|
|
|
|---|---|
| Hej jag undrar vilken motor som e bäst å använda vid turbo bygge på en e30??? bryr mig inte om de e mycket jobb å göra... | |
|
hmmm cosworth motor funkar ju bra vet vi ju |
|
| jo jag vet att din bil gick bra. men jag vill hålla mig inom bmw. | |
| cosworth-bmw: Hvilken låda anvendar du? BMW eller Ford? Har du bilder av bilen din? Låter som ett interresant bygge! | |
|
jag kan svara på att de var cossie rwd lådan. |
|
|
m50 eller m42.. inte flinta m20... s50 och s54 är för dyra. Den bäsat motorn för att turbo konvertera (lite beroende på vilken effekt du är ute efter) bör vara m42, 4-cylindrig m50!? den har tex. oljekylning på kolvarna vilket flinta m20 inte har (det går i och för sig att åtgärna). M42 och m50 har inga vipper som kan pajja. Billigare om du ska ha smidda grejer (33% billigare) i en 4:a änn om du skulle ha en 6:a Som sagt det beror ju lite på vilken effekt du siktar på.. du har ju mer "gratis effekt" i en 6:a men det är ju dyrare,,, men något jag avråder ifrån är m20... ett mer värdigt "svart hål" är m50 eller m42 Nu kanske du blev lite klokare alla fall!? /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
|
M42 saknar färdig köpa-och-skruva-på-lösning för oljekylning vilket kan medföra problem om man inte kan konstruera detta själv... /Anton |
|
|
det måste väll kunna gå o fixa? humm faan dat har jag aldrig tänkt på.. går det inte o sno från m50 på något sätt... dom motorerna är ju rätt så lika?? Någon som vet om det går/egen lösning får gärna skriva? /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
|
Det finns några som löst det. En som jag inte minns namnet på har byggt en egen adapter. Sök på forumet så bör du hitta det. Ett långlopps-team vid namn Rutger Racing kör med M42 i en E36 compact kaross. Den har oljekylning. Om jag minns rätt så är det Jaktlund som byggt den motorn. Det har varit på gång med en mindre batch adaptrar så man kan skruva dit 325 E30 kyl i fronten och dra egna slangar för oljekylning, men det har pågått ganska lång tid nu så det kan kanske ses som långt borta. Jag hade själv planer på att bygga om ett filterhus från M40 eller M42, vilka jag har för mig är likvärdiga. Men det blir en hel del jobb med både fräs och svets och nu när bilen är såld så känns det inte så högprioriterat... /Anton |
|
|
tack för tipsen.......har på ge en m30 3.5 liters vad tycks om den??? säg att man komp sänker genom att svarva av kolvarna lite kanske porta toppen samt tar upp förbrännings rumet lite .. jag gör även ett eget grenrör... ge gärna tips hur det skulle kunna funka och hålla, och vad man ska änvända för turbo och spridare mm... mvh patrik GOTT NYTT ÅR OCH SNABBA TIDER HA DE BRA ALLA |
|
|
ja vore kanske bra om nån ville svara här och hjälpa oss med denna fråga här över.. mvh simon |
|
_WmB_ |
mr_xx81: vad har du för effekt mål med motorn? |
| så mycket som möjligt.... ca. 500 | |
|
m30 är som m20... en riktigt flinta motor som strengbohm säger. kör på m50 istället om du vill ha en 6a. annars m42. m30 har en kamaxel, m50 har dubbla överliggande utan vippor som kan gå sönder som kan resultera i totalras med krokiga ventiler. sedan är det ju väldigt mycket volym i motorn. inhandla en vanos befriad m50 och bygg på det. så skulle jag ha gjort om jag var rik. hur mycket pengar hade du tänkt att lägga ner på motorn? mvh Eric BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den... |
|
_WmB_ |
jag hade byggt på m30 3,5 du hade hittat finns kapacitet i dom motorerna om den sitter i rätt kaross (e30) |
|
i rent meck perspektiv.. så slår m42/m50... m20/m30. mycket finar gång i m42/m50 /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
|
s38b36 skulle ja satsa på... men de e ju kanske för att ja har en som sitter i min kärra redan visst de e dyrt men helt klart bäst mvh pezen Länk |
|
|
det ända problemet med den motorn är väll att den inte växer på träd? så om du hittar en så får man betala en hel del? /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
| jag har spanat lite på dom me.... de finns ett par.. den billigaste jag hittade var en s38 med kabelhärva för 25k. blir m50 motorn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.