|
|
|
|---|---|
| Som rubriken lyder, har ngn en ungefärlig uppfattning vad ett nytt betingar hos BMW? Känns som det är 50/50 om bilhärket ska starta varje gång man vrider om nyckeln.. | |
| bara att gå in å fråga=) | |
|
carlsson86: Bra svarat! Man undrar varför folk bemödar sig att skriva frågor här när svaret uppenbarligen går att finna på 30 sek genom ett samtal till BMW, eller en snabb webbsökning. Jack: En snabb koll på Biltemas webbplats säger att deras batterier kostar runt 500-700 kr, så något snäpp över det om man köper från BMW är väl att vänta. Skulle gissa på en knapp tusenlapp. Wilhelm Svenselius |
|
|
Kostar strax under 1500 kr hos BMW. Prova att ladda ditt batteri ordentligt med en bra laddare - minst ett dygns laddning. Vill inte batteriet bli bättre, är det bara att bita i det sura äpplet och investera i ett nytt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mekonomens hemsida lär ge svar inom 30 sekunder bara man kan sitt regnummer skulle jag tro. Iannan du byter så kolla att laddningen är ok, laddar den inte som den ska kvittar det om batteriet är bra eller inte, det tar slut iaf. Du bör ha en 13,8-14,5V när motorn går. //Magnus |
|
| W2k: Vad är vitsen med att ha ett forum om man inte kan ställa frågor? är övertygad om att 80% av alla frågor på det här forumet går att få besvarade genom att kontakta BMW. Har inte och kommer inte att ha möjlighet att kontakta BMW pga mitt jobb de närmaste dagarna, och det gick alltså fortare för mig att få svar den här vägen. Om jag vill ha ett Biltema batteri kan jag gå in på Biltemas hemsida, men nu gällde ju min fråga ett orginalbatteri (köper du reservdelar till din BMW på Biltema?) | |
| Oj glömde i min iver: tusen tack för svaret Johan B! | |
|
Jack: Min invändning var rent principiell. Notera att jag ändå gjorde ett försök att svara på din fråga - vad Biltema tar ger ändå en vettig indikation av priset, även om jag inte räknade med att prisskillnaden mot BMW Original skulle vara så stor. Invändningen mot din fråga var som sagt principiell och bygger på en gammal mall: "Tänk om alla gjorde så." Om alla använde forumet som en ersättning för Google skulle vi snart ha en övermängd av triviala frågor som tillsammans skulle utgöra ett gruvligt slöseri av såväl bandbredd som arbetstid. Enligt god "netikett" skall man, då man söker information, alltid först göra ett allvarligt menat försök att söka reda på informationen själv. Först därefter frågar man. På så vis minimeras mängden onödigt arbete och mer energi kan (i teorin) läggas på de svårbesvarade frågorna. Wilhelm Svenselius |
|
| Jag håller inte med dig. Kostnaden för en produkt hos Biltema eller Mekonomen passande en viss BMW ger inte alls någon som helst indikation på vad BMW tar för motsvarande produkt. Det tror jag säger sig självt om du tänker efter lite. I övrig håller jag med dig, men tycker bara att din kommentar var nedvärderande och överflädig iockmed att du inte har någon som helst aning om min situation. | |
|
Jack: Generellt sett har du rätt, men ett batteri är ett batteri oavsett om det står BMW eller Biltema på (hur vet man att det inte är samma tillverkare från början?). Jag trodde att prisskillnaden skulle vara mindre. Uppenbarligen hade jag fel. Nog om det nu. Man kan aldrig känna till alla detaljer kring en anonym persons situation, det är svårt nog redan med folk man känner. Däremot kan man göra antagandet att har någon tid att posta på AP har vdb också tid att Googla eller ringa BMW. Detta är rimligtvis sant för minst 99% av AutoPowers användare. Jag ber om ursäkt för mitt missförstånd, men ber att få påpeka att en extra rad av typen "jag har tyvärr inte tid att själv ringa BMW på grund av mitt jobb, därför frågar jag här" effektivt hade desarmerat den misstanke om "brott mot netiketten" som jag gjorde uttryck för. Wilhelm Svenselius |
|
|
Notera att E38 tar två olika storlekar på batterier, 90 Ah och 110 Ah. Vilken man väljer är valfritt. Mvh Björn |
|
|
Skulle definitivt välja den större storleken, då batteriet tycks gilla att sakta men säkert gå ner i laddning om man åker många korta svängar med sin E38. Och "korta svängar" tycks vara allt under 10 mil. Jag har ett 120 Ah-batteri i min och har ändå råkat ut för detta, eftersom jag använde bilen för att pendla till jobbet med under en period (15 min motorväg). Wilhelm Svenselius |
|
|
Tack, då är vi överens.. |
|
| Japp, jag har 110 Ah idag och lär inte byta ner mig. Tack för din notering balmgren. | |
| jag har dubbla batterin 110,Ah,75Ah | |
|
Jag köpte ett batteri på Autoexperten av märke Exide (samma som orginalmonteras) för ett antal hundralappar billigare än BMW. Minns inte det exakta priset , men tror det var ca 1200:- . Det enda som skilljer är färgen ,men det kan jag stå ut med . :-) Mvh Janne |
|
|
bara gå o köp ett nytt om du behöver ett M5 THE REAL POWER 740IA ALPINA POWER FUNKAR ME |
|
| Eeeh, jo micke ska göra det och poängen med din kommentar var...? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.