AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.545

Ena frambmosen gnisslar och blir varm?

in
7
innOkoO
325ix -90
318i -86
330ci -01
Hej tänkte höra om man kunde få lite hjälp.. Har en bmw 318i 86.
När man har kört bilen en längre sträcka tex på motorvägen så börjar höger frambroms att gnissla utan att man bromsar och den blir varm.. och sen om man trycker ner bromsen så slutar det ett tag.??
Och om man kör in på en mindre väg så låter den som fan när man bromsar efter man kört på motorvägen??. vad kan det vara tacksam för hjälp
Låter som kärvande bromsok....Har du tur så kan du "ful laga" genom o lossa oket o pressa in kolven med en polygrip tex o sen trycka på pedalen så den åker ut en bit. Sen lyfter du försiktigt på gummidamasken o smörjer med lite 5-56 tex o upprepar proceduren...Funkade fint för mig iaf på en gammal Opel:-)

Da
37
Damasken
316iA compact -99
hm....tycker de låtersom att bromsarna har kärvat och de är inge bra när bromsarna blir sådär varma fördå kan skivorna slå sej.
Om det är bromsskivan som blir varm kan det vara frågan om ett bromsok som ligger an. I värsta fall måste det bytas och då måste även skivorna fram bytas. Hände mig på en Volvo 855 vid en omkörning som aldrig tycktes ta slut. När jag stannade för kontroll brände jag fingrarna på skivbromsen. Det var en av de sista reparationerna jag gick med på sedan sålde jag den och är långt mer nöjd idag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som sagt som kärvande bromsok.

Börja med att demontera oket och smörj upp glidytorna med t ex kopparfett. OBS! se till att inte få fett på skivornas/beläggens friktionsyta!

Pressa in kolven och pumpa ut den (lätt en träkloss mellan så den inte åker ut helt) - OBS! akta så ingen klämmer fingrarna när du pumpar ut kolven! Upprepa detta några gånger och smörj med en bra olja innanför damasken.

Hjälper inte ovanstående får man antingen hona om loppet för kolven och byta kolven/tätningarna, eller byta bromsoket.

Skivorna behöver inte automatiskt bytas bara för att man byter bromsoket! Om de har slagit sig, är det iofs en annan femma....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Sårri. Slarvigt skrivet av mig. Skivorna måste naturligtvis inte bytas bara för att ok byts. Om bromsoken har skrurit är dock risken stor att skivorna blivit skeva och måste bytas ut och om jag inte missminner mig så ske detta parvis. Dvs byts en skiva fram så ska båda bytas. Det var dock ett tag sedan så jag kan minnas fel.
Annars känner jag till fall där dett förslag med kopparpasta/fett som beskrivs ovan har fungerat för att åtminstone rädda oken.
in
7
innOkoO
325ix -90
318i -86
330ci -01
Okej tack så mycket.. får väl ta bort det då och se om man hajjar nått. Men om det inte bra måsta jag byta båda bromsoken fram då??
Just det...Kan ju vara precis så som Johan B skriver att det är dina "glidbussningar" (vet dock ej vad för slags ok du har på bilen men skulle inte tro att det är 2-kolvs ok med en kolv på vardera sidan om bromsskivan) som är "trasiga" så det kommer in smuts mm vilket gör att oket inte går tillbaka som det skall...

in
7
innOkoO
325ix -90
318i -86
330ci -01
Okejj så man kanske får byta glidbussningar eller??
325_e30
koppar pasta på Okets glid skenor....

Hjälper hadde samma problem

Bmw For Life
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Jag har haft exakt samma problem !

Lösning:

Plocka isär oket, hona cylinderloppet, byt gummisdamasken.

När du smörjer kolven då du återmonterar den, är mitt tips att INTE använda kopparpasta utan ett speciellt bromsoksfett som klarar betydligt högre temperaturer än kopparpasta, finns på Mekonomen och kostar 29 sek för en liten förpackning !!

Lycka till....
Hälge
Det behöver nödvändigtvis ej vara bromsoket som kärvar, det kan lika gärna vara det främre hjullagret som håller på att skära ihop.

Hissa upp bilen på domkraft och plocka bort bromsklossarna. kolla nu om hjulet snurrar fritt? vicka även på hjulet, ta tag kl: 6 & 12 "VICKA" ordentligt det får endast finnas ett litet glapp.

UNDVIK allt som heter kopparpasta i samband med bromsrenoveringar, k-pastan drar till sig grus och annat skräp som sätter sig i bromsarna. (Helt odugligt) Tryck ej heller ut kolven "lite grann" som någon föreslog, detta fungerar ej alls utan kolven far då istället ut på backen.

Om det skulle visa sig vara oket som felar, så finns det renoverade ok att köpa.

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Varför köpa ett nytt ok för omkring 1300 kr när man kan renovera det gamla för några få kronor....!?

Och när man renoverar så ska kolven tryckas ut, enklast med tryckluft, men akta fingrarna....;)
Hälge
Jag håller med dig, har man kunskapen för att renovera bromsoket själv så är det en betydligt bättre deal. Men då måste man veta exakt hur man går till väga. Detta kan vara nog så riskabelt för en nybörjare som ej ens fått bort hjulet för att konstatera felet. Omfattande arbeten med bromsar kräver viss kunskap.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.