|
|
|
|---|---|
| Vad innebär det.efter som jag äger en m5 med det i utrustningslistan undrar jag vad som menas med de? | |
|
skinkan, det betyder att den är såld ny i Belgien. Rätta mig om jag har fel. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Skulle gissa att instruktionsbok, servicehäfte etc. språkmässigt är anpassat för just Belgien (är troligen på flera språk mht deras flerspråkighet) - precis som våra svensksålda bilar är Sverigeutförande med böckerna på svenska (dessutom är Sverige ett "kalland" så våra bilar har lite annorlunda vätskor, främst servooljan). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skinkan: Min är även den en "Belgien Version". Men är såld i Tyskland. Kanske är som "Johan B" säger......att de har med ins.boken att göra ///Micke M5:an Länk |
|
|
När man importerar en bil från ett icke kalland till Sverige, behöver ju som påpekats en del vätskor bytas ut. Är det bara att byta ut dessa vätskor eller måste systemen även konverteras i vissa fall? ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
|
Det skiljer ju på oljan i servon på e39 vet jag sverige har en viss typ (syntetisk hydraulolja=grön)medans tysksålda har ATF olja=röd.Vid oljebyte/påfyllning så ska man köpa den olja som står på oljelocket ingen annat. mvh |
|
|
Jo det vet jag, jag kanske var lite klumpig i min formulering. Jag vet att det är farligt att blanda ATF & CHF eller att hälla i ATF olja i ett system anpassat för CHF. Har för mig att det börjar läcka lite här och var om man väljer fel olja eller blandar. Men det måste ju finnas en anledning till att man har annat utförande i sverige, antagligen för att den ursprungliga konstruktionen inte fungerar eller håller lika bra i vårt klimat. Då är frågan, har ni som inte har sverige-utförande på era bilar fått konvertera systemen till svensk-stanadard eller fungerar det bra ändå? ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
|
Kan bara svara för min egen del att jag kört min importbilar i kallt väder då menar jag 25 minusgrader och det har funkat ;) Visst är det som du säger att det finns ju en anledning varför man har olika oljor i bilar som ska till olka marknader. mvh |
|
|
Jag har en burk med servo olja framför mig, det är en grönvätska, den oljan jag köpte för att fylla på i servo-behållaren i min gamla 530. Det står på burken att det rek. för användning i länder med kallt klimat, inget konstigt. Men min gamla 530 var importerad från tyskland. Min nuvarande bil är svensksåld och har den röda oljan. Samtidigt är min lillbrors E36 importerad och har den röda oljan. Mina föräldrars E39 är svensksåld och har den gröna oljan. Jag tror inte det är så att alla importerade har ATF och alla svensksålda har CHF. Undrar vad som styr oljesorten. ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
|
Om man vill kan man byta ut ATF-oljan mot en helsyntetisk ATF så får man en olja som klarar vintern bättre. Iofs så är ATF-oljan så tunn att det inte spelar någon större roll, men det kan ju knappast bli sämre med en helsyntet. Mvh Ulf |
|
|
Ett roligt exempel på e30 är att bilar med M20 sålda i Saudi Arabien utförande har annorlunda block och topp med bättre kylning. E30 sålda i Sverige har annorlunda fjädrar och stötdämpare än Tyska. En av mina bilar har Franrike utförande, den har en annan tuta (!) och check-control på franska. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.