AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.287

Varför är min stereo totalt tyst

Sida 2 av 2
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Pratade med BMW idag och dem verkade måtligt intresserade av att hjälpa till ev. kan man köpa ett utbytes eller laga det gamla steget men det var inte billigt. Va trött man blir:-( Det blir nog att åka till BRL igen o be dem fixa ljudet snart så skiter jag i hur bara jag får tillbaks ljudet

Ingen som vet vart man ev. kan hitta ett org. begagnat steg har kollat runt lite på diverse bilskrotssidor utan resultat.

BMW lagar inget tyvärr, beror inte så mycket på vilja som regler för garanti osv. Försök få kontakt med en "gammal hederlig" radioverkstad som inte bara är intresserad av att sälja nytt. Det kan ju mycket väl vara ett enklare fel med lite tur.

FP
M3
1.024
M34ever

Folke

Jag behöver tips på såna i eller kring Göteborg

Micke

Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Om Du skall satsa på att få liv i syeget. Öpnna detoch kolla. Borde vara ett motstånd som brunnit = det är svart på kretsarna runt det. enkelt fixat med lödkolv eller händig polare.

Grejjen är dock att om Du kopplar in en eftermarknads-CD så kommer det panga igen pga för hög effekt ut från CD och in i steget.

Sorry.

Carl
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Tråkigt med att va utan ljud. Jag vet att mds säljer slutsteg som passar orginal stereos o de kostar ca 1800:- om jag kommer ihåg rätt.
Titta på deras hemsida www.mds.se
M3
1.024
M34ever

Carl 123

Jag öppnade o kollade igår, kollade visserligen inte jätte noga men såg inget som såg svart ut i alla fall.

Vidr det med en eftermarknadsstereo är jag medveten om det eller jag har blivet ska säga. Men eftersom jag har ändå har köpt en ny stereo som troligtvis är bättre än orginalet känns det lite gran som det är bättre att satsa på nya grejor istället för dem gamla.

Men enligt BRL skulle jag byta alla högtalarte vilket låter märkligt i mina öron tycker till och med det låter märkligt att jag måste dra nya kablar men det har jag kanske lite mer förståelse för än at byta alla högtalare. Kan någon förklara hur jag enklast går till väga med nya stereon för att få tillbaks ljudet. Möjligt jag är trög men jag är inte bra sånt här och jag kommer inte göra det själv.

BRL hade vad jag förstod inga steg som kunna ersätta det gamla eftersom det var ett 3-vägs system, men annars lät ju det som en bra lösning. Ska kolla på mds.se igen Vet någon om detta steg ev. lirar ihop med en eftermarknadsstereo annars är det ju kanske inte så smart en lösning.

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Ska man ha annat en orginal så är det föredra nya kablar o så vidare, är din orginal inte sönder o det är fel kanske i steget så är nog slutsteget ett mycket bra alternativ. Orginal stereon är igentligen helt okej fasten den kanske inte har så mycket finenser. Det som är ofta problem när man byter grejer till bmw så är det störningar som kan ställa till det. Det kan va lättare i det äldre modeller, men kan va bra veta i förväg riskerna. Störningar är inte så skoj lyssna på.
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Hej!

Jag ska bygga nytt ljud i min E34 -93 och jag har ett slutsteg som jag inte kommer att ha användning för i framtiden..

Steget i skuffen går inte att byta ut till ett annat steg eftersom orginal steget har inbyggda delningsfilter speciellt framtagna till dina högtalare i bilen.

Så du får gärna köpa mitt orginal steg, jag vet ju inte om det passar just i din bil. Fast det borde ju gå att ta reda på..

hade tänkt mig 1500kr för det om du är intresserad. det är väldigt lätt att byta.

sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
De är den bästa lösningen som Bmw 525tdsa ger dig. Jag har fått smaka på att de inte är lätt att bygga på denna eftersom min har oxå nått slags steg så de är att sätta tillbaks orginalet o bygga sub genom högnivå istället.
Orginalet passar oxå bättre till bilen.
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Kolla min tidigare post med sprängskissen. Jag har uppgraderat ljud i två styck e36 och i båda fallen bytte jag orginal-CD, drog nya kablar från CD till respektive högtalare. Sedan blir det till att sätta dit ett delningsfilter och skarva på orginalkablarna. Du behöver trevägsfilter fram och tvåvägsfilter bak. Antingen så köper Du dessa på MDS eller liknande eller så bygger Du egna med lödkolv och lite blandade komponenter. Att högtalarna är speciellt anpassade för just det där steget är nog inte helt sant. Det är nog snarare så att ett normalt delningsfilter löser det där galant.

Carl
M3
1.024
M34ever

525tdsa

Kan inte du skicka ett kort till mig på ditt steg då kan jag kolla om det passar
michal.sandvad@lesley.se

Var hos BRL igen idag o bad dem ge mig ett förslag på hur man ska lösa detta elände. Och enligt BRL är det troligtvis billigare att byta alla högtalare än att montera ett delningsfilter eftersom det det tydligen var ganska dyrt när det är 3-vägs.

Eftersom jag absolut inget kan om detta själv kommer jag att lämna bort all jobb så alla tips om lödning etc. kan ni glömma:-)

Om det är någon här som känner sig sugen på att föröska istället för BRL för en slant är det oxå välkommet, nu ska ljudet tillbak kosta vad det kosta vill.

M3
1.024
M34ever

Nu har jag fått svar från BRL ca. 5 timmars jobb + nya högtalare 7000-8000:-

VARFÖR SKA JAG STRAFFAS SÅ HÅRT?

Då blir det nog att kolla med MDS istället och ev. ersätta steget med ett annat är det något sånt här ni pratar om
Länk

Annars blir det BMW och ett utbytes steg typ

Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
m34ever

Jo jag kan fixa bilder men jag har bilen på annan ort just nu så till helgen kan jag troligtvis få fram bilder.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
M34ever: Problemet är egentligen att i originalsteget har en utgång för varje element med inbyggd delningsfrekvens , MDS steget har inte detta utan fung endast som en booster , det billigaste för dig är att köpa antingen 2st 3-vägsfilter och 2st 2-vägs filter , dessa kostar från 100kr/st upp till 300kr/st färdigbyggda hos t.ex hifikit.se , eller så köper du nya 2-vägs kit som du då får med anpassade filter till , i bägge fallen blir det nog enklast att dra nya högt kablar.
Eller så letar du begagnat här:Länk
M3
1.024
M34ever

BMW52tdsa
Länk

Ser det ut så här?

Tror detta är likadant som mitt hur handlar man på ebay har aldrig gjort det förut?

Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
jag kolla på det i sommras kommer inte ihåg om det e kyl flänsar på det men anslutningarna ser likadana ut.. men du får ju fotografier på fredag eller lördag så får du jämföra.

jag tar mått åxså.

Att gå till en säljare i t.ex billjudsbranschen är nästan som att be om en rätt dyr lösning, konstigt vore det ju annars. Du har ingen kompis eller så som kan hjälpa dig med lite felsölning/kontroll? Att få igång eller byta slutsteget skulle onekligen lösa en del problem, och ev. med viss uppgradering på högtalarsidan så kan du nog vinna en del i ljudkvalité utan större ingrepp, kabelbyte osv. Ett bränt motstånd (om du hittat ett sånt) inne i steget är inte hela lösningen, orsaken måste hittas också. Annars är det ung. som att bara pumpa upp hjulet med punka utan att fixa och låtsas som det regnar...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.