AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.864

Startproblem 323i E21

li
78
lindbergern
M3 -87 (E30)
M635 -84 (E24)
520D -09 (E61)
Min 323 vägrar starta.. har gnista å soppa får den... vet inte va d kan va.. nån som har varit med om liknande lr tror sig veta va d kan va?...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kontrollera tillsatsluftsliden(sitter under 5-6 cylindern med 4 slangar till), kan vara den som inte inte öppnar, har samma problem med min bil. Kolla även så diodreläet bredvid bränslepumpsreläet fungerar + bränslepumpsreläet, går din pump förresten?

Kontrollera kallstartsventilen att den verkligen ger/sprutar tillräckligt med bensin, verkar ju som det med tanke på vad du säger, men man vet aldrig...kontrollera därför termotidskontakten den med brun kontakt som sitter i termostathuset (längsta/största givaren) koppla till en testlampa och se om den ger ström och kontrollera resistansen, ska inte vandra! Dessutom kontrollera om det står inristat 35grader celsius och 8 sekunder på den, för det ska det!

Även kolven i bränslehuvudet kan ha fastnat och ge problem med bla svårt att starta i kallt tillstånd.

JAg har problemet att pumpen inte startar när tändningen slås på och att man för nöta 30sek innan start + konstig/förhöjd tomgång+ förhöjd bränsleförbrukning, är helt säker på att tillsatsluftsliden är en defekt detalj samt uppvärmningsregulatorn eller kolven i bränslehuvudet.

li
78
lindbergern
M3 -87 (E30)
M635 -84 (E24)
520D -09 (E61)
tack för tipsen!.. ska kolla upp detta.. återkommer med info senare...
li
78
lindbergern
M3 -87 (E30)
M635 -84 (E24)
520D -09 (E61)
Nu e d så att dette e min första BMW så ja e inte riktigt säker på vart allt sitter...

1. Tillsatsluftsliden vet ja vart den sitter.. ´måste ja ta bort den för å kolla om den e OK?

2. Hur kollar ja om diodreläet ä OK?

3. Bränslehuvudet, va e d?

Soppapumpen går bara ibland när ja slår på tändnigen.. Men den startar varje gång när ja vrider nyckeln till startläge...

Jag köpte bilen ca 1 månad sen.. Jag hade igång den för ca 1 vecka sen.. Men den gick skapligt ojämt.. Gick inte på tomgång.. men så länge ja höll varv på den så gick den.. Så ja hade den igång den så att den gick upp i normal temp.. Efter att ja hade stängt av den då så har den varit helt död.. Inte ens att den vill hosta till lite när ja försöker starta den nu ens..

Va kan detta va?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tillsatsluftsliden ska öppna när du startar bilen och ska stänga helt 5 minuter efter att bilen har varit igång. Vid kall motor ca 20grader ska hålet vara halvöppet. Saken är den att din verkar i så fall inte öppna, eftersom bilen inte startar, prova att knacka på den så kan den kanske öppna och du kan starta.

Jag har trögstartad bil och förhöjd tomgång, förmodligen kärvar den och har svårt att öppna och svårt att stänga, vilket ger trögstartad bil med för hög tomgång som ej går att justera. Prova att starta ett antal gånger, ta loss en av anslutningarna och se om hålet är öppet, är det inte det så vet du att den kärvar/trasig. Man kan om man har bilen igång pröva att nypa åt en av anslutningsslangarna för att se om tomgången stabiliseras, då har man bevis för att den inte stänger.

Diodreläet mäter du upp resistansen på, den ska vara stabil och ej vandrande.

Bränslehuvudet är det "huvud" mängddelare där spridarna går ifrån och ansluts vid toppen. I bränslehuvudet sitter det 6 spridarrör med banjokopplingar. Den sidan av huvudet som är mot batteriet finns det en skruv som reglerar trycket, tar man loss den följer det med en fjäder+brickor och en kolv, den kolven kan kärva och orsaka att bilen inte går att starta. Kolven kan man putsa upp med autosol för att få den "blank och glidig". Viktigt att sätta tillbaka det exakt som det var innan, då antalet brickor styr
systemtrycket och en bricka på 0,5mm motsvarar 0,3bar i tryck.

Mitt förslag till dig är att koppla in en tryckmätare mellan bränslehuvudet och den anslutningsslang med banjokoppling för det bränsle som kommer ut från huvudet och tillbaka till tanken, dvs "bränsle ut" Då kan du mäta upp både systemtrycket och styrtrycket och få mer svar som kan utesluta onödiga byten och operationer som kanske inte behövs.

Systemtrycket mäter du upp genom att ta loss diodrelä+pumprelä. Sedan kopplar du en kabel mellan batteriets +pol och anslutningen för reläet där bränslepumpen ska sitta. SLå på tändningen utan att starta motorn, koppla in dig som jag beskrev och du hör hur pumpen låter, nu ska du få utslag på tryckklockan och kan se om systemtrycket är okej.

Styrtrycket mäter du genom att ha bilen på tomgång och bara läser av klockan, gör det med både med avstängd och påslagen motor.

Ett normalt och godkänt systemtryck är 4,5-5,2bar

Ett normal och godkänt styrtryck med varm motor ligger mellan 3.4-3.8bar
Ett normalt och godkänt styrtryck med avstängd varm motor är 2.7-3.1bar

Om du inte får igång motorn så är problemet relaterat till antingen dåligt/trasigt diodrelä/pumprelä, defekt uppvärmningsregulator (kolla att den får minst 11,5volt och har konstant resistans), blandningsregulatorn har en felaktigt inställd styr skiva eller kärvande styr kolv (en annan kolv som sitter i bränslehuvudet i Y-led), termotidskontakten är defekt (mät upp spänning o ch resistans), tillsatsluftsliden defekt, kärvande spridare.

Om du får igång den kör den varm och stäng av den, går den ej att starta sedan är det spridrna som är dåliga, just nu känns det som om det kan vara massor av olika saker, bla glapp i bränslepumpen.
li
78
lindbergern
M3 -87 (E30)
M635 -84 (E24)
520D -09 (E61)
tack för hjälpen.. har lite å klura i nu ser ja.. återkommer med svar hur d gick
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tackar för det, jag sitter själv i nästan samma båt!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hur gick det med din felsökning?
li
78
lindbergern
M3 -87 (E30)
M635 -84 (E24)
520D -09 (E61)
jo ja fick igång den imorse.. bytte stift, fördelarlock å rotor.. men den startar fortfarande inte när den blir varm.. va kan d va??
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
De här grejorna är de som är möjliga;

1. Fel på bränslepumpen
2. Glapp i bränslepumpen
3. Otät startventil
4. Mätskiva resp styrkolv kärvar
5. Hela bränslesystemet otätt
6. Insprutningsventilen/erna otäta, öppningstrycket för lågt
7. Termotidskontakten stänger inte
8. Termotidskontakten är stängd för länge
9. Diodreläet är defekt

Om du inte känner någon bensinlukt vare sig från motorn eller någon annan stans på bilen kan du utesluta punkterna 3+5 samt till viss del 6 (men bara att de är otäta). Kvar blir nu 5 punkter varav, 7,8,9 är enkla att kolla.

Jag är i precis samma båt, bara det att min startar efter 15-30sek och har börjat dra mycket mer bensin. Jag misstänker hårt att bränslehuvudet kärvar + min tillsatsluftslid eftersom jag har ett för högt tomgångsvarv på varm motor (1500rpm) som inte går att justera.

Problemet är att jag vet exakt hur jag ska mäta styr och systemtryck och vad de ska vara, men jag har inte den mätutrustning man ska ha, en 2-vägs ventil som man pluggar i sidan av insuget precis innan luftbälgen, sitter en bricka som skyddar det hålet man ska koppla in sig på.

Min bränsletrycksmätare ger endast svar på pumpens kapacitet och bränslereturen och har en banjokoppling som bara passar på ett ställe, pga sin storlek.

Jag bytte mina spridare då jag trodde det var dem, men trots nya så märks det ingen skillnad, de gamla såg helt okej ut och fungerar bra. Behöver du spridare så kan jag sälja min gamla till dig.

Tyvärr så är det enda raka att mäta styr+systemtryck för då kan man mycket enkelt begränsa sig till ett eller få områden. Lyckas du mäta dem kan jag svara nästan exakt på vad som är fel med din bil.

li
78
lindbergern
M3 -87 (E30)
M635 -84 (E24)
520D -09 (E61)
nu har ja lite mer å klura i ser ja... får kolla upp allt detta så återkommer ja.. tack för hjälpen
li
78
lindbergern
M3 -87 (E30)
M635 -84 (E24)
520D -09 (E61)
nu så går bilen så ja kan köra den iaf.. men den får för mycke sås.. vart kan man ställa d??
to
50
touring_andreas
BMW 525 TDSA E39
bränsle huvet....lång insex.ltet rör som sticker upp.i där finns skruven.men har hör att där ska man inte taffsa i onödan
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
hur fick du den att fungera igen?

Var försiktig på handen så är det inga problem, tänk på att minsta ändring av den ger stort ändring av Co-halten, Co-halten ska enligt tysk mekarhandbok till E21 323 ligga mellan 1,5-2,0%.
li
78
lindbergern
M3 -87 (E30)
M635 -84 (E24)
520D -09 (E61)
när den inte startade när den va varm så va d gnistan som uteblev.. så ja bytte bara tändspole.. nu e d ju bara d att den går surt som fan.. får la pröva å skruva..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.