|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tänkte testa "expertisen" lite. Köpte Compacten privat i början av oktober i år, men frågan är ju vad jag gav!?!? Specifikation: Svensksåld 316i Compact tillverkad mars 1994 Calypsoröd metallic Elektrisk taklucka (fungerande) Elektiska speglar + fönsterhissar (fungerande) Defa Patriot Larm 15" Fondmetall femekrade med Michelin däck och bra mönster. 15" Plåtfälgar med Kumho dubbdäck, två helt ok och två slut. Dimljus fram och bak. Sandgrå inredning med standardstolar, ej nötta. Pioneer CD-spelare samt originalhögtalare. Airbag endast på förarsidan. Vita blinkers fram och på sidorna. "Ädelträ" inlägg. Ej AC. Servicebok till 12-13' mil, egenservad sedan dess, kvitto finns på senaste serivce samt byte av generator/spännrulle + lambda. Ej nerlackad. Upptäckta defekter: Spricka i framrutan, rostangrepp båda framskärmarna precis bakom hjulhusen samt rostangrepp på båda bakskärmarna. Radioantenn avbruten samt mindre oljesöl på motorns högra sida. Vid provkörningen misstänkte jag kasst hjullager på någon sida. Dörrhantag på förardörr, täcklisten trasig. Vad gav jag för denna? //Stenback | |
|
20tkr mvh |
|
| Hmm... 22 kanske | |
|
Compact, över 20k mil, Ej Ac.. skulle tro att du gav 15000:- för den. // M.v.h. Spajjjs |
|
| Troligtvis ligger värdet mellan 15000-20000kr men kan säkert köpa den betydligt billigare. Allt hänger på säljarens vilja att bli av med bilen samt köparens betalningsvilja. Skulle själv ge högst 15 för ovan beskrivet ex. | |
| Fast på blocket så ligger dom runt 30+... | |
|
Precis, vart får ni era priser ifrån? 15-20K för en Compact -94? Vi sålde precis Sambons Micra en -92:a för 10 500, visst den hade bara gått 11 700 mil och om man jämför med compacten som har gått ca 23 000 mil så kändes Micran tusen gånger äldre och slitnare. Misstänker att många inte tycker om compacten och ofta ser den som en svårsåld bil därav de låga prisgissningarna. Jag gissar på runt 25K. |
|
|
"Precis, vart får ni era priser ifrån?" CompactK: Testa här så får du se ---> Länk ;) |
|
|
Skulle tro någonstans mellan 15 och 20kkr med tanke på mil och beskrivet skick. 25-30kkr är definitivt överpris för en privatsåld bil utan garantier! Mvh Ps. har själv haft en Compact och tycker de är rätt kul bilar! BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tja... jag tror att du fick ett hyfsat pris med tanke på att du la upp topicen, så säg 15-25 då. Men den är ju värd mer, 30 om du fixar till den lite. | |
|
Wendtan tror 14800 kr Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Gissar på 16' Mvh Johan |
|
|
Man kanske bör ha hela bilden av vilket skick en bil har innan man kan sätta vettigt pris oxå... Det låter exakt som den jag kollade på i Uppsala förut. Förutom de defekter och all rost du skriver ovan så noterade jag att det även var en sido-tacklad/ intryckt bakskärm på höger, gasdämpare till bakluckan var paj, en hel del missljud i drivlinan, Stötdämpare bak verkade slut och en brusten fjäder, och det var den repigaste lacken jag sett på en BMW någonsin. + att det fanns papper från bilprovningen att den hade gått 24000mil tidigare (stod runt 21000 på mätaren) Värsta upplevelsen jag har haft av en BMW någon gång, hemsk att köra, trodde inte att en BMW kunde bli så ner-risad... Begärt pris var 20.000:- sista gången jag pratade med förra ägaren och jag bjöd 13.000:- men det tog han inte. Jag tyckte det var för mkt jobb på den annars för att återställa den i skick. Fick du den för 15.000:- kanske??? |
|
|
20.000 tror jag på. Keep Your Distance! |
|
|
PowerMac: Kul sida, min kan jag sälja för 271.000-305.000! Keep Your Distance! |
|
|
Fel av mig 271.000-285.000 ska det vara. Keep Your Distance! |
|
|
Tack för responsen, dags för lite feedback. Jag hade kikat efter en Compact ganska länge och det jag önskade var: -Taklucka (mycket hellre än AC, en 11 år gammal AC är inget jag är beredd att hålla igång) -Solidlack och ljus inredning (metallic är svårare att bättreingsmåla, fast det blev ju inte solidlack i slutändan =( ) -Vita blinkers runt om och alufälgar (vita blinkers bak fattas) -Manuella fönstervevar (verkar "omöjligt" i kombination med taklucka, var väl något paket kan jag tro) Det är ju marknaden som styr priset och enligt de flesta av er har jag gett ett överpris. Compacten ligger ju ganska högt i pris med tanke på sitt nypris. När man kollar blocket så är de i regel dyrast i Stockholmsområdet och Norrland. I södra Sverige är priserna helt klart lägre. Idag finns det 15 st Compacter under 40' på Blocket, den billigaste är utsatt 29900 :- och den billigaste i Stockholm med angränsande län kostar 40', givetvis är den förmodat i ett helt annat skick än min. På Bytbil är även där den billigaste på 29900:- och den billigast i Stockholm med angränsande län en för 47500:- i Västerås. (sökte på "Compact") Det jag vill mena med det här är att visst är det en snik beemer som ofta inte får de bästa lovord på det här forumet men det finns helt klart en marknad. För mig var inte sedan/coupé ett alternativ. Något som många här säkert hellre hade föredragit. Jag går inte in på varför. Frågan var ju också vad jag betalade och inte vad ni skulle vilja betala för den =). Jag har kollat på en del Compacter i prisklassen 30'-40' och i regel bjudit under med 5', jag har inte fått en enda en av dom. Ett exempel var t.ex. en som var ute för 32', soldröd 94a, 19' mil, samma spec som min fast sunkigare. Fanns i Bromma, bjöd 27' fick den inte. Hade pratat med en tidigare ägare som fick 17' för samma bil jan-feb 2004. Han sa att han var ute efter en extremt snabb affär och det fick han också. Så visst kan man göra både bra och dåliga affärer. Pär:an Det var säkerligen det "liket" jag köpte. Angående mätarställningen så finns tråden: Länk Jag valde att inte ta med det i den här tråden eftersom jag gissade att fokus skulle hamna på just mätarställningen. Så det ni har trott får jag väl dra av ett antal tusen ifrån =). Vet inte om säljaren fixade till något för jag har kört 500 mil och varit under bilen vid två tillfällen, någon brusten fjäder har jag inte upptäckt. Dämparna är inte i nyskick men helt slut är dom inte. Sommardäcken satt med 195/60-15 på väster fram och höger bak samt 195/65-15 på höger fram och vänster bak (dock samma däckmärke/modell). När det fixades till blev det en helt annan bil på vägen. Efter byte av hjullager vänster bak försvann de oljud jag hörde tidigare. Utsatt pris var 23'. Säljare ville omöjligt gå under 20' eftersom det var vad han skulle få i inbyte (mot nybilsköp). Vi kom överrens om 20500 och jag är nöjd med det fortfarande. Hittades dessutom 108 kr i mynt när jag tog bort mittkonsollen, så 20392 kr blev slutnotan =) En bild på liket: Länk Bilen går som pendlarbil och jag har som mål att inklusive soppa/skatt/försäkring/värdeminskning/reparationer ska jag hamna under 15 kr/mil, vi får väl se om det går. //Stenback |
|
|
Japp, det är samma bil då. Men han hade kanske lagat upp en del efter att jag kollade på den då. Jag läste upp de fel jag hade hittat på den för dåvarande ägaren så han kanske fick lite att pyssla med ;) Att en fjäder var brusten bak är jag säker på. Hela bilen lutade åt höger och det dunkade så fort man åkte över smågupp (fjädringen slog i botten). Jag tror jag kollade på den i slutet av september. |
|
|
Om den billigaste Compacten ligger ute för runt 29000K så går det inte riktigt ihop för mig hur folk här kan säga att den ligger runt 15000K? Det är ju ändå som Stenback skriver att det är marknaden som styr priserna? Om man säljer en bil så spanar man väl först in vad folk försöker sälja liknande bilar för på marknaden(Blocket, tradera osv). Om nu bilarna ligger mellan 29 och 40K så sätter man väl inte ut ett pris på 15K? Eller? =) |
|
|
CompactK: Som vanligt gäller det att skilja mellan begärt pris och vad man verkligen får ut för en bil. Stämmer nog mkt bra att det är marknaden som styr priserna, men i daxläget så tror jag att s.k "marknaden" är = köparna, jag tror inte att säljarna står för prisbilden på bilar. Så otroligt ovanliga och eftertraktade är inte 316i Compact att man kan begära vad som helst och få ut detsamma. Det är ingen Ferrari Enzo vi pratar om. Min personliga åsikt bara... |
|
| Det hela handlar om man har bråttom av med av med bilen eller om man kan vänta på rätt spekulant med välfylld plånbok och ärlig uppsyn. ;) Så här pass gamla bilar är sällan felfria och defekterna drar givetvis ner prisbilden. Dock kanske inte i annonsernas gyllene felfria och välaktade värd där allt som glimmar måste vara guld. Se upp för damkörda prästbilar bara... ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.