AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.262

Svänghjulsmontering ( så det sitter)M30

Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Har pga obalans i motorn rivit ned lådan o kollat så det såg bra ut runt svänghjul o koppling, -Det gjorde det inte.... misstänker att man inte skall kunna dra upp bultarna till svänghjulet med bara fingrarna...Nu skall väl allt monteras ihop igen men har ngn nå bra tips hur jag skall få det att sitta kvar? Locktite??? -det är ju inte så kul att riva ned lådan för att dra åt svänghjulet en gång i månaden...verkar vara ett problem på varvvilliga M30, det har hänt en gång tidigare för mig dock med en annan bil!
be
250
benny
535im-86
hej jag har aldrig varit me om nåt liknande och kört bmw sen 89 heller aldrig hört talas om.Men locktite eller annan gängsäkring BÖR man ha! annars kan man få det problem du har fått eller oljeläck från bultarna. momentdra bultarna till man låda 105nm aut låda 120nm
Lycka till mvh Benny.... ps. korsdra bultarna det kan uppkomma vib annars byt bultar om dom ser skadade ut typ midja
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Man skall alltid byta svänghjulsbultarna om man lossat dom.
Det är sträckbultar och ska mkt riktigt bytas.

Sveriges snabbaste BMW i år oxå?
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej hopp.............................

En fundering.................. Sträckbultar............. Hur är egenskaperna på en sådan bult????

En "vanlig" bult sträcker man ju när man drar den, det är lite som en fjäder kan man säga. På tex hydraulcylindrar med stora areor och höga tryck så har vi på jobbet märkt att bultarna lätt poppar av efter ett tag om man inte dragit dem till rätt moment. Det borde ju bero på att bulten är för klent dragen och kan fjädra och efter tillräckligt många gånger så mattas den ut och går av. Men drar man till rätt sträckning så tillåts den inte att fjädra och håller tack vare det.... Dessa bultar töjer man ju en viss längd, men man kan nyttja dem flera gånger utan försämrade egenskaper. Kanske inte hur många gånger som helst men säkert 5 gånger iaf.

Men hur fungerar då en så kallad sträckbult?? Drar man den förbi bristningsgränsen men ändå så är den stark?? Eller hur är det egentligen??

//Jesper

Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
hmmm... de skulle de som monterat dem ha vetat... på svänghjulet satt det 7 st svarteloxerede havt om halvt runddragna o sönderslagna bultar o en som definitiv inte skulle ha setat där... vanlig m bult.. Vart köpa dessa bultar? nya På BMW har de säkert samma kilopris som guld... den lokala järnhandlaren kanske eller?

Benny.. de första svänghjulet lossnade efter en misslyckad växling från 1 an till 2an såg varvräknaren runt 8´strecket... sedan började det vibrera o man fick dubbeltrampa för att få i växlarna....Det var på en Bmw 528 77 med vass 3,0 motor o inge varvstopp...

På denna har det märkts gradvis först inga vibbar sedan lite vibbar o sedan de blev torrt, dvs lite fäste;) så ökade vibrationerna det blev tillslut lite jobbigt att åka bilen (psykiskt..tänk om nått rasar..annars inte mer vibbar än vid däck obalans men i hela drivlinan..) vinterbil inhandlades raskt o bilen jackades upp för inspektion o mycke riktigt samma fel.. det är dock tämligen drygt att riva speciellt när man måste låna garage för ändamålet! Mvh L
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Hur kunde du se att svänghjulet var löst med endast bilen upphissad. Förstår att du kan se om du har obalans men sedan att veta att det kommer från svänghjulet.... Eller hade du bara flyt?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325i Touring M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
Hör med bildelsimporten, de har säkert sådana bultar.

Väldigt enkelt o se detta, bara att lossa på kåpan som sitter under tråget, mot sprängkåpan. sitter med 8 bultar.

beemer.mine.nu

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Bultarna är inte så dyra på BMW, tror jag gav en hundring för åtta stycken till en M50 motor.
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
tack för tipset skall ringa o höra med BDI idag pinglar väl bmw oxå när jag ändå håller på..

David: Nja, jag rev på en gång, efter som motorn gick rent o fint o obalansen påminnde om den i 530:N så misstänkte jag direkt svänghjulet, det skulle ändå bytas ngn gång eftersom startkransen var sliten, så det var bara att ta tjuren vid hornen o börja riva!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.