|
|
|
|---|---|
|
Har en 528IA -97. Hjullagren bajk är slut. Är detta något jag kan byta själv. Har god hjälp av en fd fordmekaniker som är en jävel på att meka. Krävs det en verkstadspress eller går det utan. Tacksam för tips. Har även en handbroms som inte tar. Det är motstånd i spaken men det märks ingen bromsverkan. | |
|
Jag bytte på min e39 540ia -98 i somras.. (höger bak) Du behöver torx hylsa (tror det var 13) för att få ut hjulaxeln ur klumpen. 36'ans hylsa för centrumbulten. Sen behöver du en press som pressar upp till ca 1-2 ton. Inga problem alls att byta.. tar en stund. men bättre att ta det lungt så inget annat börjar krångla! smörj in det nya lagret med lite olja.. torka rent hjulaxeln noga.. ta lite smärjelduk. sen glider det nya lagret på fin fint. (Tror det behövdes ca 700 kg för mitt lager att glida på riktigt) Obs. måste pressas dit, annars gäller inte garantin på lagret. Jag köpte mitt på mekonomen och fick ge nånting på 400:- (2 års garanti, tror jag det var med) Rätta mig gärna nån annan.. var ju ett tag sen jag bytte det. Men jag tror det ska stämma hyffsat :P /Martin |
|
| Vet inte på E39, men E34 ungefär såhär.. Länk | |
| Vart finner man en passande press så billigt som möjligt? | |
| bara att ta med axeln och lagret till närmsta bilverkstad.. Fråga lite snällt får du säkert pressa i det gratis! | |
|
LÅnar lite.. Kan hjulet glappa lite när hjullagret är slut. Å haka sig, så pass att hela hjulet följer med framåt? Har detta problem med min bil... V8 muller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.