AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
786

Cyclone?

Jonatan
Någon som har nån erfarenhet av hur den här "Cyclone" från dalhems.com ger för resultat på en BMW 3-serien 83-90??
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Funkar inte !

Funktion före styling!
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Cyclone.......... Ett skämt.........

//Jesper
Finns det någon som provat??
max f
jag skulle inte vara så säker på att det inte fungerar strömmar det på i virvel så blir det ganska effektivt ta en petflaska och fyll den med 1 liter vatten sen vänder du upp och ner på den och låter vattnet rinna ut sen gör du samma sak igen fast snurrar på flaskan så det blir en virvel då tömmer den flaskan snabbare inte det bästa sättet men det visar hur det fungerar i praktiken.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
I exemplet med petflaskan så fungerar det för att det bildas ett hål så att luft kan komma in i flaskan. Det har ingenting med luftströmmarna i ett insug att göra.

Det är bara ett sätt att lura pengar av folk.

max f
ja det är klart det kommer in luft i mitten annars vore ju nått fel. men sen är det så att för att cyclone grejen ens ska funger så kan du ju inte ha plenumkammer utan det måste vara raka rör annars blir det ingen snurr på luften men jag skulle aldrig lägga pengar på en sån grej att det blir lite snurr på luften vinsten är inga procent utan snarare 0,01% eller nått sådant bättre att satsa på turbo. billigare per hp också
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Coolt!

Alltså om jag köper cyklone +15% och rakarörs virvel dämpare +30% så får jag 218hk*1,15*1,3=326hk!!! Släng er i väggen M5:or!

mvh Kristian
63
79
635 Turbo
635 CSi -84
Det finns vissa taxibolag som kör med cyclone, skall tydligen marginellt sänka bränsleförbrukningen......
Tror inte att den är speciellt effektiv.
Det finns många udda/roliga sätt att sänka bränsle förbrukning eller höja effekt. här är några exempel:
"Luffarturbo" en fartvindsturbo(tryckbox) som pressar in luften med fartvinden (vanligt på racemotorcyklar man lär viss uppnå ca 0,2 bar övertryck), "Vatteninsprutning" effektivt på turbobilar funkar även på vanliga sugmotorer, Holly tog fram ett kit med slang och givare för vanliga V8 bilar, "Isbox" box med is där bränsleledningen passerar, skall tydligen vara bra med kallt bränsle (finns färdiga kit från Moroso), "Elvattenpump" någon hk blir det nog om man slipper driva vattenpumpen med motorn, mest vettigt för konstant kylning även när motorn är avstängd.
"Slick 50" eller dylikt jag har skeptiska vänner som tillslut har provat......döm om deras förvåning när tomgången plötsligt ökar pga att motorn går lättare. finns säker både HK och bränsleförbrukning att vinna på det.
Med dagens komplexa insprutningssytem och felsökningsfunktioner katalysatorer mm så bör man nog vara lite försiktig innan testar "Kalle Anka trimning"

Mvh Johan

max f
aldrig hört talas om att taxi kör med cyclone måste vara något litet bolag det. men 15% tror inte jag det går att få vore väldigt konstigt då dom jag har snackat med kan inte tänka sig att det skulle ge så mycket men det skulle dom testa i alla faall .
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Om dessa saker skulle funka så bra, så skulle dom sitta orginal på dagens bilar!

___
Länk
pangkaka
kolla Länk också power booster e rätt så sugen på att köpa den tror nog att den skulle funka hyfsat bra...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.