AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.181

1-serien sågad i vintertest.

Ke
15
Kennedy
325i-06 e90
Blev lite fundersam idag då jag läste Auto motor & sports vintertest där bla BMW 116 var med. Vid hård inbromsning i kurva med ESP systemet inkopplat snurrar bilen 180 grader. Utan ESP fungerar det dock bättre. Har någon några kommentarer kring detta? Mjukvaroproblem?

Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Hmmm har testat min 118 på vinterhala vägar och provocerat den rejält men tycker den "korrigerar" alldeles utmärkt :)
Ke
15
Kennedy
325i-06 e90
Jag kör också 118i och har inte upplevt några konstigheter då det varit halt. Dessutom har den vunnit andra vintertester, bla i teknikens värld. Man kan undra hur olika tidningar kan komma fram till så extremt olika slutsatser? Nåja, går det åt pipan kommer det i alla fall göra det med viss komfort. *L*

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hmmm...
Om AMS har kört en 116 med ESP kan jag förstå att det blir problem... ;-)
Såvitt jag vet är det Mercedes som kallar sitt antisladd-system för ESP, och sitter det ett sånt i en BMW kan det väl knappast fungera särskilt bra..???

Skämt åsido, så är det troligen DSC som åsyftas. Är inne på andra vintern nu med min 120d med DSC, och jag har då inte märkt ens en antydan till 'snurrtendens'. Å andra sidan har jag inte för vana att tvärbromsa i kurvor, särskilt inte när det är halt - i mina ögon är det en idiotisk manöver, med eller utan antisladd.
Av ren nyfikenhet tänker jag dock prova när tillfälle ges, lovar att rapportera resultatet här!

/// Gunnar E.
Men de påpekade väl att bilen i testet hade de där punkteringssäkra run-flat-däcken som försämrade egenskaperna något oerhört? eller?

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
852
Sörpan
325xi -02
Det blev tydligen inte nån större skillnad efter däcksbyte. Undrar om den bilen hade antisladd över huvud taget?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har provat, provocerat och verkligen 'dumbromsat', inte fan vill bilen vända sig hur klantigt man än bromsar i en kurva. Det enda som händer är att den stannar, och att kurvradien ökar lite grand (naturlagar som friktion och centripetalkraft rår inga elektroniska system på.....).

Alla E87 har såvitt jag vet DSC-III, så min gissning får bli att testbilen var defekt på något sätt.

/// Gunnar E.
dessa jvla tester jag tror inte på dom man måste bilda sig en egen uppfattning o känna på bilen själv. Köper man en bil enbart grundat på tester inte jag iallafall jag är skeptisk det är så mycket som kan spela in vid varje testtillfälle o underlag .

852
Sörpan
325xi -02
Jag har ju kört Gunnars bil, och den gick hur stadigt som helst på vinterföre.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nåt fel lär det ju ha varit. Endera ett exemplarfel eller någon mjukvarubugg i antisladdsystemet. I vilket fall skall ju inte bilen snurra runt med antisladdsystemet aktiverat, när samma manöver klaras betydligt bättre då systemet är deaktiverat.
ro
44
roxxs
BMW 130i -06 Saphirsvart
Kan bara hålla med...
Är hur nöjd som helst med vinteregenskaperna i min 130, ända är att det kan vara svårt att komma iväg ibland, men så har även felhjulsdrivna bilar problem på samma ställen.

Och som Pelleman77 säger så korrigerar den och fångar upp dumheterna på ett väldigt betryggande sätt.

Vet inte om det är likadant på de andra modellerna, men min 130 har lite svårt att få ner kraften i marken när det är lite slirigt, kör iofs med friktionsdäck...

OT: Gasade upp till 120-130 igenom blekholmstunneln idag, rutan nere hela tiden, ljudet i 130i'n orsakar verkligen välbehag :-)
Fick inte BMW chansen att kommentera resultatet?

Keep Your Distance!
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Jag läste hela ams-testet själv och vill minnas att de skyllde ganska mycket på run-flat däcken. Vid byte till "riktiga" vinterdäck fick de betydligt bättre resultat.
Så det vore kul att höra om ni som har 1serie bilar här och tycker de funkar kanon på vinterväg har run-flat eller vanliga vinterdäck på era bilar?
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Jag kör med run-flat vinterhjul, och det fungerar perfekt. Jag valde odubbade Good Year, Ultra Eagle GW-3. (Hade först dubbade Good Year med då for bilen som en hal ål på vägen och antisladdlampan lös nästan konstant...)

Jag har testat att tokköra i svängar inklusive panikbroms och antisladden har fungerat perfekt vid alla tillfällen.
Coupén
Jag kör med odubbade runflat-däck på min 130 (på bmw orginal 17" fälg), funkar perfekt. Har provocerat på alla möjliga sätt utan att minsta problem. Är SUPERNÖJD med bilen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.