|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
just touringen tycker jag passar jävligt bra i vit , av e30:sarna så kommer 2 dörrars på delad första plars med touringen , har en vit sängt alufälgar svart-sport-skinn-inredning med elhissar , vist dom vita ser jävligt tråkiga ut med rostblemor , men då fär man ju köpa en utan rost inte bara bmw är bakjulsdrivet |
|
|
Touringen är snyggast, det är min åsikt! Sen kommer 4-dörrars modellen Sist kommer den lite trista 2-dörrars. Alla tycker inte lika...... ///Magnus |
|
|
Att kalla M535 för en bil med fel linjer är väl ändå som att häda i kyrkan... Men nu är väl inte jag helt opartisk...:) " tvätta, tvätta, tvätta.... " |
|
Hälge |
C.Svensson: Har du möjligen en av "Berrans" fd, helrenoverade E28:or M535-87. (Berran = B.Mattsson i LKPG) |
|
>Hälge Den bilen är jag inte(tyvärr kanske..) ägare till. Den låter trevligt med en helrenoverad, du har ingen länk till den bilen? " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
|
Det är väl ganska sällan de upptäcker motorbyte så att försäkring inte skulle gälla finner jag för osannolikt. Sen att den är "olaglig" tycker jag inte är detsamma som att köra oansvarigt... (sen var "uppenbar fara" kommer ifrån är väl ännu mer oklart?!). Kan inte säga att jag är så förtjust i vita bilar men är den välvårdad med rätt fälgar så är det ju iaf ett steg i rätt riktining. Har du hittat något intressant dannerman? |
|
Hälge |
Kör man omkring i en olaglig bil, så är man väl onekligen en "uppenbar fara" för andra medtrafikanter. Kör han av misstag på någon med den vita skåpbilen, så täcker ej hans försäkring skadorna, detta eftersom bilförsäkringen omg upphör att gälla vid olagliga motorbyten. Bara betänk att han tex kör på en ung morsa med unge, båda blir skadade och kräver skadestånd på flera 100.000.- kronor vardera. De drabbade får då ej ut ett enda öre p.g.a att denna högst oansvarige individ kör omkring med en olaglig bil ute i allmän trafik. (han får endast vara i grushåla med skåpbilen) Detta är väl en uppenbar fara om något är det.... |
Hälge |
Ta er en rejäl funderare..innan ni unga grabbar köper en BMW med utbytt motor tex, det vanligaste exemplet: Till salu: E30 320i ombyggd till 325i. En sådan ombyggd bil har ett automatiskt "KÖRFÖRBUD" p.g.a att tillverkaren EJ tillåter större motorbyte. Bilförsäkringen gäller då EJ alls p.g.a motorbytet. Du får själv ta fullt betalningsansvar för ev, olyckor på både din egen bil samt den drabbade. Detta kan bli Jäv#ligt dyrt. Vet om flera personer som sitter i skuldfällor för 10-20 år framåt i tiden. (p.g.a olycka i samband olagliga motobyten) |
|
Jag ser inte hur det kan vara farligare att framföra en 320 med en 325 motor än att framföra en 325, förutsatt att ombyggnaden är ordentligt gjord. Ja bilen blir olaglig först om den inte godkänns i besiktningen och läser du ovan så är "risken" för det relativt liten. Således kommer han inte köra "olagligt" och få ersättning från försäkringsbolaget vid eventuell skada. Varför skulle inte en mor med dess barn få ut berättigad(?) ersättning pga av att individen inte har försäkring. Individen i fråga är väl ersättningsskyldig oavsett försäkring! Och nej man behöver absolut inte vara en "uppenbar fara" bara för att man kör olagligt. Man är möjligen olaglig men inte nödvändigtvis en fara! |
|
|
Bilen är olaglig även om den godkänns i besiktningen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Precis, bilen måste vara registrerad med motorbytet för allt ska vara frid och fröjd. " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
| Hehe ja men då blir det väl närmast en filosofisk fråga. Om ingen upptäcker motorbytet (tex vid besiktning eller olycka) och försäkring och besik.protokoll är rena, dvs det blir inga konsekvenser av den olagliga handlingen, är det då fortfarande olagligt? Juridiskt ja, i praktiken nej! | |
Hälge |
Det är just detta som många unga E30 ägare felaktigt tror...bara för att den ombyggda E30:an slunkit igenom bilprovningens koll utan upptäckt av motorbytet. Då så lever de sedan i tron att bilen är godkänd med motorbytet för all framtid, så är nu icke fallet utan bilen är olaglig att framföra på allmän väg. "AUTOMATISKT KÖRFÖRBUD" Betala ej dyr premie för en helförsäkring försäkringen gäller ej vid ev, skada, ingen ersättning betalas ut. |
| Ja om det UPPTÄCKS. Du får inte chiptrimma heller men ganska många ciptrimmar, kolla forumet om du är osäker. Jag vill påstå att de flesta klarar sig från att klassas som olaglig. Sen vet jag inte om du refererar till mig men jag är varken ung eller e30ägare... | |
Hälge |
Vem fasiken vill köra omkring i en olaglig bil, utan gällande förskring? Är man så sugen på att köra 325 är det väl frågan om det inte är mindre riskfritt att sno en ;-) (Båda valen är lika tokiga) |
|
någon stal min 318is , det var en olaglig handling även fast dom kom undan , sen om det är en uppenbar risk , det är det nog bara hälge som tror , och vist chiptrimma är väl lika "dumt" , jag anser att det är en fråga om moral , och lika olaglit som att ställa bilen på mor eller far , nu vet ni vad jag tycker inte bara bmw är bakjulsdrivet |
|
| Nja snarare köpa en...! Jag planerar inte att byta någon motor men att överdriva genom att måla upp de värsta tänkbara scenarierna är kanske heller inte så konstruktivt. Som sagt chiptrimning är ganska utbrett och klassas väl som samma typ av "modifiering" som ett motorbyte. Ta en titt på audiforumen etc om du inte tror att det förekommer. Så återigen med relativt stor säkerhet kommer försäkringen att gälla! | |
Hälge |
Jag snackar inte verkningslöst chiptrim, det aktuella ämnet är olagliga motorbyten.. |
|
Chiptrim är kanppast verkninglöst (du kan ju fundera på varför jag hänvisar till audiforumet). Och vad det gäller olagligheter så klassas det likadant och i och med att det är mer frekvent förekommande så passar väl det utmärkt in i diskussionen. Möjligen en fråga om moral, men det är ju en helt annan fråga. :) |
|
svintoleffe |
Hälge. Det ska tyill väldigt väldigt mycket, innan dom upptäcker att motorn är utbytt. Sen att dom skulle få reda på det, utifall att han smälelr, den risken är så liten, så den finns inte knappt, kan jag lova, jag har åtalet kompisar som har smällt emd sina vässade bilar. O det enda försäkringsbolaget har gjort det är o kolla vem som är skyldig sne betala ut det. Så risken är så liten, Men risken finns. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.