AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.937

Sänkning Zm

Sida 1 av 2
Pa
19
Pajala Race
Z3m -99 X5-03
Jag har köpt ett par "19" hjul till min Z3M och undrar hur mycket man kan sänka bilen...
Pa
19
Pajala Race
Z3m -99 X5-03
Ursäkta! inte ett par utan 4 st:)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Sänkningen har ju inget med vilket fälgdiameter du har att göra.

Tex G-Powers Coiloverkit sänker bilen 35-65mm fram och 25-55mm bak. Mer än så lär knappast ge en körbar bil.

Bilar under 300hk = nej tack!!
/Caspar
Es
83
EstorilMroadster
BMW 420d xDrive M-sport -18
BMW 118d xDrive M-sport -17
vad är det för fälgar du köpt?
Pa
19
Pajala Race
Z3m -99 X5-03
Tack för svaret... var hittar jag dem..

I never drive a mercerdes again...:)
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Innan jag rekommenderar något så skulle jag gärna vilja veta vad du ska göra med bilen. Ska du köra bana eller är det för att få lite bättre väghållning och ett trevligare stuk på bilen? KW har 3 olika varianter på kit, ett som är enbart justerbart i höjd, ett som även är ställbart i hårdhet och det sista som även har justerbar rebound, vilket är overkill när det gäller vanlig gatkörning.

Mvh Henrik
Pa
19
Pajala Race
Z3m -99 X5-03
Det blir inge bana... finns inte så många här uppe:), bättre väghållning & trevligare stuk vill jag ha..

MVH
P A Y

I never drive a mercerdes again...:)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Pajala Racer: G-Power finns här Länk

Jag får mitt coilover-kit i februari så till våren kan jag visa hur det ser ut live.

/Caspar
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Är sänkningen enbart för visuellt intryck så rekommenderas det billigaste alternativet. Titta på Eibach eller H&R sänkningsfjädrar.

Återförsäljare är bla OCL/Brorsson och Forza (goggla och du ska finna).
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Håller inte med dig helt där Hobbe. En fjädersänkning utan dämpare som är anpassade till längden innebär att dämparna jobbar i fel intervall med påfäöljden SÄMRE väghållning och mycket snabbare slitage.

/Caspar
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Både Eibach, H&R samt AC-Schnitzers fjädrar är anpassade för att kunna användas med orginaldämparna. Jag skulle utan tvekan montera något av dessa då jag under många år provat ett antal fjädersänksatser och aldrig någonsin förstört några stötdämpare som folk påstår, jag vågar mig till och med så långt att jag säger att det är ren bullshit att fjädrarna sabbar dämparna om man håller sig till moderata sänkningar och kända märken. Tror någon på allvar att några av dessa stora fabrikanter skulle finnas kvar om alla fjädersatser de sålde förstörde stötdämparna på bilen? Sänkfjädrar, montering (enkelt att göra själv) och hjulinställning fram brukar hamna under 4000:-. Billigt och bra, räcker för 98% vågra jag påstå.

Mvh Henrik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Låter det vara osagt då om de sabbar dämparna, men jag skulle aldrig välja en sådan variant.. KANSKE på en "vanlig" bil, men knappast på en vagn i Z3M's klass där allt är avstämt från början. Själv nöjer jag mig inte med coilover-kitet utan byter även kränghämmare till G-Powers för att allt skall lira tillsammans.

Soda: Hur menar du att det skulle påverka dämparna mer eller mindre om man väljer "kända" märken på fjädrarna eller inte??

/Caspar
Men hur blir komforten ? 19 tum och sänkt bil ? låter väldigt skakigt, men snyggt...

Funderat på att göra ngt till sommaren 2006 :)
1. Trim.. ? (redan chippad + luftfilter) a la light trim ;)
X. Uppgradera väghållnings egenskaper (komplet sats)
2. Uppgradera Broms egenskaperna , dem är iof bra som dem är, vore kolt med något som inte dammar så jävligt :) slippa tvätta fälgarna helatiden.... sliter juh på lacken :)

//Rop
Pa
19
Pajala Race
Z3m -99 X5-03
Hej på Er.. det verkar finnas mycke svar.. tackar för det, jag tror att jag skaffar mig hela satsen.. har varit in på G-power. "Caspar" vad kostar coilover-kitet & kränghämmare??
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Pajala Race: Jag betalade ca €2.450:- plus frakt för hela kitet. Ca 23.000 svenska bananer med andra ord. Fast då är det redo för banan också. :-)

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Förresten om Du vill ha H&R istället så landar det på ca 18.000 om jag inte minns helt fel för motsvarande kit.

/Caspar
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Det finns väldigt mycket skit på marknaden. Fjädrar som inte håller måtten helt enkelt. De kan vara för hårda, för mjuka, de kan tappa härdning med katastrofala vägegenskaper som följd. Det är ju ett antal medlemmar på tyska Z-forumet som kör bana (bl.a Nürburgring) med orginaldämpare och H&R-Fjädrar. Duger det åt dem så duger det nog åt er grabbar. Men som vanligt på internetforum så är det ju hur mycket pengar man lägger eller vad man har hört talas om som räknas, eller hur?! En erfaren banåkare kör ju skiten ur en uppgraderad M-Roadster med en orginal 115hk Z3 1,8 vilken dag som helst. Lägg alltid dubbelt så mycket pengar på förarkurser eller banåkning som ni lägger ner på chassi, bromsar eller vad det nu är ni lägger pengar på om ni vill kunna utnyttja resurserna. Själv tycker jag det var väldigt roligt när jag var på ringen sist, en del blir rätt snopna hur fort det går att köra med en nästan orginal E36 323 Touring. Det kostade ett par bromsskivor men det var det värt =) Titta bara vilka tider Sabiene har satt med en Ford Transit Diesel.

Mvh Henrik
Pa
19
Pajala Race
Z3m -99 X5-03
Fick pris från "Forza" med ett "kit" med Bilstein Sprint & H & R 30 m.m Pris 12575:- eller H & R höjdjusterbara 30-60m.m för 15995:-
Har haft Bilstein tidigare på en 325 och de verkar bara bra grejer eller vad tror Ni?

Mvh
P A Y
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Pajala Race: Skulle rekomendera H&R + gula koni. Beställ från Tyskland så spar du en hel del..

Caspar: ska du köpa datalog oxå?
Annars är det ju som vanligt, ju fler skruvar desto större risk att skruva bort sig =)

Ju styvare fjädrar & hårdare dämpare man har på en roadster desto mer flexar karossen!

En Coupé med H&R + Koni för 7k förnedrar en roadster med G-power kit för 25k när de kommer ut på banan ;)

Z MMM Coupe
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Pajala Race: Vill du ha en snabb bil så får du sätt på 17"arna igen.
19" ser bra ut men går tungt =(

Z MMM Coupe
Pa
19
Pajala Race
Z3m -99 X5-03
Anders Olsson: Tack för upplysningen! har Du nån bra länk var man kan beställa...

MVH
P A Y
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.