de o låta som motorn kommer rasa nästkommande säsong för att de varmkörde den på tomgång. Ny fräsch olja innan samt efter avställningen är oftast att rekommendera dock.

Dawwe: Detta problem fanns vad jag vet på 60-70 talets gjutjärns motorer, är detta något du sett hända på en modern motor med en modern olja?
Detta du beskriver borde resultera i en marknat högre oljeförbrukning vilket jag inte sett på någon motor som blivit utsatt för detta.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.