AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
991

Vindrutespolningen strular på 525 Tds

Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Hej, som sagt spolningen till vindrutan går ej,torkarna går sina slag o stannar men ingen spolning.Har mätt o ingen ström fram till pumpen,kopplade om o satte intensivspolningskabeln på stora "baljan" o det funkade.Någon som vet vilket relä man ska kolla ,ingen säkring sönder såvitt ja kan se.

HBK
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Hej!
Vi kan ta varandra i hand, jag har liknande bekymmer med min spolning, se inlägg.
Hoppas vi gemensamt får till en lösning, jag hör av mig om något utanför detta forum dyker upp, eller jag kommer på något annat

Visa användare
43
Fredrik Svempa
1602 touring -72
525i Touring -93
Jag har ett annat problem, spolningen till lyse, dimljus går igång av sig själv när bilen står..... Har ingen aning vad det kan vara. Vet någon?????
E34 525t -93

St
139
Steelneck
525tdsa -93
524td -89
Hej!

Jag har en BMW 525 tds med vindrutespolarproblem, fast jag har kollat upp det nu, det är otätt mellan pumpen och spolarvätskabehållaren, all spolarvätska läcker ut.

Kollat alla säkringar?

MVH!
Visa användare
153
koola
Tja, ja alla säkringar e hela ,iallafall de jag hittat! De e så att om man tar spaken bakåt så startar torkarna o går sina bestämda slag,så de reläet funkar ju,men spolnigen får ingen ström,kanske ytterliggare ett relä som styr det? Kanske strömmen går direkt från spaken till pumpen för det brukar ju spruta spolarvatten hela tiden om man håller spaken inne!!

HBK
Lite tankar från en elektronikgalning:
Du är nog rätt ute "koola".
Spaken jordar motorn direkt och plusmatningen går via säkring 24 i främre säkringsboxen, sen finns det ett relä till intensivrengöringen och eftersom du säger att det funkar när du kopplar in intensivrengöringskontakten till den vanliga så verkar det som om kretsen mellan spaken och pumpmotorn är trasig. Det är nämligen samma säkring till bägge pumparna.

Jag har titta på ett elschema till en tds -94 med ZKE systemet.

Det finns även WWM-systemet med en modul(dator elektronikenhet... kallat vad du vill) men skulle inte tro att ni har det på era bilar. WWM-systemet jordar pumpen från modulen.

Hoppas detta kan vara till nån hjälp...
Visa användare
153
koola
Tackar Johannes,så kan det nog vara ja,för det är "ständig ström" fram till intensivpumpen ( har testat)o sen jordar man väl när den används.Får nog kolla kabeln fram till "stora" pumpen o se om jag hittar något gaelet........

HBK
"koola" och "GUP"!
Ni har fått mail.

"Fredrik Svempa".
Startar verkligen pumpen eller rinner det ut av sig självt...? Det sitter backventiler som ska förhindra att det blir hävert-verkan i strålkastarspolningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.