|
|
|
|---|---|
|
Tjena har en fråga om min klimator på e39an när jag startar bilen kall så går värmefläkten upp några snäpp som den ska göra men sen allt efter bilen blir varmare så går den inte upp och börjar blåsa mer varmluft, den kan ju knappast ha uppnått värmen jag ställt in i cupen 25C på den korta tiden jag har märkt att den aldrig går upp till mer än ca 1/3 av effekten på cupefläkten samma på sommaren har bilen stått i solen och är skitvarm och jag startar acen så går endå inte fläkten för fullt för att försöka få ner värmen snabbt, den går bara på samma 1/3 av effekten ska den verkligen funka så? jag hade en volvo s60 som hyrbil i somras och när man startade bilen och hade ställt in låt oss säga 20c så smällde den full effekt på acen ända till värmen i cupen var nere i 20c så funkar det inte på men e39 tacksam för all hjälp jag kan få | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är "livsfarligt" för kroppen att bli dränkt i kalluft så var glad att du får styra det manuellt. Det finns lika många panelverisoner som mjukvaruversioner från 96-2003 och de funkar lite olika. På min 528-96 så fick jag alltid köra fläkten manuellt i kylläge medan i värmeläge så funkade den automatisk så varvet ökade när bilens kylvatten uppnådde inställt temperatur typ 22C medan den gick alldrig upp till full flås automatiskt max ca 75% förmodligen för det är otrevligt :) 540-01 är mera automatiserade i både kyl och värmeläge där får man sänka manuellt istället för att inte blåsa bort : i vissa fall. mao de är lite kryptiska i styrning genom åren. ///MVH Hasso Länk |
|
Powder80: Om fläkthastigheten aldrig rör sig alls brukar det räcka med ett tryck på "Auto"-knappen så aktiveras automatläget för fläkten och "Auto" tänds i displayen. Så fort man kör fläkthastigheten manuellt avaktiveras autoläget och man får trycka på "Auto" om man inte vill hålla på och justera manuellt. Med reservation för årsmodell som Hasso säger, ovanstående beskrivning är hur det fungerat på mina bilar, en 97:a och en 98:a. Mvh /Janne |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ok Janne bra input!! jag förutsatte att han körde i Autoläge :) vilket jag själv alltid gjort :) man kan ju inte slita på knapparna :) ///MVH Hasso Länk |
| jorå jag har helt tiden kört på auto läge | |
|
Auto-läget på kliman? Jag kan ha fel men din felbeskrivning tyder på att du inte kör också fläkten på auto. Tryck en gång till på Auto-knappen (fast den lyser) och se vad som händer. Mvh /Janne |
|
| Jaghar en 530i från -01 och den blåser då "fullt" för att kyla ned bilen fort på sommaren och nästan fullt på vintern för att värma kupen så fort som möjligt | |
|
trycker jag 2ggr på autoknappen så går den ju bara tillbaka till manuell läge fläkten verkar funka på auto men den går endå bara upp till 1/3 på auto ska det blåsa mer än så får jag trycke upp den själv när bilen är iskall så står den på 1 snäpp sen går den upp mot 1/3 när bilen börjar bli varmare men fläkten blåser aldrig mer än så hur kallt det än är i bilen |
|
|
Som jag upplever det, oavsett vad man ställer in för gradantal får man justera på centrumutblåset uppe på instrumentpanelen för att få den att reagera smartast. Dvs är det jättekallt ute, sätt den på 3 röda prickar, är det jättevarmt ute sätt den på 3 kalla prickar. Jag har alltid funderat över detta, men aldrig kommit fram till någon logisk slutsats...funkar gör det dock. |
|
|
Mittutblåset är manuellet för att du skall kunna ha svalare luft vid huvudet än vid fötterna! Vid 3 röda prickar på mittvredet så får du samma temperatur i mittutblåset som i ve andra utblåsen dvs. den temperatur som ställts in med termostaten. Genom att vrida mittvredet mot de blåa prickarna kan du sedan sänka temperaturen i mittutblåset efter behag och oberoende av termostatens inställning. Mvh, Steaman BMW 316ti -02 MB C32 AMG -02 LR Discovery V8 -01 |
|
| Min E39 -96 blåser bara icke-uppvärmd luft i mittutblåset mot baksätet vilket gör att jag måste stänga det utblåset på vintern. Är detta normalt för E39 eller har jag något spjäll eller liknande som lagt av? | |
Jepp har för mig att det är normalt på tidiga modeller var lika på min 528-96. På senare årsmodeller så är det både värme och kyla i mittuttaget. Kan dock skilja på 540 tex. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag hade just funderingar på att fråga om mittutblåset bak. Det blåser bara kalluft i mitt också, men då kanske det ska vara så. Får söka vidare om fenomenet.. |
|
|
Har för mig att det INTE finns värme till utblåset för baksätet... prosperity is a mindset! |
|
|
Hej! Om jag har fläkthastigheten på "ett streck" så händer inte mycket på fläkthastigheten då bilen blir varmare och varmare. Har jag däremot fläkthastigheten på mitten så ökar den 3-4 streck tills önskad värme är nådd, sedan sänks fläkthastigheten till mitten igen. Har läst någonstans att det ska vara så, men som sagts tidigare.... det finns många varianter på styrning till en E39. Min 540 -96a blåser också bara kallt i mittenuttaget bak. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.