|
|
|
|---|---|
|
tja jag har en bmw 325 e36 med airbag i ratten jag vill byta ratt till en sportratt med hur gör jag då med kablarna till airbag utan av få några felkoder pimpim produktions | |
| jag plockade ut lampan ur instrumenten,försökte annat men det va enklaste.Den kommer o lysa så fort du tar av airbagen,även om du sätter dit den sen kommer den o lysa. | |
|
Om du bara vill montera bort ratten m. krockkude för att prova så koppla bort batteriet först så slipper du felmeddelande/lysande lampa. /Z-motor |
|
|
Det räcker att du sätter ett 2.2 Ohm's motstånd på airbag slingan. Detta lurar systemet att din airbag finns på plats. Jag ville inte klippa sönder kablaget utan fixade en släpring med dessa kontakter, tyvärr går det inte att köpa kontakterna lösa. Jag hade tur och fick tag på en släpring begagnat. En ny kostar en bit över 1000 kr hos BMW om jag inte minns fel. Du kan ju oxå slakta den släpring som sitter på ratten, det går ju att fixa ihop igen om du är försiktig. Så på den oranga kontaken sätter du alltså ett motstånd (2.2 Ohm), jag kan fixa en bild tills i morgon och maila dig. Den andra kontakten går till tutan, jag gjorde det väldigt enkelt för mig och kopplade denna till en lös knapp som jag fällde in i plasten runt rattstången. Tutan behöver alltså inte sitta i ratten, men du måste upplysa besiktningsmannen om detta, annars blir det anmärkning. Var noga med att koppla ur batteriet en stund innan du börjar skruva, och starta inte bilen förrän allt är på plats igen, så slipper du åka till BMW och nollställa airbag lampan. Jag har besiktigat utan problem efter modifikationen, inga problem. /Fredrik |
|
|
Bra förklarat av Fredrik M. pimpim > jag har delarna som Fredrik M skriver om (orange kontakt/släpring), maila mig i så fall. /Z-motor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.