|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har ett problem med min passagerare dörr så fort det fryser bara några få minus grader går den inte stänga eftesom låset verker frusit igen. Det går utmärkt att öppna dörren med fjärren men den går alltså inte stänga sen utan jag får dra igen dörren från insidan och sedan låsa dörren. När jag har gjort det går det sedan inte öppna den förren den har tinat. Har försökt med 5-56 och nåt annat isspraystjufräs. Har någon haft liknande problem? och vad har ni gjort åt problemet Det är märkligt nog men föga överraskande min e46 -04 som strular. | |
|
Jag hade liknande problem med bakdörrarna på min e34 93. Jag hittade dock aldrig nån lösning. /Ola |
|
|
Du kan ju först tina upp den i något garage. och sedan spruta dit låsolja. det brukar funka. Nya bilar strular mer än gamla mekaniska ;P ;> |
|
|
Verkar vara ett standardfel. Har haft detta bekymmer på alla mina BMW. Knepigt att det just är höger framdörr som alltid fryser. Och precis som du skriver så går den att öppna men inte stänga. Jag har aldrig funnit någon lösning mer än att sätta på värmen och rikta munstycket mot dörren så det släpper. Lyckligtvis finns det värre bilar. VW säger jag bara, där får man ha ett koben varje gång det blir kallt för det går inte att få upp dörren. Enda bilarna som varit helt förskonade från detta är mina volvobilar. Har haft alltifrån 140, 240, 740 till V40. Men dom kanske är konstruerade för vinterklimat;-) |
|
|
Tomas Har själv samma erfarenhet, har kört mkt. volvo tidigare innan s60, 850, s40 mm. men aldrig haft problem. Ok förstår om det fryser -20 men här snackar vi -2 och dörren går inte stänga. Tycker min E46 har lite för många fel för att jag ska vara riktigt nöjd faktisk. Glaset i bakluckan går upp ibland när man stänger en dörr? låsen strular, har varit inne på omlack av bakluckan p.g.a. rost? CDn krånglar vad blir nästa har bara haft bilen sedna i maj. victorduvet japp det är så jag är tvungen göra varje gång lite omständigt dock har testat med spray 5/56 men vilken ska jag använda den funkar ju tydligen inte? |
|
|
M34ever Altså vanlig låsolja som man köper på vilken mack som helst. en liten röd flaska. sånt funkar väldigt bra. Löser Is och förhindrar frysning ;> |
|
|
Smörj innan det börjar frysa, det är bara konstigt tycker ni att pasargerar dörren fryser men den används ju inte så ofta som föraradörren så det krävs bättre smörjning det är allt, gossar. |
|
|
Svempa>> Om det vore så enkelt. Tanten åkte med mig varje dag, skjuts till jobbet, felet bestod. Så tyvärr grundar sig inte problemet på dålig användning av dörren! |
|
|
Jag hade lika mycket problem med min 240 som jag hade innan min 520... Så jag håller inte med om den som ovan sa att volvo var förskonad från problem :) /Ola |
|
|
Hade samma problem på min gamla e30 vintertid. Kom på två nödlösningar, men aldrig något som fungerade i längden (idogt smörjande osv.) Nödlösningarna bestod av ett äkta biltemaspännband ett par gånger, tvärs igenom bilen i baksätet. Andra gånger gick det att värma lite på låsmekanismen på dörren (den som greppar tag i öglan i B- resp C-stolpen) med en ciggarettändare. Så vintertid fanns alltid en tändare och ett spännband i bilen :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
FAN då var det dags igen dränkte låset i 5/56 igår kväll när det var + grader och imorse var det samma jävla strul -2 och dörren går inte stänga. Ingen som har ett bra tips på vad jag ska smörja skiten med har testat låsolja/tiner och 5/56 Helt otroligt på en sån ny bil |
|
|
Det som kärvar/fryser är själva mekaniken i dörren och det kommer man inte åt att smörja från utsidan. Man får helt enkelt plocka ner dörren och omsorgsfullt smörja allt som rör sig. Till detta ska man inte använda 5:56, det försviner efter en liten stund. CRC har ett medel som är tunnt som vatten när man sprutar på det men efteråt lämnar en vit torr smörjande hinna med teflon. Stora mängder 5:56 rinner bara ner i dörrbotten och löser upp rostkyddet !!! |
|
|
5-56 är inte direkt bra överhuvudtaget som smörjmedel, löser också upp det fett som ska finnas i låsmekanismen så varje gång du sprayar med 5-56 blir det bara sämre och sämre smörjning. klart bästa vore att smörja med ett bra fett ämnat för lås . du kanske har problem med "skraplisten" till rutan så att låset exponeras för regn /smältvatten hela tiden? kan vara nåt att kolla upp, inta allt för ovanligt. |
|
|
Isåkare / powerpak tack för tipsen det hade jag ingen aning om faktisk ska kolla efter något annat och bättre medel. Tror dock inte "skraplistan" är dålig bilen är ju andå ganska ny |
|
|
5-56 innehåller dessutom vatten har jag fått lära mig på gamla dar. mvh |
|
| Vad säger BMW om du ringer dom ? | |
|
Akta dig bara för Litiumfett med ptfe, flera varianter torkar istället och blir som gnekande mjöl.. ang. skraplisten så räcker det att den monterats lite granna för långt framåt så kan det sippra in vatten i skarven mot den vertikala listen i nedre bakkanten på rutan. sånt åtgärdas vanligtvis via garantin. (i vissa fall även strul med låset) |
|
|
Garantin gick tyvärr ut i oktobar men man kan ju kolla med BMW ändå kanske dem kan åtgärda det med lite god vilja i alla fall. Tänkte jag kolla rmed Er först om det är någon som har haft samma problem innan jag ringer o tjata på BMW. |
|
|
BMW har en genomskinlig vätska man skall pumpa in i låsen när det har frusit. Kommer ej ihåg vad den heter eller priset. Men den fungerar och är inte allt för dyr. Sen så skall man smörja låsen med låsolja, INTE 5-56. I nödfall så kan man ta till WD-40 men INTE 5-56!!! |
|
|
PowerMac Nej har förstått att 5-56 är fel får testa något annat medel. Har prcis pratat med BMW och dem fixar det inte i alla fall. Utan man får ta loss panelen och smörja upp med fett enligt dem. Tycker det är dåligt man själv ska hålla på med sånt på en så pass ny bil. Har aldrig haft så många irreterande småfel som på denna och det är den nyaste BMW jag har ägd:-( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.