AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.033

växellåda, trög, kuggar ibland

CJ
5
CJS
520i Touring -02
har nyligen köpt bilen och reflekterade inte först men nu tycker jag att växellådan känns 'trög' (hade automat på min förra bmw).
När jag lägger i en växel så får jag liksom stanna upp och hålla ett visst tryck en kort tid för att växlarna ska trilla i. Det går att växla snabbare men då får jag trycka till rejält, hårdare än vad jag tycker är normal. Det är inte jättetydligt men fick mig att reagera, så jag började testa lådan lite.....

Om bilen rullar i normala hastigheter och jag trycker ner kopplingen,och trixar lite med spaken mellan friläget och en av de högre växlarn så kuggar den.

Testade kopplingen, men den verkar hugga bra. Bilen är svensksåld, 9000 mil och utan skäl att misstänka manipulering (fd tjänstebil)

Känslan jag har är att den inte frikopplar fullt ut vid nedtryckt kopplingspedal....men jag vet inte. Jag har testat och noterat problemet på alla växlar.

Är det någon som kan tipsa mig om vad problemet kan vara vore jag tacksam.

Ci
531
CiM
325ciM-04
testa att synkronisera lådan. hade samma iriterande problem med en annan bil. det kan vara något annat också. sök på forumet, har för mig att jag läste ett par trådar om det.
ul
47
ulfpc
520d x-xdrive -15
R1100gs -94
Hej!
Prova med att lufta kopplingen.
//Ulf
CJ
5
CJS
520i Touring -02
Tack för tipsen.
Luft i systemet kan nog vara orsaken. Bromvätskan byttes i våras, kanske uppkom då. Vet någon om det finns det några andra saker som indikerar på luft i systemet?

Att 'Synkronisera lådan' har jag aldrig hört talas om. Sökte på forumet men fick inget napp. Vad innebär det (låter kostsamt)?

/Calle

El
210
Ellinas
535i/E39-99
CJS:

Likartade och jämförliga växlingsproblem i varierande omfattning har tagits upp vid flera tillfällen tidigare och tycks finnas i såväl 3:or som 5:or, inklusive nyare bilar som min och din, med lifetime-olja i växellådan. Jag har själv problem med växlingen men bara från 1:an till 2:an men upplever växellådan i sin helhet som generellt besvärlig med svårdefinierade växlingsläggen och trög växlingsmekanism särskilt då bilen har stått en tid, exempelvis över natten.

Utgående från din beskrivning kan jag tänka mig följande: Jag radar upp dem i troligaste sannolikhetsordningen.

1) Det kan som sagt finnas luft i rörledningen mellan bromsvätskebehållaren och kopplingsslavcylindern och att kopplingen därför frikopplar dåligt: I ett sådant fall måste man allra först fråga sig om hur luften har kommit in i systemet; det kan bero på dåligtutförd luftning i samband med vätskebyte, men också p.g.a. läckande slavcylinder. I sådant fall är det just slavcylindern som är orsaken till att kopplingen frikopplar dåligt. Det finns ett flertal trådar och inlägg i forumet om hur man skall gå till väga – och vilka metoder man helst skall undvika – för att lufta en BMW-koppling.

2) Du har låg oljenivå eller olämplig/fel olja i växellådan. Försäkra dig mot att ingen klåpare har hällt fel olja i växellådan innan du köpte bilen! Du skall ha den av BMW rekommenderade s.k. life-time oljan (MTF-LT-1), eller någon av de alternativa helsyntetiska oljorna från Castrol (Transmax Z) eller Red Line (D4ATF – definitivt inte MTL!). Byt olja om du har anledning att vara misstänksam.

3) Kopplingslamellen är sliten – det värsta scenariot: Även om din bil är ”ärlig” så kan kopplingslamellen vara förbrukad (läs omedvetet misshandlad), p.g.a. en olycklig kombination av traditionell, d.v.s. normal, växlingsteknik och CDV-ventilens funktion. CDV:n diskuteras utförligt i en annan tråd här i 5:ans forum – kolla även i amerikanska Road Fly – och i vissa fall misstänks vara upphovet till onormal stor kopplingsslitage.

Jag hoppas att du har fått litet mer att utgå ifrån ooch/eller fundera på. Skriv gärna och berätta om vilka åtgärder du har tagit och om vad det blev för resultat.

Ellinas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.