|
|
|
|---|---|
|
Hade en klasskompis under gymnasie-tiden som körde runt i en gammal Celica... varje gång han vred på ratten eller tryckte lite hårt på bromsedalen så skrek däckn, precis som i filmer... även om farten bara var 30-40, ha ha! Frågan är: Är det någon viss sorts däck som skriker så eller behandlar man däcken på något speciellt vis för att få dem att skrika??? | |
| Dåliga gamla däck kan väl iofs skrika lätt, och om fjädringen på bilen är kass så har det en tendens att skrika också. Jag fick kass fjädring på en gammal 240 en gång, det skrek så fort jag tog en kurva över 20 km/h. Sen bytte jag fjädring (hade samma däck kvar) så var Hollywood-tjutet borta. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ökar man på toe in så bilen plogar lite mera så skriker det väldigt lätt när man svänger, då man skjuter ytterhjulet till viss del framför sig. ///MVH Hasso Länk |
| Jag köpte gamla avdubbade vinterdäck till min föredetta gamla caprice. Det tjöt i däcken när jag körde rakt fram i p-husen ;-) | |
|
Jag hade en relativt ny bil med extremt torra vanliga sommardäck. Bilens däck tjöt som bara den, speciellt på gatsten sommartid. När man kom körandes, även jättesakta, så tjöt däcken jättehögt. Folk vände sig om efter bilen men fattade nog aldrig riktigt att det var min bil som lät..... som tur var... Bytte däcken mot nya, mest pga pinsamhetsfaktorn... ___ Slippa-bli-blåst-guiden för dummies: Länk |
|
|
Eller så åker man till öststaterna, där skriker däcken när du parkerar :D /Manray/ |
|
|
Sava däck ( gärna urdubbade vinterdäck) är grymma Hollywood däck, man kan nästan göra likt Råååger Mååår i Helgonet i sin vita P1800 och köra med däcktjut på grus då... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Har ni märkt också i äldre rullar att det skriker som attans när dom kör på grus? =) | |
| Var det inte någon gammal Bond-film, kanske "I hennes majestäts hemliga tjänst", där det det skrek ordentligt om däcken vid körning i blötsnö. | |
| säger ni att ni inte har valt det som extra utrusning? jag valde det som tillval, så nu skriker det om däcken även när den står still!!! :-))) | |
|
En kompis hade en uppsättning tjeckiska däck på sin SAAB V4 när vi var nyblivna körkortsinnehavare. De skrek faktiskt nere på stranden oxå. /Fredrik |
|
|
Det var inte din kompis som skrek då? :P "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
He he, nej det var de Tjeckoslovakiska (hette så på den tiden) däcken som stod för det ljudet. Jag har för mig det var Sava däck, men de är kanske inte tjeckiska… Har för mig att detta var dubbdäck med dubbarna utdragna. Precis som Gasar-Magnus är inne på. /Fredrik |
|
|
Ok... Tackar för alla svaren. Vore kul att göra en liten film... Hastihget: låg Däckskrik: mycket och högt! |
|
|
Jag... ehum... rejsade mot en MB 320 genom gamla stan. Hans däck skrek, inte mycket men, hela tiden. Kudne se i bakspegeln att hans chassi definitivt inte var ställd på bana utan snarare komfort. Det senare ger lägre g-krafter och därmed större sidokrafter på däcken som då låter när dom ligger på gränsen för fäste. Var rätt skönt att trolla bort honom med min go-cart som knappt krängde ens. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.